Då var med 90:a

Forum Modellspecifika forum 90/99 Då var med 90:a

Detta ämne innehåller 18 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-06-19 10:12.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14353

    staffanv
    Deltagare

    Körde hem min nyinköpta SAAB 90 -87 i torsdags. Den gick fint hela vägen och fyrväxlat var inte så farligt på motorvägen som det sägs. Den var lite udda. Den kändes som en 99:a (ingen servostyrning och känslan i reglagen) men ser ut som en 900:a (samma stil på instrumenten och samma ratt och stolar t.ex.). Chokehandtaget är löst och ersatt med en bit böjd ståltråd (fast det funkar ju och jag planerar ju ändå att byta motor och då behöver jag inte choken) och hastighetsmätaren går inte ner direkt utan fastnar (är det vajern eller fjädern som gått tro?).

    Vis av fiaskot med Lilla Blå knackade jag ordentligt efter rost och den verkar vara solid undertill (svårt att veta då det var ordentligt med underredesmassa) och skärmkanterna är fina. Däremot var det rost i balken vänster fram så domkraftsfästet sjönk in när vi skulle byta till sommardäck. Någon som vet hur svårt det kan vara att få fixat och vad det kan kosta? Det verkar vara bara precis vid fästet. Antagligen har rosten fått fäste just där i skarven.

    #95642

    walle
    Deltagare

    det ordnar du väl själv?+ tar ca 1 timme skär bort den skadade biten med vinkel slip klipp sen till en lagom bit å hel svetsa. klen på rikligt med underreds massa efteråt..nu ska jag ut å svetsa länkarms infästningen vänster bak på en kund bil mvh niklas

    #95643

    stenling
    Deltagare

    Grattis till köpet! En 90:a vore trevligt att glida runt med, speciellt med en turbomotor! Visst är det en sådan som ska åka i istället?

    #95644

    staffanv
    Deltagare

    det ordnar du väl själv?

    Jag har ingen svets och har inte svetsat sedan gymnasiet så jag ger mig nog helst inte på bärande delar. Jag tänkte annars köra den genom besiktningen först så man får reda på om det är mer som måste fixas.

    #95645

    staffanv
    Deltagare

    Grattis till köpet! En 90:a vore trevligt att glida runt med, speciellt med en turbomotor! Visst är det en sådan som ska åka i istället?

    Tackar. Jo, det är planen. Sedan har sambon och jag olika åsikter om hur den ska se ut. Hon är inne på lila med orage flames men jag tycker att originallacken är såpass fin (om man bara kör rubbing) att man kan behålla den och köra på ett par viperstripes (inspirerad av debatten om ränder här på forumet).

    #95646

    Lustgasen
    Moderator

    Då äre bara en sak som återstår för dig.. Updatera slogan

    #95647

    staffanv
    Deltagare

    Slogan uppdaterad!

    Några tips om varför hastighetsmätaren fastnar? Hur byter man förresten ut mätarn? Man måste väl byta hela instrumentet och då stämmer inte miltalet. Sedan har tydligen högerblinkersen lagt av också.

    #95648

    peter engqvist
    Deltagare

    hastighetsmätaren är lätt att byta.

    det går att ställa om mätaren har gjort det några gånger.
    dom har en förmåga att gå sönder när man bottnar dom.
    en trimmad 99 turbo jag hadde förut käkade hastighetsmätare av nån konstig anledning

    #95649

    staffanv
    Deltagare

    hastighetsmätaren är lätt att byta.

    Bra att veta. Är det något dom slår ner på vid besiktning?

    #95650

    anonymous
    Deltagare

    Tror de slår ner på det om de uppmärksammar det. Min 90:a hade död hastighetsmätare i 4 år, aldrig någon som sa något. Boka sista tiden på dagen eller sista före lunch. Då vill de snabbt avsluta för att få ledigt och är mindre uppmärksamma.

    #95651

    staffanv
    Deltagare

    Helt död är den ju inte, den går ju upp men inte ner (inte så snabbt iaf). Man kanske inte ska komma in med mätaren fast på 130. Det kan ju vara lite avslöjande.

    #95652

    staffanv
    Deltagare

    Jaha. Idag var man iväg till Uppsala för att använda drive-in-besiktningen. Fick vänta i flera timmar i hettan och fick ändå åka hem utan att ha fått bilen besiktigad. Fast hastighetsmätaren har kryat på sig och fungerar nu fint. Var nog bara vajern som var lite ledsen efter att inte ha fått någon fart på ett tag (den har ju stått avställd).

    Träffade en tjej med en blå 95:a i kön också. Den var tydligen inköpt i Norrland och skulle renoveras. Såg även en del nyare SAABar, bl.a. en jubileums-900:a.

    #95653

    stenling
    Deltagare

    Drive in är alltid en chansning, fast det brukar gå bra om man är där tidigt på morgonen Brukar ta med kaffetermosen!
    Förra gången jag besiktade var extra rolig då det i samma hall bredvid min 96:a stod en rostig gammal volvo som formligen blev isärplockad av besiktningsmannens rosthammare

    Kan tilläggas att jag just hade avslutat en mindre renovering som bestod i ny underredsmassa under bilen samt i skärmar, plus bättringslackad lite här å var ”Riktigt fin” fick jag höra!

    #95654

    Martin
    Deltagare

    Jag rekommenderar täta besök på Bilprovningens hemsida för bokning av besiktningstider.
    Rätt som det är dyker det upp passande tider.

    #95655

    staffanv
    Deltagare

    Problemet är att utan en kallelse till besiktning kan man inte logga in och då kan man inte kolla tider.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng