Domen har fallit

Forum Modellspecifika forum 90/99 Domen har fallit

  • Detta ämne har 17 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2004-04-02 11:26 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10354
    staffanv
    Deltagare

    Jag körde min nyinköpta 99:a till besiktningen igår och domen blev
    * Vindrutetorkare, ur funktion
    * Styrled, höger inre, glapp
    * Färdbroms bromsfördelning, bak, bromsverkan ojämn
    * CO-halt tomgång, kontrollbesiktning inte slutförd
    Bra att veta:
    * Länkarm, bak, båda sidor, rostangrepp

    Jag räknar med att reparationerna kommer att gå på mellan fem och tio gånger bilens pris. Håhå, jaja…

    Att komma till besiktningen var ocskå ett äventyr. Först missar jag avfarten till bensinmacken så jag fick soppatorsk på motorvägen. Sedan var det någon som hade sladdat med släp så det var stopp i trafiken. Sedan körde vi vilse på vägen till bilprovningen. Hela vägen betedde sig motorn underligt (kan vara förgasarmembranet eller kablarna, båda är dåliga). Ibland gick den bra, ibland dog den nästan och flera gånger lät dem som en VW bubbla. Efter besiktningen kom jag knappt hundra meter innan bilen dog helt. Misstänker starkt att dåligt batteri i kombination med dålig generatorrem (möjligen laddningsrelä) tog knäcken på den.

    När jag körde 900:an hem kändes det lite underligt eftersom ratten gick så lätt att vrida på. Underligt hur snabbt man vande sig vid att inte ha servo.

    #73643
    martin h
    Deltagare

    Trist, men inte ska det väl behöva kosta allt för mycket att komma igenom besiktningen.

    Begagnade reservdelar kan du säkert komma över för några hundringar till punkt ett och två.

    Bakbromsarna kan ju gå att få att funka om du tar bort klossar och motionerar det hela och smörjer upp (om du har tur). Skivorna får ju inte se allt för illa ut men nya skivor, klossar och renoveringssats till oken kostar inte mer än ca 550 kr till bägge sidorna på Biltema. Kanske inte lika hör kvalitet som original, men funkar alldeles utmärkt till bruksbil.

    Några hundringar på nya tänddelar om de är dåliga (som du antyder) samt nytt förgasarmembran så ….

    Sen återstår bara xx timmar i garaget så är det klart.

    Hugg i och lycka till.

    Martin

    #73644
    staffanv
    Deltagare

    Nja, efter att jag upptäckt att den Haynes-manual jag har bara täcker -76 och framåt känns det lite knepigt. Speciellt då jag inte har speciellt mycket erfarenhet, garage eller utrustning.

    Bakbromsen kan som sagt mycker väl bero på att den kärvar lite efter att ha stått stilla. Annars så blev skivorna rätt snygga efter att ha gjort ett par rejäla inbromsningar.

    Jag hörde med min stammekare och han bedömde att det skulle hamna på mellan 2500 och 3500 såvida inte hela bakbromsarna måste fixas då det kan blåsa upp i 5-6000.

    Nu ska jag byta batteri och tändkablar för att se om jag öht kan köra den till mekanikern.

    #73645
    marten
    Deltagare

    citera:


    Ursprungligen postat av Staffan V:
    [qb] Nja, efter att jag upptäckt att den Haynes-manual jag har bara täcker -76 och framåt känns det lite knepigt. [/qb]


    Tips:

    [image]http://biphome.spray.se/rolf.jensen/ssrspares/svensk/ovrigt/99GdsBok69-74_small.jpg[/image]

    Gör det själv bok 99 69-74, 10kr + porto på klubbens reservdelssida.

    #73646
    staffanv
    Deltagare

    citera:


    Ursprungligen postat av Mårten:
    [qb]Gör det själv bok 99 69-74, 10kr + porto på klubbens reservdelssida. [/qb]


    Jo, ska nog köpa den. Stämmer det förresten att Verkstadshandbok 99 69-74 också kostar bara 10 kr+porto?

    #73647
    William
    Deltagare

    ja , fast den var slut när jag försökte köpa’n

    #73648
    petter
    Deltagare

    Nu är jag ingen övermekare heller, skall snart ge mig på att byta frambromsbelägg, men så blodigt verkar väl inte det där vara. Jag tror inte att det kommer att kosta så mycket om du gör det själv, och har du en annan bil att åka med kan du ju ta det lugnt och försiktigt och lära dig. Kör hårt!

    Mvh Petter

    #73649
    staffanv
    Deltagare

    Jo, delar av det tänkte jag nog försöka mig på. Att byta motor till vindrutetorkaren kan väl inte vara så blodigt. De andra grejorna förutsätter nog att man har tillgång till garage, helst med möjlighet att lyfta bilen, men det kan gå med pallbockar.

    #73650
    petter
    Deltagare

    Bakbromsarna och CO-halten behöver du ingen lyft till, pallbockar räcker och blir över. Och torkarna nämnde du ju själv. De andra grejerna vet jag inte, men nu är det ju max två kvar i så fall!

    Mvh Petter

    #73651
    lelle f
    Deltagare

    Ett tricks med co-halten,slå i k-sprit i tanken.Det brukar sänka co-halten.
    (Mycke beprövat tricks)

    #73652

    Angående CO- och HC-halter.
    Ni kanske såg ”bildoktorn” i går kväll. Det är ju så som han sa att om man kör mestadels korta sträckor blir avgaserna ”skitiga” pga att en del obränt bränsle blandas med motoroljan. Ett tips är därför att byta motorolja och att ta en ”långtur” innan ni besiktigar. Då blir motorn riktigt varm och och det mesta av detta oförbrända försvinner ut via vevhusventilationen. Slå gärna på en skvätt sprit också! (i tanken alltså, resten kan Du vänta med till att pärlan är godkänd)

    #73653
    staffanv
    Deltagare

    citera:


    Ursprungligen postat av Lelle F:
    [qb] Ett tricks med co-halten,slå i k-sprit i tanken.Det brukar sänka co-halten.
    (Mycke beprövat tricks) [/qb]


    Jo, jag funderade på att tanka i en skvätt E85. Byta olja kan nog vara en idé också.

    #73654
    stefan
    Deltagare

    Det är ganska lustigt det där med spriten när man fått en tvåa på co`n……..Det är aldrig någon som funderat på att åtgärda problemet istället? En sliten förgasare och i detta fall med en Stromberg så handlar det knappast om nån större operation…..

    #73655
    staffanv
    Deltagare

    Nu har jag ju ingen tvåa på CO. Eller rättare sagt så vet jag inte. Motorn hackade, hostade och gick så dåligt att de inte kunde mäta.

    Hur är det egentligen med E85 i gamla bilar? Det har ju högre oktantal men lägre energiinnehåll. Går bilen bättre eller sämre på E85?

    #73656
    Martin
    Deltagare
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng