Då å då Hackande motor?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Då å då Hackande motor?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Då å då Hackande motor?

  • Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2005-08-14 18:38 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • juli 12, 2005 at 07:12 #12872

      Hej!
      Är en glad och nyblivien ägare till en Saab 95 -78 som jag precis lotsade igenom bilprovningen utan anmärkning. Glad i hågen men som alltid annars blir det smolk i bägaren…
      Bilen börjar helt plötsligt att hackitihacka. Tomgången försvinner och man måste rallygasa för att bilen inte ska stanna. Hackar hysteriskt när man släpper gasen. Lika plötsligt som det dycker upp försvinner det igen och bilen kan gå bra i flera dar. Tänkte plocka ner förgasaren och byta bränsle filter och sånt som känns naturligt men kan det vara nåt annat mystiskt eftersom det kommer så plötsligt och försvinner lika arubt. Längden på dessa “anfall” varierar som i går höll den på hela vägen från Lund till Malmö och nånannan gång bara i några minuter.
      Tacksam för svar!!
      Anders

      ps försökte söka bland andra trådar men hittade inget riktigt samma

        juli 13, 2005 at 18:50 #87848

        Ett bränslefilter kostar nada och är lätt att byta… varför inte prova det först?

          juli 16, 2005 at 11:25 #87849

          Jag blåste rent förgasaren så gott jag kunde (den enna muttern är ju helt inklämd, specialverktyg? eller måste man såga i söder en gammal gaffelnyckel?) Byte bränslefilter. HJälpte inte. Tomgången var fortfarande försvunnen och den hackade rätt kraftigt. Då bytte jag allt i fördelaren (lock, brytare tändstift osv) Nu går den bättre men inte riktigt 100.
          Hur ska luft/bränsle skruven stå? Kan det vara accpumpen på förgasaren? Hur ser man det?
          Tack på förhand!

            Anonym
            juli 17, 2005 at 13:14 #87850

            Har samma problem med min -75’a jag oxå.
            Har ställt upp tomgången för att kunna hålla igång den i korsningar.
            Ska byta bränslefiltret. Ett som sitter på bränsleslangen är det väl? Vanligt plastfilter.
            Hppas någon löst ett sånt här problem och kan berätta vad det beror på.
            Är när bilen kommit upp i arbetststemp och man kör utan choke.Tackar jag med för alla svar som kommer//Micke.

              juli 17, 2005 at 19:18 #87851

              Nu är jag långt ifrån motorexpert så halshugg mig inte om jag har fel 😉

              Hade exakt detta felet på min Saab 99 -82:a
              Helt plötsligt en morgon när jag skulle till jobbet ballade den på det sättet i en rondell.

              När jag skulle köra hem så var det okej… Men när vi på natten skulle köra till Sthlm dök felet upp igen…
              Den var på G att stendö så fort den gick ner i varv.

              Ringde polaren som lånade ut sin sprillans Golf 😉

              Efter sthlmsresa in med den på mitt dåvarande jobb, ta dit polaren som bara suckade och idiotförklarade sig för att han inte hade lyssnat på oss…

              Det visade sig vara gummimembramet som satt i strombergförgasaren på den tiden. Det var en reva i den samma som tidvis tätade sig… Men ofta var “öppet”.

              In och rota på reservdelslagret och se om vi inte hittade ett membram tillverkat för Volvo (volvo original) som passade klockrent…

              Sedan hade jag en merca som kom in på jobbet en kväll… Samma symptom.. Rev upp huven-… och se… Samma förgasare… Killen överlycklig när kan kunde rulla vidare…

              Vet inte vad det är för förgasare på era bilar men montera ner förgasaren och kolla membramet om det finns ett sådant….

              Men som sagt skjut mig inte om jag har fel 😉

                juli 17, 2005 at 19:50 #87852

                Jag har inte laddat bössan ännu. Har fortfarande semester ett par veckor till…

                Nej det är inte samma förgasare på en V4a.

                /B


                Bengt Åkesson
                bengt@akesson-motorsport.se
                Facebook

                  Anonym
                  juli 19, 2005 at 20:47 #87853

                  Nu du baeck…..
                  Har troligen lösningen på ditt problem.
                  Hittade min lösning ialla fall. Min går som en klocka igen.
                  Nyfiken????

                  Du har tjuvluft i förgasaren.
                  Lyft bort luftfiltret och känn på skruvarna som håller ihop förgasarens överdel med underdelen. Är en packning där som börjar läka om skruvarna inte är åtdragen.
                  Om du inte kan dra skruvarna så kan packningen vara trasig men för mig var det bara att dra åt dom lite med en vanlig skruvmejsel.
                  Du har även längst ner de muttrar som håller förgasarfoten i insuget(13mm). Dra dom oxå lite.Det är två st.
                  Hoppas det löser sig för dig oxå. Är ju helt gratis med såna fel(dom bästa felen).

                  Ang. luft bränsle skruven. Så är det ungefär så här.
                  Den med en fjäder på som står nästan rakt uppåt(inte tomgångsskruven som ligger).
                  Skruva in den i botten inte hårt utan så du känner att du dragit in den.
                  Skruva sedan ut den igen ett helt varv så har du en ganska bra inställning.Har med co halten att göra osv. Besiktningen lär säga till om den är helt galet ställd.

                  Accpumpen ser du samtidigt som du drar skruvarna och har luftfiltret demonterat om den fungerar genom att röra på gasreglaget med handen och tittar ner i förgasaren. Då ska det komma en stråle bensin ur röret som sitter längst upp vid spjället. När du gasar så pumpas en stråle fram om den fungerar som den ska.

                  Mvh//Micke.

                    juli 29, 2005 at 08:48 #87854

                    Hej igen!
                    Efter bytet av tändningsdetaljer så gick bilen bra i två veckor! Men lika plötsligt som det hade försvunnit kom “pluddrandet” igen och tomgången försvann… Nu till mitt problem. Jag kan inte få loss den högra (i bilens riktning) muttern som håller fast förgasaren. Tänkte byta packningarna där å få det ur världen. Mutterjäveln sitter mäktigt inklämd och jag har slaktat, filat, spetsat den ena gaffelnyckeln efter den andra för att nå in. Detta känns lite pinsamt men, HUR gör man ?!

                      augusti 12, 2005 at 11:29 #87856

                      Nu börjar jag snart att gråta…
                      Jag har bytt packningar både i och kring förgasare.
                      Kollat och bytt alla rör som har med vevhusventilationen att göra.
                      Vakumventilen (om det är den som går till bromsservon, Finns det fler?) är ok.
                      Acc-pumpen verkar funka då det sprutar fint i förgasaren. Råkade köpa fel förgasare, så jag har inte testat att byta ut den men det känns som nästa steg. Bilen går Ganska bra när den är kall men det hålller bara i typ 5 min. Sen är allt somm vanligt igen men obefintlig tomgång och hackande motor. Tändning? Jag har som sagt byt ut allt men det gan ju vara knas ändå…
                      Förslag?? Detta tär på mitt SAAB intresse…

                        Anonym
                        augusti 14, 2005 at 10:47 #87857

                        Har du kollat så brytaren öppnar så den inte har nött ner nockarna på fördelaraxeln.
                        Var så på min så jag fick lossa skruven som håller brytaren och flytta den lite närmare mot axeln. Tror det var 0,4mm det ska vara.

                          Anonym
                          augusti 14, 2005 at 18:38 #87858

                          Byt ut brytarna om det inte är gjort, kostar bara en slant. Om du inte byter så dra några tag med en brytarfil så att eventuell “krater” och “pigg” inte lurar dig på spelet (0.4mm). Glöm heller inte att ha lite “brytarfett” på axeln så att inte klacken i fiber eller bakelit slits ned direkt. Fettet är av typen som inte slungas av pga axelns rotation.

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.