Dunkande broms

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Dunkande broms

  • Detta ämne har 13 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2016-02-11 12:42 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #373841
    Janne Hagnell
    Moderator

    Nu börjar jag få seriöst slut på idéer! Har bytt bromsslang, renoverat oket med nya packningar, renslipning, målning, smörjning samt byte av det övre, fjädrande fästet (vilket var ihoprostat) till genomgående skruv, och bytt skiva (beg men iaf en annan).
    Detta höll för två veckors körning. Nu är symptomen samma som förut: Inga problem vid kortare turer men när jag åkt några mil och börjar frihjula så kommer det ett regelbundet, dunkande ljud från det hjulet som problemet gäller. Märks mest i låga farter och är typ en gång per varv, samt bara när jag svänger vänster. När hjulen passerar rakt-fram-läget upphör det. Upphör också när jag bromsar. Inga slag eller vibrationer i pedalen vid bromsning.
    När detta inträffat är dessutom fälgen varm, vilket den inte blir vid kortare turer.
    Det känns ju som att något kärvar fast efter ett tag och sedan släpper när allt får svalna, men vad och hur kan det dunkande ljudet uppkomma? Har spänt skruven som jag satte på övre fästet där oket rör sig, så det kan knappast vara där det slår, som jag trott tidigare.
    HJÄLP!!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #374156
    oskarforsberg
    Deltagare

    Det finns ju för saker som rör sig när en rullar. Kan det ex vara drivknut? Bara en tanke. ..

    99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

    #374163

    Hjullager kan ibland uppföra sig både otäckt och märkligt när de är på väg att säga upp sig. Det borde leva rövare mer ju fortare bilen rullar i så fall, men kanske kan vara så att resten av bilen överröstar då. En Lada Niva (underbara ryska kvalitetsvariationer…) jag hade för många år sedan spräckte ytterringen i ett bakhjulslager, med ett rytmiskt klickande som med tiden övergick till dovare dunkande. Silverglittrande lagerfett trängde till sist ut ur packboxen. Senare gjorde ett framhjulslager ett liknande trick, men då sprack ytterringen inte tvärs över utan LÄNGS MED rotationsriktningen! Symptomen var ganska subtila till skillnad från bakhjulslagret, mest ett svagt klickande och lite vingligt framhjul. Det lagret gick dock aldrig varmt.

    Absolut skitläskigast var när ett framhjulslager sade upp sig i Fiona, min volvovalp. Första varningarna kom som några få plötsliga panikbromsningar med ena framhjulet i 70 blås! Jag körde mycket varje dag och de plötsliga sidosprången var så snabba att jag undrade om jag inbillade mig, och det kunde dröja en vecka till nästa skutt. Till slur började det knaka och bilen rullade trögt. Varmt blev det också. Efter en stund släppte friktionen igen och höll sig borta medan jag smög hem i krypfart. Några år senare skar ett bakhjulslager mer klassiskt. Det skrek rejält då och då med ett malande oljud däremellan.

    #374164

    Janne, om du törs kanske du kan testa att köra en bit med hela bromsoket borttaget? Har du fortfarande symptomen sätter jag min hatt på att det är ett hjullager. (riskfritt, jag har ingen hatt)

    #374169
    Janne Hagnell
    Moderator

    Men jag har hatt! 😉
    Ja, diskussionerna på fb går också i riktningen hjullager. Det blir nog att jag tar och byter rubbet i vinter (ok, knut, lager), så vore det väl 17 om jag inte ska komma åt problemet! Så länge inte problemen blir värre nu, vill säga, då får det väl bli en panikinsats.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #374183

    OM det är hjullager, vilket jag inte vågar svära på, KAN det plötsligt braka lossihelvete och sker det på värsta tänkbara sätt blir det en plötslig kursändring… Men ska man alltid förutsätta det värsta bör man kanske sluta köra bil helt och hållet. Finns ju mycket annat som kan ge plötslig dramatik. Andra bilister inte minst…

    #374186
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jepp, men det är på höger sida så jag åker ner i diket… 😉
    I och med att det oftast inte låter alls, inte är glappt och bara dunkar ibland så kör jag nog vidare så länge.
    Som du säger, vad som helst kan hända när som helst. Hade en kompis som fick muntlig tillsägelse på sbp att ett hjullager lät. ”Det håller nog en tusen mil till” sa besiktningsmannen. På vägen från hallen skar det…

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #374261

    Drivknut är mitt förslag.

    #374265
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, jag byter rubbet i vinter så vore det väl själva %>€%><>$£^* om jag inte ska slippa problem sen!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #374275

    Knut borde kunna klicka och dunka en gång per varv. Ljudet borde i så fall påverkas av gaspådrag och större fjädringsrörelser, även om broms säkert kan märkas också. Men fälgen kan knappast bli varm av det.

    #374280
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ibland kan ju två fel samverka och lura en, iof sig.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #385603

    Kom du fram till vad det var för fel?

    #385642
    hubbe
    Deltagare

    Hej Janne,

    drar drivaxeln fram och tillbaka i axiella riktningen och jämföra detta med den sida utan problem. Om du har mer axialspel på problemsidan, så kolla om en av stoppringen på axeln vid yttre drivknuten är ur spåret.

    // Hubbe

    #385643
    Janne Hagnell
    Moderator

    Tack för hjälpen, nu har jag bytt drivaxel och -knut, hjullager och spindel samt bromsok. När jag skulle ta av den gamla skivan så gick den att vicka rejält på, så bra var det inte…
    Ska bli intressant att se hur bilen beter sig när jag plockar ut den till våren.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng