Det går mot kallare tider..

Forum Modellspecifika forum OG900 Det går mot kallare tider..

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-13 08:50.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25602

    reino
    Deltagare

    ..och det börjar bli dags att vinterkitta bilen. 😛 Hur hade ni gjort med Jalusiet? Låtit det sitta kvar under vintern, eller plockat av det? Jag lutar nog mest åt att plocka av det.

    Bidrar i övrigt med en liten checklista för vad man kan ha i bilen.

    Bra utrustning att ha i bilen;
    -Startkablar
    -Bogserlina
    -Reservhjul plus domkraft
    -Mindre uppsättning verktyg
    -Första hjälpen kit
    -Varningstriangel så klart
    -Handskar
    -Reflexväst, gärna fler än en.
    -Ficklampa

    Extrautrustning inför vintern;
    -Rensimatta i bagaget med höga kanter.
    -Kortskaftad snöskyffel
    -Varm filt
    -Motorvärmarkabel
    -Isskrapa, gärna flera.

    Nåt jag glömt? 😛

    #188220

    mr_maxi
    Deltagare

    Haj!

    Du glömde ju det viktigaste…

    Bensindrivet elverk till motorvärmaren:-)

    Sen är det ju bra att ha rensimattor i bilen oxå, inte bara i skuffen…

    Lite choklad eller liknade är ju inte helt fel heller…

    Hälsn Jan

    #188221

    turbocab
    Deltagare

    Hm, bra lista. Lätt att glömma, men plötsligt står man där en dag i snökaos och kommer inte iväg.

    Byt olja, och kanske göra det där kopplingsmecket man dragit ut på också? Då slipper man detta:

    Minus 10 var det. Då knäcker man lätt av anslutningarna till magnetventilen lärde jag mig. 😳

    #188222

    reino
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Hm, bra lista. Lätt att glömma, men plötsligt står man där en dag i snökaos och kommer inte iväg.

    Byt olja, och kanske göra det där kopplingsmecket man dragit ut på också? Då slipper man detta:

    Minus 10 var det. Då knäcker man lätt av anslutningarna till magnetventilen lärde jag mig. 😳

    GDS-hall, mannen. GDS-hall. 😉

    #188224

    Beeos
    Deltagare

    @reino wrote:

    @turbocab wrote:

    Hm, bra lista. Lätt att glömma, men plötsligt står man där en dag i snökaos och kommer inte iväg.

    Byt olja, och kanske göra det där kopplingsmecket man dragit ut på också? Då slipper man detta:

    Minus 10 var det. Då knäcker man lätt av anslutningarna till magnetventilen lärde jag mig. 😳

    GDS-hall, mannen. GDS-hall. 😉

    Å bli stående med en kostnad som bara tickar iväg.. 🙁

    #188239

    turbocab
    Deltagare

    Precis, inte min grej… Och i år blir det lite bättre för Garaget är ju färdigt. 😛 Och bilen går inte sönder heller. 🙄

    #188245

    michelle
    Deltagare

    @reino wrote:

    ..och det börjar bli dags att vinterkitta bilen. 😛 Hur hade ni gjort med Jalusiet? Låtit det sitta kvar under vintern, eller plockat av det? Jag lutar nog mest åt att plocka av det.

    Bidrar i övrigt med en liten checklista för vad man kan ha i bilen.

    Bra utrustning att ha i bilen;
    -Startkablar
    -Bogserlina
    -Reservhjul plus domkraft
    -Mindre uppsättning verktyg
    -Första hjälpen kit
    -Varningstriangel så klart
    -Handskar
    -Reflexväst, gärna fler än en.
    -Ficklampa

    Extrautrustning inför vintern;
    -Rensimatta i bagaget med höga kanter.
    -Kortskaftad snöskyffel
    -Varm filt
    -Motorvärmarkabel
    -Isskrapa, gärna flera.

    Nåt jag glömt? 😛

    Om jag ska ut på nån längre resa på vintern så försöker jag alltid få plats med ett fullstort reservhjul, för bilen blir nästan okörbar i halka med originalreservhjulet. Dels är ju mönstret dåligt från början, dels har ju gummit för det mesta hårdnat av ålder liksom.
    Och blir det riktigt kallt, så där minus 20 under nån längre tid så har jag alltid ett extra batteri med i bilen. När bilen har stått några dar i sträng kyla så kan det där extra batteriet vara räddningen.
    Det lärde jag mig av en släkting som körde taxi med en 144 på 60-talet. Han hade dessutom det där extra batteriet fast monterat i motorrummet på volvon. Där finns det ju gott om plats. Han påstod dessutom att i värsta fall, när det var riktigt jävla kallt, när det började närma sig minus 40, så tog han helt enkelt och seriekopplade batterierna och fick då en jäkla sprutt på startmotorn, även om spänningen på batterierna hade sjunkit till under 8 volt…
    Sen när bilen blivit lite varm så kopplade han tillbaka förstås.
    På dagens bilar misstänker jag att elektroniken inte skulle klara så hög spänning.

    Startgas har jag dessutom alltid i bilen också.
    Och när det gäller jalusiet så tar jag bort det när börjar snöa. Så länge det bara är kallt, så är det ju bara en fördel med jalusiet eftersom man slipper skrapa bakruktan ju.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng