Det går mot kallare tider..

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Det går mot kallare tider..

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Det går mot kallare tider..

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 12, 2011 at 00:39 #25602

      ..och det börjar bli dags att vinterkitta bilen. 😛 Hur hade ni gjort med Jalusiet? Låtit det sitta kvar under vintern, eller plockat av det? Jag lutar nog mest åt att plocka av det.

      Bidrar i övrigt med en liten checklista för vad man kan ha i bilen.

      Bra utrustning att ha i bilen;
      -Startkablar
      -Bogserlina
      -Reservhjul plus domkraft
      -Mindre uppsättning verktyg
      -Första hjälpen kit
      -Varningstriangel så klart
      -Handskar
      -Reflexväst, gärna fler än en.
      -Ficklampa

      Extrautrustning inför vintern;
      -Rensimatta i bagaget med höga kanter.
      -Kortskaftad snöskyffel
      -Varm filt
      -Motorvärmarkabel
      -Isskrapa, gärna flera.

      Nåt jag glömt? 😛

        oktober 12, 2011 at 01:10 #188220

        Haj!

        Du glömde ju det viktigaste…

        Bensindrivet elverk till motorvärmaren:-)

        Sen är det ju bra att ha rensimattor i bilen oxå, inte bara i skuffen…

        Lite choklad eller liknade är ju inte helt fel heller…

        Hälsn Jan

          oktober 12, 2011 at 05:16 #188221

          Hm, bra lista. Lätt att glömma, men plötsligt står man där en dag i snökaos och kommer inte iväg.

          Byt olja, och kanske göra det där kopplingsmecket man dragit ut på också? Då slipper man detta:

          Minus 10 var det. Då knäcker man lätt av anslutningarna till magnetventilen lärde jag mig. 😳

            oktober 12, 2011 at 10:09 #188222

            @Turbocab wrote:

            Hm, bra lista. Lätt att glömma, men plötsligt står man där en dag i snökaos och kommer inte iväg.

            Byt olja, och kanske göra det där kopplingsmecket man dragit ut på också? Då slipper man detta:

            Minus 10 var det. Då knäcker man lätt av anslutningarna till magnetventilen lärde jag mig. 😳

            GDS-hall, mannen. GDS-hall. 😉

              oktober 12, 2011 at 10:51 #188224

              @ReinO wrote:

              @Turbocab wrote:

              Hm, bra lista. Lätt att glömma, men plötsligt står man där en dag i snökaos och kommer inte iväg.

              Byt olja, och kanske göra det där kopplingsmecket man dragit ut på också? Då slipper man detta:

              Minus 10 var det. Då knäcker man lätt av anslutningarna till magnetventilen lärde jag mig. 😳

              GDS-hall, mannen. GDS-hall. 😉

              Å bli stående med en kostnad som bara tickar iväg.. 🙁

                oktober 12, 2011 at 18:48 #188239

                Precis, inte min grej… Och i år blir det lite bättre för Garaget är ju färdigt. 😛 Och bilen går inte sönder heller. 🙄

                  oktober 13, 2011 at 08:50 #188245

                  @ReinO wrote:

                  ..och det börjar bli dags att vinterkitta bilen. 😛 Hur hade ni gjort med Jalusiet? Låtit det sitta kvar under vintern, eller plockat av det? Jag lutar nog mest åt att plocka av det.

                  Bidrar i övrigt med en liten checklista för vad man kan ha i bilen.

                  Bra utrustning att ha i bilen;
                  -Startkablar
                  -Bogserlina
                  -Reservhjul plus domkraft
                  -Mindre uppsättning verktyg
                  -Första hjälpen kit
                  -Varningstriangel så klart
                  -Handskar
                  -Reflexväst, gärna fler än en.
                  -Ficklampa

                  Extrautrustning inför vintern;
                  -Rensimatta i bagaget med höga kanter.
                  -Kortskaftad snöskyffel
                  -Varm filt
                  -Motorvärmarkabel
                  -Isskrapa, gärna flera.

                  Nåt jag glömt? 😛

                  Om jag ska ut på nån längre resa på vintern så försöker jag alltid få plats med ett fullstort reservhjul, för bilen blir nästan okörbar i halka med originalreservhjulet. Dels är ju mönstret dåligt från början, dels har ju gummit för det mesta hårdnat av ålder liksom.
                  Och blir det riktigt kallt, så där minus 20 under nån längre tid så har jag alltid ett extra batteri med i bilen. När bilen har stått några dar i sträng kyla så kan det där extra batteriet vara räddningen.
                  Det lärde jag mig av en släkting som körde taxi med en 144 på 60-talet. Han hade dessutom det där extra batteriet fast monterat i motorrummet på volvon. Där finns det ju gott om plats. Han påstod dessutom att i värsta fall, när det var riktigt jävla kallt, när det började närma sig minus 40, så tog han helt enkelt och seriekopplade batterierna och fick då en jäkla sprutt på startmotorn, även om spänningen på batterierna hade sjunkit till under 8 volt…
                  Sen när bilen blivit lite varm så kopplade han tillbaka förstås.
                  På dagens bilar misstänker jag att elektroniken inte skulle klara så hög spänning.

                  Startgas har jag dessutom alltid i bilen också.
                  Och när det gäller jalusiet så tar jag bort det när börjar snöa. Så länge det bara är kallt, så är det ju bara en fördel med jalusiet eftersom man slipper skrapa bakruktan ju.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.