Drivaxel på 96
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Drivaxel på 96
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Drivaxel på 96
- Detta ämne har 13 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2003-09-21 10:44 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymseptember 18, 2003 at 09:28 #9829
Hej!
Jag håller på att mecka lite med min 96 ifrån -74.
Jag har lossat centrummuttern, men kan inte få ut drivaxeln. Sitter den fast med något annat?
Jag har också lossat bromsskivan.
Är mycket tacksam för svar och tips, har liksom kört fast lite..Mvh Ola
Anonymseptember 18, 2003 at 10:37 #70799Hej Ola !
Det bör inte vara något mer som håller den fast.
Men jag har varit ute för att den har suttit fast med locktite, jag fick ta med hela navet till en press och pressa ur axeln.mvh
Daniel
Anonymseptember 19, 2003 at 18:03 #70800Tackar för det!
Då är det väl bara att göra så.
Jag började bli lite orolig, när det satt så hårt, men då är det väl bara till att trycka vidare.
Varför skulle någon sätta locktite på den, det lär ju inte göra så mycket nytta ändå./Ola
Anonymseptember 20, 2003 at 18:52 #70802Vad jag menar med att jag har lossat bromsskivan var att den trillade av när jag lossade centrum-muttern och drog med avdragare. Men drivaxlen sitter stenhårt i navet?
september 20, 2003 at 19:11 #70803Nu är jag inte riktigt med längre!
Har Du plockat bort bromsoken?För att kunna dra loss nav med skivor måste man först avlägsna bromsoken!
Anonymseptember 20, 2003 at 19:17 #70805Nej jag har inte lossat oket.
Är det något fel som inte är rätt eller?Jag har inte lossat knuten ifrån axlen.
Anonymseptember 20, 2003 at 19:26 #70806Oj, jag är nog lite snurrig ikväll..
Oket är lossat. :rolleyes:september 20, 2003 at 19:27 #70807En regel jag brukar gå efter (ibland): Om nåt sitter fast, lossa så mycket som möjligt runtomkring. Bort med ok, skiva, inre drivknut, ta en strips och spänn fast axeln i motorrummet runt fjäderbensaxel el dyl så den hänger i luften. Skulle du byta damasker eller?
september 20, 2003 at 19:31 #70808ps. nedre kulbult bör lossas om man ska kunna dra ut inre drivknuten. Sen kanske man bör sätta tillbaks kulbulten igen för att få stabilitet när man slår ut drivaxeln.
Anonymseptember 20, 2003 at 20:03 #70809Ok, då är det bara att fortsätta och dra.
Motor och låda är borta så drivaxlen lär inte bråka där./Ola
Vad är det du tänker göra ????????
Byta drivknut sep. eller med drivaxeln monterad
En snabb väg är: pressa i hop fjädern, lossa övre
och nedre kulbult. Tag paketet till hydralpressen
pressa ur. Sätt dit det nya och skruva ihop.KlarOm du skall ta bort drivaxel från knuten så sitter
det en låsring i änden på splinsen. Glömmer du den får du roliga fenomen när du provkör. Kan vara lite bökigt att få ihop, men det finns specialtänger/ Lycka tillAnonymseptember 21, 2003 at 10:44 #70811Jag har kanske varit lite grumlig i min förklaring på vad jag vill göra.
Jag hade tänkt att montera av drivaxlen komplett med knutarna.
Jag har inte meckat så mycket 96 innan men på en 9000 är det bara att lossa centrum bulten och dra ut drivaxlen med både inre och yttre knutarna kvar.
Vad jag undrar är om man inte kan göra så på en 96 med. Om inte hur får jag väck den?
Motor och låda är ute.
/Ola
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.