dumpventil t16

Forum Modellspecifika forum OG900 dumpventil t16

Detta ämne innehåller 7 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-18 17:45.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25556

    toxic
    Deltagare

    har en saab 900 t16 årsm 92

    det sitter en återcirkulerande hybrid dump på den. dock låter den inte ett skit, jag har sug i vakumslangen.

    bilen har 3″ avgas med sport kat och moddad apc box och bränsle chip så laddtryck de finns de. vad kan det vara för fel?

    #187779

    sebbo
    Deltagare

    Nackdelarna som du kommer uppleva med en öppen dump på din bil är, att när den släpper ut allt övertryck så tappar du luftflödet över din LMM (Luft massa mätaren). Det kan resultera i en konstig gång på motorn precis efter att du dumpat, men brukar stabilisera sig så fort du går på med gas igen och luftflödet åter ökar. Där det märks mest är när du kör hårt, trycker ner kopplingen för ihållande tomgång, då kan du få ge den lite gas. Inget allvarligt, mest bara irriterande 😆

    *edit av mig för att passa in i tråden som jag rensade*
    //// Beeos

    #187783

    toxic
    Deltagare

    @sebbo wrote:

    Nackdelarna som du kommer uppleva med en öppen dump på din bil är, att när den släpper ut allt övertryck så tappar du luftflödet över din LMM (Luft massa mätaren). Det kan resultera i en konstig gång på motorn precis efter att du dumpat, men brukar stabilisera sig så fort du går på med gas igen och luftflödet åter ökar. Där det märks mest är när du kör hårt, trycker ner kopplingen för ihållande tomgång, då kan du få ge den lite gas. Inget allvarligt, mest bara irriterande 😆

    *edit av mig för att passa in i tråden som jag rensade*
    //// Beeos

    den har ingen konstig gång eller dyligt den går precis som den ska, men jag fattar inte varför den inte låter någon ting. jag vill åt de kvittrande ljudet men just nu får ja nöjja mig med ett litet pys från öppna filtret vid fullt gaspådrag

    #187784

    sebbo
    Deltagare

    Precis. Det är för att lite luft går ur dumpen och lite går in tbx till LMM. För att få det kvitter du vill ha måste du byta till en öppen dump, dvs en som dumpar allt ut i tomma intet. Då kommer du få det du vill ha.

    tex,
    http://biltema.se/sv/Bil—MC/Bil-tillbehor/Tuning/Prestanda/Dumpventil/” onclick=”window.open(this.href);return false; det är en helt öppen. Mest ljud Minst rekommenderad för din typ av bil med LMM, men inte skadlig

    http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dump_pysventil/-hybrid-dumpventil/hybrid-dump-midi.html” onclick=”window.open(this.href);return false; är då mellantinget, dvs det du har just nu. Lite ljud Både för och nackdelar

    http://www.stylingshopen.se/dumpventil-tercirkulerande-lila–crbov06.html” onclick=”window.open(this.href);return false; Återcirkulerar. Inget ljud Rekommenderad för din typ av bil med LMM

    Hoppas du får lite klarhet i det hela 😀

    #187787

    M.Broberg
    Deltagare

    Jag gjorde ett långt fint inlägg, men funktionen att radera bort 1 rad som stör existerar tydligen inte utan allt måste raderas. Synd.

    #187790

    nylen
    Deltagare

    Kör med original dump, gjorde tabben att köra med öppen dump och luftfilter vilket resulterade i 3st trasiga LMM :/ Så kör bara med ett öppet sportluftfilter, Köp ett riktigt inge biltema skit.
    Tyvärr så är det den bittra sanningen, blev rätt besviken jag med men hellre att bilen går som det ska.
    Idag kör jag bara med JR’s insattsfilter och det dumpar faktist lite grann, men öppet blåser det på ordengligt.

    Min bil gick som den skulle ett tag (1-2mån) men sen började det jävlas mer och mer, tillslut hamnade bilen i protect läge när jag va 10 mil hemifrån så den gick typ 50km/h och det tog många timmar innan jag kom på vad det va..

    Vill du endå prova med öppen dump så har jag 2st du kan få köpa, en är en riktig dyr och bra dump som går att bygga om i olika utföranden: GFB Mach 1 / Plumbback kostade ny 1600kr sen har jag en större dump med dubbla stora trattar, vet inge märke men den funkar bra. Maila mig vid intresse : gaviksbo@hotmail.com

    MVH

    #187792

    toxic
    Deltagare

    @Nylén wrote:

    Kör med original dump, gjorde tabben att köra med öppen dump och luftfilter vilket resulterade i 3st trasiga LMM :/ Så kör bara med ett öppet sportluftfilter, Köp ett riktigt inge biltema skit.
    Tyvärr så är det den bittra sanningen, blev rätt besviken jag med men hellre att bilen går som det ska.
    Idag kör jag bara med JR’s insattsfilter och det dumpar faktist lite grann, men öppet blåser det på ordengligt.

    Min bil gick som den skulle ett tag (1-2mån) men sen började det jävlas mer och mer, tillslut hamnade bilen i protect läge när jag va 10 mil hemifrån så den gick typ 50km/h och det tog många timmar innan jag kom på vad det va..

    Vill du endå prova med öppen dump så har jag 2st du kan få köpa, en är en riktig dyr och bra dump som går att bygga om i olika utföranden: GFB Mach 1 / Plumbback kostade ny 1600kr sen har jag en större dump med dubbla stora trattar, vet inge märke men den funkar bra. Maila mig vid intresse : gaviksbo@hotmail.com

    MVH

    jag har bsr öppet filter så vist pyser de, men jag vill ändå åt de där lilla extra =)

    //www.garaget.org/toxic

    #187804

    dennan
    Deltagare

    vill bara säga att mycket dumpljud får man med ett öppetfilter, som det sitter monterat i våran Ess.
    och fladderdumpen av VAG-fabrikat låter som den fladdarar som fan. ^^
    har testat ”blås/sug” på den och den är tät och fin, men låter som fan en då.

    kommer montera på original luftburk och insatsfilter när jag får tag i det, samt original dump.

    så du kan få byta din originaldump mot min VAG, så lär du få lite mera fluff ljud 😉

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng