Demontera bärarmsbussning og900?

Forum Modellspecifika forum OG900 Demontera bärarmsbussning og900?

• Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-27 16:57 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    turbocab
    Deltagare

Jag smyger ut i julfirandet och meckar T8 Special, uppfräschningen av bromsar liknar mer och mer en framvagnsrenovering. Nedre länkarmana skall bytas, mest för att impa på bilprovningen. Men hur får man loss bussningarna? Jag har bråkat med detta förr vet jag, men hoppas på en lösning som inte är destruktiv för bussningarna. Dom har gått 9400 mil och behöver inte alls bytas. Men naturligtvis har inre delen av bussningen med metall-hylsan rostat ihop med axeln på länkarmen och lossar inte alls. Hur göra? Tips mottages. Jag kan ju såklart vålda loss det och beställa nya bussningar, jag antar det blir lösningen.

Här ser vi axeln på länkarmen och bussningen med hållare som alltså inte kommer av axeln.

prostreet
    Deltagare

Skulle kunna tänka mig att man får använda en stor avdragare.
    Skruva på muttern några gängor, men så det finns en kant uppåt.
    Så ”bulten” på avdragaren inte kan glida utåt sidorna och hoppa av.

Och sedan fästa armarna på avdragaren bakom fästpunkterna på länkarmen, som sitter på bilen.
    Om man ska använda 2 armad eller 3 armad kan jag inte svara på.
    Men ska göra liknande operation ivår på min. Och då antar jag
    att jag får göra såhär. Om det sedan är den bästa metoden kan jag inte
    svara på.

M.Broberg
    Deltagare

@Glader9991 wrote:

Skulle kunna tänka mig att man får använda en stor avdragare.
    Skruva på muttern några gängor, men så det finns en kant uppåt.
    Så ”bulten” på avdragaren inte kan glida utåt sidorna och hoppa av.

Och sedan fästa armarna på avdragaren bakom fästpunkterna på länkarmen, som sitter på bilen.
    Om man ska använda 2 armad eller 3 armad kan jag inte svara på.
    Men ska göra liknande operation ivår på min. Och då antar jag
    att jag får göra såhär. Om det sedan är den bästa metoden kan jag inte
    svara på.

Jepp den metoden funkar riktigt bra.

nackdelen är att om hylsan har rostat fast så kmr man slita bussningen i småbitar.

rätt få Mil den har gått, men hur är det med Ålder? gör ju sitt för slitaget.

Lycka till iaf.. kommer inte på någon lösning där du kan rädda bussningen.

saab putte
    Deltagare

Spruta i rostlösare i hylsan å låt det stå ett tag.Försök att undvika att få rostlösaren mellan bussningen och hållaren. Då vill gärna bussningen slira i stället. Ta sen en grov mejsel eller liknande och sätt i något av hålen i hållaren och försök vrid lös den,brukar funka. Men ibland är det slakt som gäller tyvärr 🙂 .Ibland kan det va så illa att man får först pressa bort hållaren, sen skära bort gummit och sen fram med gassvetsen för att värma bort hylsan 🙂

Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

turbocab
    Deltagare

Ok, jag provar lite så får vi se, tack för tipsen.

Kan inte låta bli tänka att faaaaan vad livet vart mkt enklare om Saab haft en praktikant som sprang omkring med några tuber kopparpasta på fabriken…. Stötdämparbulten bak, länkarms-skruvarna, bromsrörskruvarna mm…. Finns många exempel. 😥

turbocab
    Deltagare

Med en standard tvåarms avdragare från Biltema så lossnade huset så fint så, men bussningen sitter ju hopplöst kvar på länkarmen, på 3 ställen. Bussningen vänster bak satt löst och trillade av så fint. 🙄 Orkar inte jobba mig så nya bussningar är på väg hem, skulle beställt dom direkt för jag har andra grejor på väg redan… Jaja, har aldrig meckat nån bil utan strul så ”bring it on” antar jag. 😥

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng