Dämpplåtar (skivbromsar)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Dämpplåtar (skivbromsar)

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Dämpplåtar (skivbromsar)

  • Författare
    Inlägg
    • november 26, 2003 at 15:42 #10004

      Vad tjänar dämpplåtarna (7323892/7323926) vid bromsbackarna för syfte; dämpar de kanske “bromsskrik”? Behövs de?
      Tittar man i vhb för V4, placeras de innanför innersta bromklotsarna. Kikar man i “Spare Parts Catalogue” för Sonetter, är de placerade ytterst :confused:

      Jag är nyfiken, då jag håller på med V4 bromsuppsättning till mitt 93-projekt

        november 26, 2003 at 19:57 #71774

        Hej Sten-Arvid,
        Själv har jag slutat använda skrikdämpningsplattor, må så vara av metall eller gummi, för länge sedan. Jag lägger istället ett ca 1 mm tjockt lager av kopparpasta mellan bromsbeläggens utsida där de har kontakt med bromscylinder och mothåll på oket. Sen skriker det inte mer! Bromsar gör det också!

        Hälsningar

          november 26, 2003 at 20:12 #71775

          Tack för det Lennart!

          Att jag frågade, beror lite på att när jag bytte belägg på Sonetten för ett par år sedan, noterade att där inte fanns några dämpplattor.

          Nu får det alltså bli utan sådan på min blivande 93-gatracer! den får SKRIKA hur mycket den vill. Ska dock “smöra in” rikligt med kopparpasta både här och där. Håller med en viss “bildoktor” att det är en veritabel universalmedicin!

          Ha dé!

            november 26, 2003 at 22:06 #71776

            Håller med om CU-pastans goda egenskaper.
            Men bara för att det varit sånt “tjôt” om dess förträfflighet (obs ironi) har jag börjat med aluminiumpasta från fritidsaffären Biltema. Verkar funka lika bra.

            En liten fördel är att det estetiskt inte märks lika tydligt som kopparpastan när man tex smörjer skruvförband mm. Det kanske är en petitess, men om man vill att det skall se snyggt ut samtidigt med funktionen är det bra.

              november 26, 2003 at 22:55 #71777

              Aluminiumpastan är bra på gängade förband och klarar ca 900 °C. Kopparpastan klarar väl lite mer temperatur ca 1100°C.

              Kopparpastan blir nog ypperlig om det blir “litt hitt” om bromsarna Sten-Arvid!

              /Bengt
              “Som föredrar vitsmörja av kanon-nostalgiska skäl”


              Bengt Åkesson
              bengt@akesson-motorsport.se
              Facebook

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.