Dieselliknande ljud i 900 2,1 -92

Forum Modellspecifika forum OG900 Dieselliknande ljud i 900 2,1 -92

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-28 12:39.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23005

    p hedberg
    Deltagare

    Har nu lyckats hitta en 900 aut att lägga till samlingen av saabar 🙂
    Det blev en -92:a med 2,1-litersmotorn.

    Har dock ett litet bekymmer:

    När den är kall låter den lite som en diesel. Tycker inte att ljudet låter som mekaniskt rassel
    utan mera som ett luftläckage. Allteftersom den blir varm avtar ljudet, dock inte helt.
    Bilen går jättefint i övrigt så jag är lite förbryllad.

    Nån här som har nån idé om vad detta kan vara?

    Tack på förhand!

    //Pär

    #164069

    torzan
    Deltagare

    Upplever nog oxå min 1993 2.1 med ett mystiskt tomgångsljud som inte finns på 2.0 bilarna. Lite svårt att förklara hur det låter, men är nog inget fel…

    #164070

    jolin
    Deltagare

    Det är inte ventillyftarna som tickar?

    #164073

    morsole
    Deltagare

    Kolvarna slamrar när motorn är kall; 2,1 motorn är inte helt lyckad i konstruktionen och därför blir det slammer på grund av stort kolvspel kall.
    Vår bil med 34 k mil på mätaren låter ALLTID så när vi startar upp.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #164075

    p hedberg
    Deltagare

    OK, då gillar jag läget o kör vidare 🙂

    Är 2,1:an alltså en egen konstruktion eller är det en uppborrad 2,0:a? Den är väl hursomhelst en udda fågel, så man kan ju undra hur det är med reservdelstillgången?

    #164080

    morsole
    Deltagare

    Du har inge problem att få tag i motordelar då det enda som skiljer är borrning och toppackning…
    Allt annat är samma, ja utom styrboxen som kanske skiljer…
    Säkert är att det är en suverän motor vad gäller segdragning och styrka.
    Så slit den med hälsan!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #164081

    turbocab
    Deltagare

    Toppen och insuget skiljer också från vanliga 2,0i. Det är Långtoppen från 9000 man använt sig av, ihop med ett anpassat insug för denna modellen. Detta insug är mao helt unikt för 900 2,1. Men även den finns det gott om så inga konstigheter där heller, står många på skrotarna tex. Är själv lite inne på en dylik maskin för vinterbruk framöver! Går gott i toppregistret, dock saknar man det brutala vrid på låga varv som en 900S ger.

    #164083

    lsoderlund
    Deltagare

    Hade sammma på min förra 2.1:a. Dock skall det avta i linje med att motorn når arbetstemperatur. Min hade gått 10K när jag köpte den och redan vid ett sådant lågt miltal lät den som en diesel vid kallstart. Dock inget alls när bilen nått arbetstemperatur.

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #164085

    morsole
    Deltagare

    Ja just det, toppen skiljer i flöde ja, det glömde jag. Men transmissionen är samma, kedja och kåpor osv.
    Teflonminne heter det visst det jag har?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng