Demontera AC på 900 S -90

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Demontera AC på 900 S -90

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Demontera AC på 900 S -90

  • Författare
    Inlägg
    • juni 5, 2018 at 20:47 #445128

      Jag har blivit med Saab igen, denna gång en 900 istället för 99. Jag har kört den tvärs över landet för att kunna skruva på en ljuddämpare i garage.

      Upptäckte nu på plats att pumpen till ACn sitter helt löst och bara hänger i sina slangar i motorrummet. Visste sen tidigare att den var ur funktion och urkopplad och det är även hål i flera av slangarna. Men det känns ju som en typiskt dålig idé att ha en stor metallklump där som inte sitter fast.

      Att döma av Haynes och internet så verkar det inte vara speciellt trevligt att ha att göra med AC-prylar, men eftersom det är hål i slangarna tänkte jag att allt kylmedie kanske ångat bort? Vad tror ni? Är det rimligt för en amatör att ge sig på att plocka bort pump och slangar? Vilka delar kan man plocka bort?

        juni 6, 2018 at 21:48 #445148

        Jag låter din fråga vara obesvarad! Men om du ska göra av dig med hela AC systemet är jag intresserad att ta över den. Jag är nämligen ute efter en hel komplett AC system till min SAAB.

          juni 7, 2018 at 07:33 #445162

          Själva demonteringen är bara hederligt skruvande. För att få bort kondensor och rör så behöver stötfångare demonteras för att komma åt smidigast. Troligen är ditt system tomt så det är bara att skruva och demontera. Det blir ett par sladdar över sas från torkfilter och sedan vid kompressorn. De kan du lämna kvar. Onödigt att riva loss elen. Jag demonterade på min og900 för ett par årsedan. Var inget komplicerat alls vad jag minns. Du behöver skaffa annat lock till luftburken för kupefiltret då det ser annorlunda ut nu då ac-elementet är demonterat.

          • Det här svaret redigerades för 5 år, 9 månader sedan av Mr_SunBear.
            juni 7, 2018 at 23:16 #445185

            Tack för snabba svar!

            Skruvade loss slangen från pumpen till förångaren och skar av den trasiga slangen från pumpen till kondensatorn idag och plockade ut pumpen. Nu är det i alla fall inget som ligger löst i motorrummet. Kommer nog vänta med att plocka ner kondensatorn och eventuellt ta den om jag får för mig att sätta in intercooler som jag funderat på.

            Är det intressant med bara pump och eventuellt förångare, SAAB älskare? På vilken sida landet finns du? Jag kör Kalmar-Göteborg på söndag.

              juni 8, 2018 at 16:26 #445215

              Oj, jag bor norrut, men jag behöver ett helt AC-system. Jag håller ögonen efter en donatorbil istället 😉 Ett tips, släng inte delarna, dom växer inte på träd längre.

                juni 9, 2018 at 08:27 #445219

                Hur långt norrut? jag vet en kille som kör från Halmstad till Luleå runt midsommar. tror han ska inom Vetlanda på väg upp.

                han kan ha plats om allt löses smidigt.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.