Drivknutsdamask v4 -72

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Drivknutsdamask v4 -72

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2008-07-06 12:55 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18213
    svarvaren
    Deltagare

    Hej!
    Är ny på forumet, och lite novis på äldre saabar…
    Jag köpte en v4 till frugan, och ska nu byta yttre damask.
    Har demonterat övre och nedre kulled,lossat inne vid innre knuten.
    På nyare saabar(9000 -96) finns det en ”låslus” som man lossar, och knackar bort knuten.
    Det verkar inte finnas här.
    Hur göra?
    Måste man pressa ut drivknuten ur navet?
    Följdfrågor:Hur länge satt det smörjkoppar på kullederna? Finns det att få tag i idag?

    Tack på förhand!

    #123632
    stefan
    Deltagare

    dagens moderna spindelleder finns ej att få med smörjnippel och knuten sitter med en dold låsring och knuten brukar bara behöva ett rejält slag på centrumdelen för att släppa. Original finns ett verktyg som man lägger an mot drivaxeln och knuten så det är lättare att träffa men många ggr går det bra ändå.
    Att ta bort knuten från navet gör saken mycket enklare och så fort muttern är borta så är det ju bara att dra ur den.

    #123633
    svarvaren
    Deltagare
    Stefan wrote:
    Att ta bort knuten från navet gör saken mycket enklare och så fort muttern är borta så är det ju bara att dra ur den.

    Är det säkert? Trodde att drivknuten satt pressad i navet…

    #123637
    Morten S.
    Moderator

    Helt korrekt det som Stefan skriver. Drivakslen sitter kun med en låsring.
    Jeg pleier å sette spindelen fast i en skrustikke, og slå men på T-korset på den indre delen. Da slipper somregel akselen.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.