Den där jävla tomgången!

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Den där jävla tomgången!

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2003-01-30 22:15 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #9207
    anonymous
    Deltagare

    Jag är så trött på såna här skumma fel som detta. Jag säger som brandchef Greger i Nile City: ”Jag behöver ta hjälp, av en riktig kaaarlakarl!!”

    Under lagerbytet sneglade jag understundom lite på förgasaren, 2-port Solex. Jag hade ju tidigare lite ojämn tomgång och jag tror det var Saabanders som någon gång sa ”vakumventilen til veivhusventilasjonen”. Mycket riktigt hade jag en ventil med avhoppad fjäder, så jag fixade till detta genom att kröka ut fjädern lite grann så att ventilen återigen tätade på ett riktigt sätt. Man kan inte blåsa igenom den med vanlig lungkraft men den går att öppna med ett lätt tryck med mejsel. Huvudsaken är väl egentligen att den inte är öppen hela tiden, som den var förut. Glad i hågen trodde jag tjuvluftsproblemet var löst.

    Med insuget monterat med ny packning, silikon och momentdragning var jag stolt över min täta motor. På med allt annat och provstart. Allting går igång som om snurran var ny men har jag jämn tomgång? Nejdå, upp och ner mellan ytterligheterna (0-2000 varv)! När man stänger spjällen från halvgas till tomgång tar det dessutom lite lång tid innan den varvar ner.

    När jag bromsar kan varvet gå så lågt att motorn dör, och jag pluggar därför slangen till bromsservot då misstankarna går mot detta. Det verkar tyvärr inte göra någon skillnad på tomgången (ingen provkörning dock). Jag pluggar också slangarna till vevhusventilation och vakuumförställningen av tändningen, verkar inte heller hjälpa. Jag byter slangarna till nya när jag ändå är igång.

    Jag byter till min andra reservförgasare (också den begagnad) som jag demonterar och rengör. Behåller toppen av förgasaren från den gamla eftersom chokehuset var bättre på denna, men kollar naturligtvis flottörnivå och nålventil. Ny rengjord förgasare gör heller ingen skillnad. De bägge förgasarna beter sig precis likadant.
    Jag gör slag i saken och skär till nya förgasarfotspackningar av 2 mm packningspapper, inte heller det löser mitt problem.

    Nu har jag snart inga uppslag längre varför jag vänder mig till er i hopp om hjälp. Det är så vansinnigt trist att inte få bukt med detta. Bilen är svårkörd som attan och man får hålla tungan i mun i alla korsningar eftersom jag måste bromsgasa med högerfoten och koppla med vänstern då varvet inte medger frihjulsväxling alla gånger. När man trottlar fullt och alla (!) portarna i förgasaren är öppna, går bilen som en dröm!

    //Johan :confused:

    #67927
    fuling
    Deltagare

    Kan det vara så att dåda dina Sopexförgasre är slut i spjälaxlarna?
    Man kan ju tycka att om man har 2st borde en funka men jag har lärt mig att inte bli förvånad längre
    Jag har bestämt minne om någon förgasre som mer påminde om ett jordfynd från Gottland än en förknasare som funkande allatiders, se http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001996;p=1
    Så buss på skrutet så inte materian vinner över dig, försök hitta yttligare en sopex och testa med.

    #67928
    cjm
    Deltagare

    Hej,,,,, det råkar inte vara så att du har ett spräckt insug,,,,,, kan vara svårt att se men jag har råkat ut för det och då hade jag ungefär dina symptom.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng