Den lever!

  • Författare
    Inlägg
    • april 27, 2004 at 18:14 #10477

      Efter att helgen gick åt till rostlagning på 900:an blev det äntligen tid över idag att testa om bensinpumpen funkade. I med en skvätt bensin i en glasburk och doppa bensinslangen i den. På med tändningen och bilen gick. Ganska tveksamt och den dog ett par gånger först men sen gick den snällt (om än lite ojämt, kan vara en cylinder som inte tänder ordentligt).

      När jag skulle testa att blåsa i bensinröret vidase sig den extra biten bensinslang för kort (eller mitt huvud för stort) så det försöker fick avbrytas för tillfället.

        april 27, 2004 at 18:16 #74320

        Grattis!!! En rejäl bit på vägen!!

          april 27, 2004 at 18:49 #74321

          Var väl det man visste! En 99 ger inte upp för lite skit i tanken.

          Mvh Petter

            april 27, 2004 at 18:51 #74322

            Kanske bättre med en skitig tanke – än skit i tanken

              april 27, 2004 at 19:35 #74323

              När jag skulle testa att blåsa i bensinröret vidase sig den extra biten bensinslang för kort (eller mitt huvud för stort) så det försöker fick avbrytas för tillfället

                april 28, 2004 at 11:18 #74324

                Tja, det var en bit på vägen. Nu vet jag iaf att bensinpumpen är OK (frågan är om jag sla montera tillbaks originalpumpen eller låta piratpumpen sitta kvar) och att motorn går (någorlunda bra) om den får bensin. Det borde vara stopp antingen i tanken eller i röret. Jag ska skaffa lite längre slang så kan jag komma åt att provblåsa.

                I Haynes står det att om man ska montera bort tanken ska man först tömma den genom någon avtappningsventil. Men det står ingenting om var den sitter. Hur gör man det? Eller ska man bara använda en sughävert?

                Nu har dessutom tidsfristen för att fixa tvåorna gått ut så det blir väl att åka och besiktiga igen, få tvåorna bekräftade (fast vindrutetorkarna funkar nu) och få en månad till på sig att få bilen till en verkstad.

                  april 28, 2004 at 13:01 #74325

                  kom ihåg att du numera har två månader på dig att reparera den innan du åker på en ny besiktning. Första månaden är som vanligt sen har du körförbud en månad sen åker du på en ny besiktning.

                    april 28, 2004 at 13:10 #74326

                    Fast med körförbud kan jag fortfarande inte köra till verkstan.

                      april 28, 2004 at 13:24 #74327

                      man får väl köra till verkstan, fast sen måste man köra direkt till besiktningen efteråt.
                      Detta gäller bara om bilen är påställd.

                      så har jag förstått det..

                        april 28, 2004 at 13:34 #74328

                        Jag kollade på bilprovningens hemsida eftersom reglerna ändrats och där står det ”Nödvändiga körningar, från reparationsverkstad till Bilprovningen för besiktning eller närmaste lämpliga väg till verkstad för reparation, är fortfarande tillåtet. Däremot är det inte längre tillåtet att, ’använda fordonet vid provkörning i omedelbart samband med reparation’.” så det ska nog gå att köra till verkstan bara jag får bilen i körbart skick.

                          april 28, 2004 at 16:30 #74329

                          Ringde och frågade polisen om det här förra veckan…

                          Om bilen är påställd och försäkrad så får man köra närmaste väg till en reparationsplats. Det kan ju då förutom verkstad även vara tex en gds-hall eller en kompis med ett bra garage.

                          Det gäller om bilen inte är besiktad och inga allvarliga säkerhetsmässiga fel finns på bilen. Om däremot bilen fått körförbud av SBP så är det bärgning som gäller till verkstad.

                          http://www.polisen.se/inter/nodeid=13922&pageversion=1.html

                          /Tobias

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.