Drivknutsproblem ??

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Drivknutsproblem ??

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #474830
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Jag håller på att rädda en SAAB ifrån skrotdöden. En massa felkoder på motorstyrningen är nu åtgärdade och bilen går fint, enda problemet är att oljetrycket blir för lågt vid varm motor och varvtal < 1000 ca. Jag tänker ta ner sumpen och kolla sugsilen då både olja och filter är relativt nybytta och av bra kvalitet. Det byttes på SAAB verkstad av föregående ägare.

    Hur som helst så dunkar det ifrån vänster framhjul (tror jag i alla fall) och det ökar markant vid högersväng så jag misstänkte hjullager eller drivknut. Tog en rövare och pumpade däcket lite hårdare varpå dunkandet minskade ???? Hmmm kan det vara däcket ?? Jag bytte då framhjulen till ett par gamla hjul ifrån fruns 9_5:a
    Lite förvånande är ju då att dunkandet upphörde NÄSTAN ????
    Enda skillnaden på mina hjul och dem jag provar med är att dessa är 17 ” medans mina är 16″
    Det skall väl inte påverka drivknutarna mer än att bilen går lite längre per hjulvarv eller vad är det jag missar ?

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #474835
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hade det problemet på Bollen. Trodde det var bromsoket då det verkligen dunkade, inte krasade och malde som lager och knutar brukar göra. Visade sig dock vara lagret som var tokslut och redan hade passerat krasandeperioden!😵

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #474880
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Talade med förra ägaren idag, detta dunkandet har inte varit så himla länge. Tänker ta in bilen i garaget till helgen då jag har beredskap och åker Citron….. jaja, jag får ju betalt för att köra den 🙂

    Skall hissa upp framaxeln, skruva av hjulen och titta efter ordentligt.
    Beställt ny vakuumslang till broms servon idag så det kanske hinner komma fram innan helgen också, ja jag beställde på SAAB-klubben 🙂

    Bilen var som sagt var gratis, skall besiktigas i november, jagat felkoder och fått byta en del, luftmassemätaren, tryck / temp sensorn i tryckröret. Justerat spjällhuset, bytt vakuumslangen mellan insugsröret och bränsletrycks regulatorn. Lyckades bryta av ena anslutningen på den ena backventilen i vakuumslangen så det fick bli en ny.
    Nu går bilen fint i alla fall fast broms servot är lite…. intressant eftersom jag bara har vakuumpumpen ansluten och inte insugsröret, bilen är automatväxlad.

    Får ta ner oljetråget också, förmodligen är sugsilen till oljepumpen lite lätt igensatt eftersom bilen tappar oljetrycket med varm motor och under ca 1000 RPM

    Fast nu börjar garageuppfarten bli lite överbefolkad.

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #474897
    Janne Hagnell
    Moderator

    Överbefolkad garageuppfart – det har man ju aldrig varit med om!😂

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #475277
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Nästa fråga om denna 9_3:a
    Det är ju en 2 liters motor med automagisk växellåda. Jag tänkte göra likadant som med 9_5:an, alltså hänga motorn i övre motorfästet i framänden och lyftöglan i bakänden på motorn med hjälp av en

    lyft-ok

    Sedan lossa ”hundbenet” och de 2 nedre motorfästena för att få upp motorn en bit. Då gick det med en viss övertalning att få ned oljetråget för att tvätta silen. Lite bökigt att få upp tråget igen men operationen lyckades, jo jag bytte vevlager samtidigt.

    Till min förvåning såg det inte alls likadant ut i 9_3:an !!

    Vet någon om det är görbart att ta ner oljetråget utan att lyfta ur hela motorn ?

    Fick ett tips om att lossa lite på hjälpramen men blev osäker eftersom halva hjulupphängningen sitter i den ?

    Någon som kan komma med tips ?

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    Bilagor:
    #475280
    Regin
    Deltagare

    OG 9-3 alá Amy har jag en stor tråd på –
    även där tråget åkte ner samt byta av ”kedje pkt” 😊

    #257# 2002 9-3 Sport E

    Fast den blev på lite många sidor🙄….. 😂 👍

    • Det här svaret redigerades för 2 månader, 3 veckor sedan av .
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #475302
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Japp, det var några sidor det 😉
    Hunnit halvvägs men nu får det vara för idag.

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #475303
    Regin
    Deltagare

    Japp, det var några sidor det 😉 Hunnit halvvägs men nu får det vara för idag.

    Kanske lättare om du började från sista sidan 😂 👌

    #476885
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Nu är ialla fall silen och sumpen vederbörligen rengjorda Å bilen återmonterad. Operationen lyckades och patienten överlevde så nu kan man lätt stå på tomgång med varm motor utan att oljetrycket blir för lågt.

    Nästa problem nu är då vänster framhjul…. jag misstänker att det är hjullagret i alla fall då det emellanåt låter precis sådär skrapigt som jag vill minnas att det lät, ibland låter det mera ”dunk – dunk – dunk” men ibland låter det inte alls.

    Undrar vilket som är smidigast på dessa bilar, att köpa nya lager och pilla ur det gamla eller betala några gånger så mycket för ett begagnat fjäderben vilket väl borde vara enklare att byta ?

    Någon i närheten av Orust / Göteborg som har ett fjäderben liggandes ?
    Bilen är en 9-3 SE 5 Dörrars2.0 T

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #479500
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Ju nu är det felet också grejat….
    Lite skämmigt men det löste sig nästan av sig själv. När jag bytte till vinterdäck konstaterade jag att det var dags att pensionera sommardäcken och till min stora glädje försvann dunket….

    Alltså var det trots allt ett av däcken som inte mådde så himla bra.

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #479501
    Mats Jedmo
    Webbmaster
    Nästa kapitel i denna SAAB-historia

    I fredags när jag åkte hem ifrån jobbet så gick det ”sådär”.
    I den resan ingår en kortare färjetur på några minuter eller så men när jag skulle köra av färjan startade bilen och när jag kört 2 meter tvärdog motorn……
    Misstänkte direkt vevaxelgivaren så jag utnyttjade min bärgningsförsäkring. Då det tog en liten stund för Linnea på bärgningsfirman att komma till min undsättning fick jag snällt åka färja fram & tillbaka några gånger 🙂

    Väl hemma med bilen tittade jag på varvräknaren Å jodå den hoppade lite grand när jag körde på startmotorn men vad värre var så lät ju inte bränslepumpen vid tändningstillslag…..
    Ett snabbtest men liiite startgas i insugsröret Å vrid på starten så gick motorn ett par varv innan den stannade igen så det tolkar jag som att bränslepumpen somnat in.

    Reläet eller åtminstone ett relä drar några sekunder vid tändningstillslag så det borde väl vara pumpen tycker jag. På dessa bilar skall man tydligen plocka ner tanken för att komma åt pumpen men det tycker jag verkar lite struligt så jag har hört att många (??) istället sågar hål i plåten under baksätet så min fråga är, hur vet jag var jag skall ta hål ?

    En annan SAAB-åkare trodde att pumpen på denna bil satt framför höger bakhjul så jag skall nog ta en ordetlig titt där innan jag sågar hål i någon plåt.

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    • Det här svaret redigerades för 3 timmar, 51 minuter sedan av .
    #479503
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    Blir ju lite jobbigt att få in bilen i garaget, jo den står alldeles utanför garage porten men eftersom jag har en 4-pelarlyft innanför porten och bilen har automatlåda så blir det TUNGT

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #479509
    Regin
    Deltagare

    Pumpen sitter i tanken och ja, (korrekt) så måste den ner 🙄

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #479510
    Mats Jedmo
    Webbmaster

    OK, då måste bilen in i garaget på ett eller annat sätt ty utanför garaget är det grus & regn Å kallt Å — medans det i garaget finns lyft Å värme Å +++

    SAABoholic

    96 GL Super -79 Alabastergul
    96 GL Super -79 Alabastergul
    99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
    9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
    9-3 SE 5D 2.0T -00
    9-5 Linearsport Sp -03

    #479512
    Morten S.
    Moderator

    Her er en video som viser hvor det evt. kan ordnes ovenfra.
    Er det en bil om ikke skal restaureres og fungere som bruksbil er det sikkert en OK fremgangsmåte

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.