Demontering av primäraxeln?

Forum Modellspecifika forum OG900 Demontering av primäraxeln?

  • Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-09-25 05:32 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26296
    kaph
    Deltagare

    Jag har problem med att få ut primäraxeln (lamellaxeln) på min og900 -93. Har följt den utmärkta guiden i FAQ men axeln rör sig bara några mm, sedan är det stopp. Har förutom kofotsmetoden även testat med att mha en hylsa försöka skruva ut axeln men detta resulterade endast i avdragen skruv och ett par timmars jobb med att borra och gänga för att få dit en ny :teeth Därför undrar jag om det är något annat jag missat, finns det t ex någon form av låsring på axeln?

    #196654
    M.Broberg
    Deltagare

    hmm.. om det inte går med våld..

    Då använder du inte nog med våld 😉

    Men det e bara så jag jobbar. nån annan har la nått bättre tips 😆

    kofot o gummihammare brukar funka för mig 🙂

    #196655
    joh900
    Deltagare

    Den borde inte sitta så hårt, däremot kan det krävas ett ”ryck” för att få den att släppa. Är en utvändig låsring som låser fast runt axeln

    Rör sig axeln nånting axiellt alls (in/ut)? Den brukar gå och röra lite (1-2mm kanske?)

    #196656
    kaph
    Deltagare

    Axeln går att röra axiellt ett par mm. Kanske helt enkelt är mer våld som krävs.

    #196658
    joh900
    Deltagare

    Det brukar vara ett ordentligt ryck som behövs, jag brukar skruva i en ”lagom” lång M8 med stora brickor på och sen bryta med ett spett/brytjärn mot primärkåpan, har funkat fint alla gånger hittils!

    Sätt wellpapp/plåt/nått annat skydd för kylaren så inte lamellaxeln flyger in i den när den släpper

    #196659
    saabaero
    Deltagare

    Du har inte rätta knycken :king

    #196660
    kaph
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Du har inte rätta knycken :king

    Mycket möjligt :teeth

    Har som sagt dragit i en M8 och bänt för kung och fosterland, men det får bli ett nytt försök ikväll. Blev fundersam på om jag missat någon låsring eller liknande men så verkar ju inte vara fallet.

    Tack för snabba svar!

    #196665
    larzzon
    Deltagare

    Brukar lossa kylet, för att komma åt bättre…men eftersom du borrat antar jag att de redan är borta.
    Brukar använda en ryckhammare. dvs en axel med ett stopp i ena änden och en m8 gänga i andra och en hylsa som löper på axeln.

    #196666
    kaph
    Deltagare

    Jag har plockat ur motorn för att kunna gänga om. Men igår lyckades jag, dock inte med kofoten utan genom att skruva ut axeln mha en hylsa och några distanser :teeth

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng