Däckdimension 16" Crosspoke?

Forum Modellspecifika forum OG900 Däckdimension 16" Crosspoke?

  • Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2018-05-01 07:51 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #443294
    lsoderlund
    Deltagare

    Har en uppsättning 16″ Crosspoke på min 900:a.
    De däck som sitter på är ett par asiatiska Roadstone och ett par Michelin pilot ngt. Däcken är gamla och har lite torrsprickor. Känner att jag vill sko om bilen med nya däck, och står inför ett val.

    Idag sitter det monterat 205/50r16 och dessa känns i ärlighetens namn lite väl breda, det sticker ut lite väl mycket ur hjulhusen, den låga profilen gör väl även att den blir stötigare. Sitter och funderar på 195/55r16 istället.

    195/60r15 satt det tydligen original.
    Vågar man slå till på ett par 195/55r16?

    Byter givetvis samtliga däck. Skickar med två bilder på bilen också.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    Bilagor:
    #443304
    Mr_SunBear
    Deltagare
    #443316
    turbocab
    Deltagare

    Vill minnas att jag körde på just det också! Labbade mkt med 16″ och olika däck dimensioner på mina bilar och 195-50-16 var ”bäst”. Det tog inte i och stack inte ut för mkt. 205-50 blir lite mäktigt på nåt vis. Sen får man inte glömma att olika däcktillverkare skiljer också, 195 på två olika däck är inte nödvändigtvis samma, hur ”rundade” dom är mm kan ha stor betydelse. 195-55 tror jag blir för stor diameter och tar i också, hitta nån sån där däck-kalkylator på nätet så kan du slå på det. 195-50-16 blir närmast originalet!

    Till sist så tröttnade jag lite på den lite halvtröga känslan som 16″ Saab 9000 fälgar skapar på en og900 och nu kör jag endast 15″ på min cab. Ingen i hela världen tycker ju det är snyggt med nåt annat än just 16″ på og900 men jag vill ha en bra körkänsla före utseende och då funkar original bäst på nåt vis. Saab 9000 16″ fälgar har bara förekommit i nån enstaka katalog från Saab på og900, så jag skulle säga att även Saab insåg denna problematiken. Men det finns nån tillbehörs katalog där en Svart 3-dörrars Airflow-bil har 16″ Crosspoke just och det är ju sinnesjukt snyggt såklart. 🙂

    #443317
    M.Broberg
    Deltagare

    195/50-16 är det som gäller.

    om man inte har passerat 80 års sträcket, då funkar 195/60-15 på annat än vinterdäck ock… 😉

    skämt o sido så är det ET som är problemet med 9000 fälgar. hjulen hamnar längre ut och det är, ja inget, byggt för.

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av .
    #443319

    Köpte 195/55×16 till frugans CAB, blir stor skillnad mot 205/50×16, funkar fint å ser lika höga ut som 195×60/15 trots att dessa har ”rundare skuldra” men köp inte set alla billigaste. Ska man köpa billigt kan man ”googla” efter era märkesdäck eller satsa på Landsail som förvånar med ekonomi och komfort (tysta).
    Så tänker jag iaf.

    #443324
    saabaero
    Deltagare

    195/50-16 är det som gäller.
    om man inte har passerat 80 års sträcket, då funkar 195/60-15 på annat än vinterdäck ock…
    skämt o sido så är det ET som är problemet med 9000 fälgar. hjulen hamnar längre ut och det är, ja inget, byggt för.

    Bra sammanfattning!

    195/50-16 finns även med i instruktionsbokens tabell för däcktryck så nog är det en org dimension.
    Som tillägg till ovan. Marginalerna är små så en dim som funkar bra på en bil kan funka skit på en annan. Även skick på fjädrar/dämpare spelar in. Skärmbreddare är en hjälp för bredare hjul men gör att det lättare skrapar i.

    195/50-16 är även mitt förslag. Tyvärr är det en lite udda dim så däcken blir lite dyrare.

    #443328
    lsoderlund
    Deltagare

    Hur som haver, så kommer jag inte att investera i budgetdäck, den tiden är förbi för min del. Vill ha bra däck som är konsekventa i alla lägen.

    Hittade en däckkalkylator och det verkar diffa minst med 195/55r16 mot originaldimension.

    dack2

    dack1

    Man blev ju inte mycket klokare över detta…

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    Bilagor:
    #443355
    M.Broberg
    Deltagare

    allt jag kan säga är att 195/50-16 inte tar i.

    Med tanke på att hjulet hamnar längre ut än org så kanske inte Lite lägre är något negativt?

    #443378
    saabaero
    Deltagare

    195/50-16 ser lite små ut i hjulhusen så det skulle nog vara snyggare med 55-profil.
    Men det finns ju en faktor till i form av fälgarna…
    Crosspoke är 6½” breda mot originalets 5½”. Det gör att även ET flyttas motsvarande, dvs ½” och däcket kommer lite längre ut. Problemet de flesta stöter på är att det börjar gnaga i skärmkanten vä bak, alt hö bak. Har man skärmbreddare blir marginalen mindre och dessutom blir gnaget i en detalj som är svindyr om man lyckas hitta en.
    Fram är problemet mindre. Där kan man få lite gnag i innerskärmen framför hjulet vid fullt rattutslag.

    Börjar det gnaga finns ett litet trick man kan göra.
    Vänd främre bärarmsbussningen (den är excentrisk) vilket gör att bakaxeln kommer lite längre fram och man får mer marginal till skärmkanten. Sen hamnar även hjulet mer centrerat i hjulhuset.
    En mer omfattande åtgärd är att trixa med cambern bak så att hjulets överkant går in bättre i hjulhuset vid infjädring. Denna åtgärd kräver att man böjer bakaxeln, dock är det enklare än det låter 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng