Dekk och prestanda ?

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Dekk och prestanda ?

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Dekk och prestanda ?

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 13, 2008 at 21:37 #122830

      [color:#3366FF]Ja nog fan är det skillnad på 30+ år gamla diagonaldäck och nya radialdäck 😮 Beslöt mig äntligen att gå för det dyraste: Michelin ZX… 145SR15 med 80-profil, då de utseendemässigt är mycket nära föregångaren X(X-däcken fanns ju redan på min första Peugeot 403 och gummans 2CV 1964). Dimensions- och utseendemässigt är de snubblande nära kortnosens orginal dimension 5.20×15 med 80 profil.
      Och vari bestod skillnade?
      Det var som att sväva på ett moln, ljudnivån sjönk utan att överdriva 30 db och inbromsninget blev ett rent nöje. Väghållningen övergick från “vådligt” till något med “mersmak…. fantastiskt! 😀 [/color]

        augusti 8, 2008 at 17:49 #125151

        Hei folkens !

        Da er de nyrenoverade Sonett plåtfelgarne montert på bilen
        med nya dekk: Continental Eco Contact 3, 175/65 – 15 HR.

        Mvh Baard

          augusti 8, 2008 at 18:31 #125152

          Snyggt, hur är det med plats bak?
          Hur blev den att köra??

            augusti 8, 2008 at 20:11 #125157

            Det var inte noe problem å få plass til hjulene bak.
            Men, jag har faktisk inte kjört bilen enda :confused:, så jag er spent på
            dette. :hype:

              augusti 8, 2008 at 21:16 #125159

              Kör också med 175/65-15 (Michelin) på min Miss Piggy (93b) med Sonettfelg..
              Fungerar alldes utmärkt. Lite snålt att få dit hjulen bak. Men om man släpper ut luften först, går det lite lättare.

              Till min Kermit (Saab Sonett V4) har jag lyckats att hitta 175/70-15, vilket är en svår dimension, men som passar utmärkt. Däcket är i Skåne regummerat av märket Fighter och har ett beprövat Micelinmönster.

              På grabbens Sonett III 1970 åker vi med 165/75-15 Michelin. Fungerar också alldeles utmärkt.

              Allt detta gör ju att hastighets/vägmätare slår på några procent.

              Men detta kan ni finna i díverse siter som behandlar ämnet.
              Huvudsaken är ju att du hittar en lämplig kombination som passar din bil 🙂

              Vad är du ute efter?
              God performance och slitstyrka på långsträckan?
              Bra grepp när du kör runt konerna?
              Slitstyrka och lågt rullningsmotstånd?
              Bra grepp när du accar och bromsar på klubbens lilla träff?
              Eller bara ett bra däck som förflyttar Sonett i bra och dåligt väder.
              Kör du på höst, vår och vinter? Då får du nog tänka till.

              Vi kör våra Sonetter några hundra mil på sommaren. Då ingår ibland några stunder på en bana. Då känns det riktigt bra att ha gummi som tål några hårda och varma varv på en bana!

                augusti 8, 2008 at 22:28 #125160

                Jag har hört flere si at det brukar vara trangt om plassen bak for at få dit 175 dekk..?
                På min bil kunne jag “smyge” hjulene opp under skjermene bak uten å släppe ut luft eller böye ut skjermkantene.

                Bilen har vært renovert en gang på 80-tallet og jag ser at det er skiftet endel i understellet. Bl.a så er bremser och drivakslar byttet til samme “type” som på -65 långnos och tidliga “Sporter”. Kanskje fjærene också er byttet til en type som skaper større passasje mellom tromler og skjermkanter bak ?

                Det var ikke så mange millimeter å gå på för dette hadde blitt trangt. Bilen er uansett utrolig fast och fin å kjöre.

                ER DET NOEN SOM KAN SI MEJ HVILKET LUFTTRYKK MAN BØR HA I DEKKENE ? :lecture:

              Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.