Demontering av AC-kondensor

Forum Modellspecifika forum OG900 Demontering av AC-kondensor

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-07 19:22.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24971

    joh900
    Deltagare

    Hej!

    Hur mycket bör jag räkna med att skruva väck för att få bort kondensorn? Tar man den enklast bakåt (mot motorn, dvs ur med kylare) eller framåt (dvs bort med lyktor/grill/front?)?

    Kan tillägga att kylaren skall bort och bytas samt att rören är avsågade till kondensorn av tidigare ägare och det är den enda komponenten som finns kvar från tidigare AC-installation. Någon som har bilder på fästpunkterna?

    Märker det till helgen annars. 😉

    Gäller min blåa 900 i signaturen.

    MVH

    #179292

    M.Broberg
    Deltagare

    Av det jag kommer ihåg sitter den bara fast genom att rören till den går genom frontbalken vilket håller fast den. Framifrån är helt klart enklast iaf, även om lossa en trubbnos front e lite drygt.

    #179293

    turbocab
    Deltagare

    AC kylarn skall väl neråt? Den sitter liksom i Gejdrar uppstucken underifrån om jag inte missminner mig. Så lyft bilen lite, kanske ta bort nån plastlist undertill och dra den neråt. Motorkylaren går ju däremot bakåt, överkanten vinklas bakåt och sen dras den rakt upp.

    #179297

    joh900
    Deltagare

    Hej!

    Ok, får ta och lägga mig under och kika lite, nu är ju AC-anläggningen eftermonterad så man vet ju aldrig ifall man stöter på eventuella ”patenterade” hemmalösningar från tidigare ägare när det gäller monteringen… :mrgreen:

    Bort ska den på ett eller annat sätt i alla fall… 😎

    MVH

    #179455

    joh900
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    AC kylarn skall väl neråt? Den sitter liksom i Gejdrar uppstucken underifrån om jag inte missminner mig. Så lyft bilen lite, kanske ta bort nån plastlist undertill och dra den neråt. Motorkylaren går ju däremot bakåt, överkanten vinklas bakåt och sen dras den rakt upp.

    Visst var det så!

    Var löjligt lätt och få lös den egentligen, räckte med att lossa (3st M6) och sedan böja undan frontläppen lite (trubbnos) så kunde man dra den rakt ned. Den satt med totalt fyra skruv, två i kylarbalken och två underifrån. 🙂

    ….trimma är silver, lätta är guld… 😆

    MVH

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng