däck och dubbelförgasare

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 däck och dubbelförgasare

Detta ämne innehåller 5 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-05-26 18:32.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14122

    torman
    Deltagare

    Hej!

    Jag är nybliven 96 ägare och ska köpa nya sommardäck. Jag hörde med min lokala verkstad och de hade svårt att få fram 165 profil på 15 tums fälgar. Är det någon som kan tipsa om en bra firma eller kan man använda 185er på orginalfälgarna?

    Min bil är en 79:a och jag har lite problem med att få tomgången att bli bra. I den verkstadshandbok jag har finns inte dubbelförgasaren med. Finns senare årgångar av handboken eller är det någon som har några bra tips på hur man blir vän med sin dubbelförgasare?

    /Torvald

    #94330

    anonymous
    Deltagare

    Om jag inte missminner mig totalt ska Gislaved fortfarande tillverka 165 R15. Slog i en däcklista på jobbet för ett tag sedan och såg det, men de var de enda som hade det.
    Jag är lite tveksam till om man kan använda 185:or. Dels om de går innunder bakskärmarna, med tanke på breddden, och dels hur pass bra däcken mår av att kränga på dem på en fälg för 165:or. Det skulle säkert gå, men däcken kanske får förkortad livstid?

    Förgasarproblemen får någon annan duktig människa hjälpa dig med!

    Lycka till!

    #94331

    Bellman
    Deltagare

    Sök efter den dimension du vill ha på http://www.dackonline.se så finns det en del att beställa.
    Har beställt därifrån och det fungerar fin fint.

    //Jonas

    #94332

    gammsaaben
    Deltagare

    155/15 i fullprofil finns åtminstone från Toyo och Firestone. Jag har båda och jag är mer nöjd med Toyo än Firestone. 165 har jag tyvärr sämre koll på.

    185 funkar fint med fälgarna och det går bra fram, men kan funka sämre bak om du har hög profil på däcket. Mitt råd är att välja smala däck om du bara använder bilen till vardags, den blir lättare att ratta, är tystare på vägen, har bättre grepp på blött underlag och drar mindre bränsle.

    Dubbelsolexen är väldigt känslig för tjyvluft, det första att kolla är alla vacuumslangar och packningar. Testa spraya startgas runt förgasaren när motorn är igång och lyssna om den går bättre. Gör den det så suger den in luft nånstans. Lycka till!

    #94333

    stefan w
    Deltagare

    Prova också att efterdra insugningsröret. Enligt VHB fr.o.m motornr 91280 skall de dras 21-25 Nm för både skruvar eller muttrar.

    #94334

    torman
    Deltagare

    Tack för alla tipsen. Har tyvärr inte kunnat svara på ett tag pga hårddiskkrasch. Har lyckats skruva in förgasaren så den går ok, men har ännu inte hunnit prova startgastipset. Ska nog hursomhelst byta mer eller mnindre samtliga slangar då gummit är ganska slitet.

    /Torvald

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng