Dumpventil.

  • Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2005-03-20 18:20 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • mars 20, 2005 at 09:01 #12404

      Hej.
      Har lite funderingar på om jag skall montera dumpventil på min 99T för att spara lite på turbon.
      Är det någon som har monterat en på en 99:a, vart och hur monteras den?
      Finns det som passar till “Urfadern”?

        mars 20, 2005 at 09:59 #85752

        Hittade ett specialarbete från en gymnasieelev som beskriver funktionen på en dumpventil på ett bra sätt för oss som inte ens visste att det fanns något som hette så.
        http://hem.passagen.se/fsierra/Dumpventil.htm
        Roligt med seriösa och vakna ungdomar.

          mars 20, 2005 at 11:51 #85753

          din saab 99T är i orginalutförande eller? dv.s turbon är ej påställd eller? du har isf. ej någon monterad laddluftkylare heller utan har det klassiska “turbo” röret i gjutet format (alu. eller lättmetall) nu är det så att jag misstänker faktiskt att den är utrustad med en fabriksmonterad dumpventil om du har orginalprylar, gammla 900 med B-Motor hade det iaf, då utförandet är som så att det sitter en klocka bredvid turbon som har ett rör som är sammankopplat med grenröret, som turbotrycket släpps ut via vid gas-pedal-släpp, har du digitalkamera så ta gäna ett par kort på motorrummet på din bil och skicka dessa till min hotmail så blir funderingarna lösta i ett nafs.

          mvh// jonas

            mars 20, 2005 at 12:55 #85754

            Hej.
            Jepp den är helt standard.
            Jag tror att du menar Wastegaten, den är lika som på 900 med B motorn.
            Den öppnar då laddtrycket kommer till det inställda värdet.

              mars 20, 2005 at 14:38 #85755

              Är inte dumpventil och wastegate samma sak fast på olika språk?

              // Fredrik C

                mars 20, 2005 at 16:27 #85756

                Wastegatens huvuduppgift är att styra laddtrycket genom att leda avgaserna förbi tubon när rätt laddtryck uppnåts. Utan wastegate skulle laddtrycket skena ju mer man gasade.

                “Dumpventilens” uppgift är att vid stängning av gasspjället leda ut laddtrycket från röret mellan turbon och spjällhuset ut i det fria, för att dels bättra på turbons spoolupp tid (den tid det tar för turbon att varva upp till rätt varvtal), och dels för att motverka att turon tar skada. På lite nyare Saabar sitter det en så kallad återcikulerande ventil som leder in den utsläppta luften i systemen precis innan turbon igen pga av att bilarna har LMM (Luft Massa Mätare). En ventil är svår att konstruera så den både öppnar lätt och håller tätt så det skulle innebära att om en öppen ventil läcker så får bilen en felakig bränsle/luft blandning.. Så på bilar med LMM är det inte att rekomendera med en öppen dump medans bilar med MAP sensor (ännu nyare Saabar tex T7) så är det okej då det mäts på ett annat sätt.

                Hur det fungerar med en öppen ventil på en hederlig B-motor vet jag inte, men jag kan tänka mig att vid läckage så blir det fel blandning även där. Jag hade nog satsar på en återcirkulerande ventil även om man inte får det populära “dumpandet” lika tydligt

                  mars 20, 2005 at 17:12 #85757

                  Heja Johan.
                  Sån tur att jag inte vill ha ett markant pysljud då det blir ganska många växlingar när man drar bilsläp och husvagn, visst skulle det vara skoj ibland.

                  Någon annan som har några bra ideer om montage?

                    mars 20, 2005 at 17:51 #85758

                    har kikat lite, endera skaffar du ett till insug som du monterar en kanal ut i från precis innan spjället, eller så kanske du kan skaffa ett annat turborör och modifiera det genom att montera en dump i, skulle nog vara lämpligt med en sluten anordning med slangar, och när du då vill göra uddeholm/hagfors osäkert plockar du loss en slang, (den mellan dumpen och “inlet” röret från luftburken och pluggar det med något, sen är det bara att fräsa iväg och “fnysa” med bilen

                      Anonym
                      mars 20, 2005 at 18:20 #85759

                      “Så på bilar med LMM är det inte att rekomendera med en öppen dump medans bilar med MAP sensor (ännu nyare Saabar tex T7) så är det okej då det mäts på ett annat sätt.”

                      Rätta mig om jag har fel men på T7an är det väl inte lämpligt att montera öppen dump. Trionic5 däremot kan man montera öppen dumpventil.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.