Demontera växellåda, behöver råd och delar

Forum Modellspecifika forum OG900 Demontera växellåda, behöver råd och delar

Detta ämne innehåller 10 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-12-20 09:37.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #382912

    svesson
    Deltagare

    Hallo
    Nu har jag kommit en bit på vinterprojektet – att laga en lös 5-växlad låda. OK så när som på dålig synk på 5:an
    Har kommit fram till och tagit bort 5:ans synkroniseringsmuff, men sen sitter det en mutter, och då krävs? ett verktyg 8790503 som greppar backdrevet på pinjongaxeln.

    Knappt troligt att detta verkyg finns att köpa – men man kan ju chansa och be att få hyra också!

    Sen är backdrevet lite skadat. Se bild. En flisa på 1 cm borta + några mindre skador på ett par andra kuggar. Misstänker att ett oskadat sådant här drev är svårt att få tag i – kan man tro att det funkar tillräckligt bra som det är?. Kugghjulet som det jobbar mot är OK.

    Sen behöver jag en ny spärrfjäder (8715005) och styrring (8712598). Har jag hittat på nätet t.ex. http://www.schwedenteile
    Enl bild 2 har fjädern hoppat ur sitt läge, förbi styr-ringen som är skadad. Vad kan ha hänt?

    Till sist. Den reservdelslista jag har tillgång till gäller årsmodell 81-85. Men det är väl samma 5-växlade låda i senare modeller också? Min bil är en -91:a

    Tacksam för lite tips och råd i vintermörkret

    /Sven

    Bilagor:
    #382918

    saabaero
    Deltagare

    Till muttern brukar jag använda muttersnurran. Då räcker det att hålla dreven med handen (använd handske).
    Går även att knacka bort låsningarna, spärra dreven med en rejäl mejsel mellan kuggarna och lossa med handverktyg

    Backdrevet är ju lämpligt att byta när det ändå är isär men det funkar ändå. Brukar vara sämre när stora drevet är skadat, då hoppar backen ur.
    Leta ett begagnat är mitt tips. 89-93 passar

    Styrringen finns nog hos Saabklubben.
    Kanske även fjädern om du har tur. Annars är det beg som gäller

    81-85 är inte riktigt samma som -91.
    Konstruktionen är densamma men det ät inte många delar som är lika

    #382973

    svesson
    Deltagare

    OK Tack saabaero!

    Då blir det till att slipa till nåt från skrotlådan – att hålla fast stora backdrevet med.
    Fast jag fattar inte riktigt vad du menar med att ”knacka bort låsningarna”

    /Sven

    #382974

    saabaero
    Deltagare

    Är inte denna mutter låst med stukningar ner i 3 små fördjupningar ?
    Om inte är det ju enklare 😀

    #382984

    svesson
    Deltagare

    Jo, mutterns fläns är in-stukad på 3 ställen.
    Menar du att man kan rotera (lossa) muttern genom att knacka i fördjupningarna?

    Ursäkta – men jag född vetgirig med en ständig längtan att skruva isär och sätta ihop

    #382985

    saabaero
    Deltagare

    Man tar ett dorn i lämplig storlek och knackar bort låsningarna. Knacka i fördjupningen och på kanten till fördjupningen så lossnar den nervikta plåtflärpen enkelt.
    Med plåtbitarna borta blir det enklare att lossa muttern

    #382987

    M.Broberg
    Deltagare

    nu är jag inget proffs, Saabaero är förmodligen några strån vassare än mig.

    men jag brukar dra åt med mutterknacken först, bara skitlite. så kommer man lätt åt att bända ut stuckningen

    sen när den är utböjd snurrar jag med mutterdragaren åt höger, sen medans den snurrar höger byter jag läge fort och trycker till så den lossar.

    då går det fort och eventuella ojämnheter hinner inte bromsa.

    men jag vet inte, spänna åt pyttelite kanske skadar nått?

    #382989

    saabaero
    Deltagare

    Så kan man också göra 🙂
    Det är förmodligen inte rätt men funkar 😀

    Sist jag gjorde detta körde jag en stund mot ”lossa” och sedan lite lätt mot ”dra åt” innan jag knackade bort plåtflärparna.

    Saknar man muttersnurra är det jobbigare.

    #383194

    svesson
    Deltagare

    NU har jag plockat ur 5:ans synkenhet. Efter att ha fattat att man ”stansar” bort den nervikta delen av muttern med en plan dorn, gick muttern att lossa utan mutterdragare. Fick bara slipa till ett verktyg att hålla emot kugghjulet.

    Man tackar för hjälpen!

    Så nu behövs lite nya grejer. Återkommer på ”Delar köpes”
    saabaero – du skriver att ett backdrev från -89 till -93 passar. Kan det gälla även annat t.ex. 5:ans synkdelar?

    Aktuell växellåda är en GM 45614

    /Sven

    #383201

    saabaero
    Deltagare

    5:ans syncdelar kan du ta från valfri 5vxl låda.
    verkar vara samma på alla 86-93 enl EPC om jag nu kikat rätt.

    Övriga drev, syncar och muffar är unika för 91-93.

    #383240

    svesson
    Deltagare

    Tack. Bra, då vet jag

    En sista(?) fråga då om hopmontering
    Jag har läst Saab-manualen och studerat sprängskisser, men får i alla fill inte helt klart hur 5:ans spärrfjäder ska monteras i förhållande till sin synkronisreringsring.

    Nån som har en bra bild eller beskrivning?

    /Sven

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng