Eftermontera kat + köra E85 med äldre 900?

Forum Modellspecifika forum OG900 Eftermontera kat + köra E85 med äldre 900?

• Detta ämne har 16 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2008-10-03 10:23 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    timo m
    Deltagare

Någon som vet om det är

i) möjligt,
    ii) vettigt eller
    iii) har praktiserat följande:

-> montera katalysator på äldre 900 tbo 16 v som från början saknar det
    -> konvertera d:o motor så att den kan köras på E85

Alt fler städer bannlyser bilar utan kat, utan miljömotor, etc. Och kan man köra med mindre miljöbelastning är ju gärningen god 😀

jean
    Deltagare

Försök till svar:

i) Det är helt möjligt, det är i princip bara att sätta dit en kat. I början av kat-eran (runt -87 och ett par år framåt) fanns det konverteringssatser till äldre bilar. Men dessa försvann snabbt då efterfrågan var obefintlig. Det som krävs är ett bra insprutningssystem, mest beroende på att förgasarsystemen oftast släpper igenom oförbränt bränsle som gör att katalysatorn ”brinner upp” relativt snabbt. Ska man varq riktigt seriös, ordnar man med ett modernt insprutningssystem som stödjer lambdasond, t.ex MegaSquirt. (http://megasquirt.se/)

ii) Ja, jag tycker det är vettigt

iii) Nej, men eftersom det är insprutning så borde det fungera. Vet inte om 900 T16 fick Motronicinsprutning? Isåfall funkar det nog som det är med att bland E85 i 50-50 förhållande. Med reservation för att jag kan ha helt fel på just denna punkt..

Men visst kan man gå till t.ex Biltema och köpa en universalkatalysator för 700:- och köra med den en tid, har man tur och ett bra bränslesystem och då funkar katalysatorn länge.

stefan
    Deltagare

dock så lär man knappast få åtnjuta några förmåner för då lär bilen vara certifierad som miljöbil och det ska då framgå av regbeviset. Att få sin egen konvertering godkänd på en gammal bil lär väl vara svårt?

jean
    Deltagare

Det tror jag är helt omöjligt, att få den certifierad som miljöbil utan godkännande från något statligt organ. Men man kan ju iallafall få köra överallt och dessutom göra miljön en tjänst.. 🙂

stefan
    Deltagare
    jean wrote:
    Det tror jag är helt omöjligt, att få den certifierad som miljöbil utan godkännande från något statligt organ. Men man kan ju iallafall få köra överallt och dessutom göra miljön en tjänst.. 🙂

jo men det jag menade var just att de städer där inget annat än katbilar är tillåtet knappast ger utrymme för egna lösningar, De ligger ju inte och kryper under bilarna för att kontrollera katalysator eller inte utan det ska ju isåfall framgå av regbeviset att det är en miljöbil.

peter engqvist
    Deltagare

montera insprutning från en nyare t16 tex lh 2.4.2 eller ett lucas system.

saabcustom
    Deltagare

För att (ytterst tillfälligt) representera den byråkratiska sidan :

Citat från Aftonbladet
    ”- Det är i dag olagligt att blanda in annat bränsle än det som bilen är certifierad för, säger Olle Hådell på fordons- och bränsleavdelningen på Vägverket. Med etanol i tanken ändras avgasvärdena och det är inte tillåtet.”

Det speglar om inte annat samhällets syn på egna initiativ. Så enda vinsten med att köra på E85 är att man, i den civila olydnadens tecken, får ett gott samvete. Man kan nog inte räkna med att få några förmåner, tyvärr….

Men sen finns det ju en annan aspekt, nyfikenheten. Vad händer med motorn ? Hur mycket kan jag höja laddtrycket på min turbomotor = få mer vrid & effekt ? Hur får jag enklast in mer bränsle ? Vad händer med kallstartsegenskaperna ? Allt detta och många andra frågor kan man ju söka och få svar på och det är ju drivkraft nog (tycker jag).

/ Kenth

saab-jonte
    Deltagare

Kör min 900i Katalysator 1988 8vent på Enbart E85 sen en lång tid tillbaka, fungerar ypperligt tillsammans med CI-systemet, visst när graderna kryper neråt på thermometern så blir den lite kinkigare, och motorn går väl runt en 10 varv innan den går igång för egen maskin och då går den lite sisådär i en 30 sek, men kör då som oftast med motorvärmaren i så då är det ingen skillnad alls.

modifikationerna jag har gjort är att svetsa samman 2 stycken katalysatorer från 900I 16 2,1 modellen, som har samma kat som 900 S, d.v.s lite större anslutningsmuffar, detta för att få ner värdena på HC som kan bli ganska höga i och med att etanol är ju sprit och detta binder kondensen i tanken och drar gärna åt sig lite extra kondens på vägen. sen är en bränsletrycksregulator köpt på misab.se monterad och bränsletrycket är uppjusterat med 35% och ligger på ca 6,3 bar bränsleförbrukningen ligger på ca 0,9 blandad och ca 1,1 stad.

senaste värdena på bilprovningen var: CO 0,0 (Max 0,5) CO 2500 0,1 (Max 0,3) HC 067 (Max 100) LAMBDA 0,99 (0,97-1,03)

jag frågade på forumet för en lång tid sedan hur man ska gå tillväga osv. men fick bara ett pekfinger rakt upp i himmelen om att det var förbjudet och onödigt och bla…bla bla..bla… m.m. så jag provade väl iaf och det gick bra, bilen funkar som sagt bra och inga fel har uppstått på ett och ett halft år och ingen har påpekat vare sig konverteringen eller inte. fick bara tummen upp på bilprovningen.

jean
    Deltagare

Här på forumet får man ofta pekfingrar och allt möjligt i ansiktet. Men jag tycker det är kul att höra att det funkar bra för dig. Det olagliga med att köra på E85 börjar från och med -89 års modell, då avgasreglerna blev mycket strängare. Sedan var nästa gräns 1996/10 tror jag, efter det är det i princip omöjligt att få en ”vanlig” bil igenom bilprovningen på Etanol. Så bilar äldre än -89 har inga problem att gå igenom bilprovningen med E85, som ju precis Saab-Jonte har bevisat.

Sen är jag inte alls säker på att du hade behövt dubbla katalysatorer, vad jag förstått har katalysatorn inte lika stor effekt på HC-värdet som på CO-värdet. Men strunt samma, det funkar ju!

saabcustom
    Deltagare

Bara ett litet förtydligande (om jag mot förmodan var lite otydlig). Mitt citat ur Aftonbladet var BARA avsett att visa att man inte kan förvänta sig några lättnader eller förmåner om man skulle bygga en ”miljöbil” själv. Byråkratens uttalande andades inte så stor entusiasm över ”fenomenet” ombyggda bensinbilar.

Personligen så applåderar jag initiativ som Saab-Jontes. Det visar att det finns just initiativkraft och nyfikenhet kvar i bilhobbyn. :applause: :applause:

Jag har själv funderat i dessa banor men känt mej lite osäker på hur bl.a. gummidetaljer och slangar klarar etanolen (uttorkande?). Gulmetall mår inte så bra av metanol, hur är det med etanol ? Nån som vet ?

Saab-Jonte, har du kunnat kolla lambda-värdet under olika belastningar ?

Med entusiastiska hälsningar / Kenth

lsoderlund
    Deltagare

Givetvis är Saab Jontes initiativ bra, men frågan är om det egentligen är värt att göra det? Mycket kan ju gå fel på vägen. Varför inte bara fortsätta köra på bensin?

Provade att tanka i 25% etanol i min og900 från 92 med 2.1 motorn, resultatet: ”Check Engine” lampan tändes, denna slocknade när bilen körts en halv tank och sedan tankats upp med vanlig blyfri 95 oktan.

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

William
    Deltagare

Insprutningen klarar bara att kompensera till viss del, vissa bilar klarar detta bättre än andra. För att inte riskera felaktig bränsle/luftblandning bör bränsletrycket höjas och lambdamätare installeras för att hålla koll. Står massvis om sånt här på nätet om man känner för att konvertera 🙂

Har själv inte fallit för etanol än (är osäker på alla spekulationer om att bilen förstörs) men jag provade 35% i min Jeep en tank och den gick precis som vanligt, med något högre förbrukning den tanken. Enligt instrutionsboken garanterar chrysler att bilen håller för låginblandning av etanol där sådant förekommer (tror det var upp till 15%), däremot är metanolinblandning skadligt. Finns ju säkert en tilltagen marginal här också och tror inte slangar osv är av någon speciell typ i den heller så troligen är det väl bara att köra sålänge motorn kompenserar och inte går magert.

noise
    Deltagare

jag har kört 1700mil på etanol i min v4 sen december -07.
    allt funkar kanon och bilen drar ca 0,8-0,9 liter milen, lambda ligger runt 1.1
    Det ända modifieringar jag gjort är att borra upp huvudmunstycket i föragsaren och ställt tändningen tidigare.

kan vara lite kinkig vid kallstart (man får lätt kärringstopp innan tempmätaren börjar röra sig) men den har alltid startat även vid låga temperaturer.

jag kan inte garantera att alla motorer tål e85 men min v4 klarar det fint.
    volvo b230f tål etanol (känner en som konverterat)

peter engqvist
    Deltagare

har kört min 900s -90 c:a 1000mil med e85 problemfritt.
    monterade spridare från en nyare saab som ger 373cc @ 3bar mot orginal som ger 264cc

motorn går lika bra som innan förutom att den inte är lika morgonpigg som med bensin.
    har en blandad förbrukning på 1 liter milen (när jag kör lugnt) 1,2 med blyfot.

i 99an när jag hadde lh konverterad b-motor så kunde jag kallstarta ner till 10 minus
    den toppen var portad och planad flera mm
    under det fick jag feta på lite med en extra spridare manuelt.

nu med 2,1 motorn i 99an så montera jag spridarna som blev över från 900an
    kan bara säga att det går jäkligt bra med dom + e85
    har inte gjort några större tester med den än. har mest stått stilla.

svarvaren
    Deltagare
    Lars Söderlund wrote:
    Provade att tanka i 25% etanol i min og900 från 92 med 2.1 motorn, resultatet: ”Check Engine” lampan tändes, denna slocknade när bilen körts en halv tank och sedan tankats upp med vanlig blyfri 95 oktan.

Jag har kört mina två ”modernare” bilar med ca 40-50% inblandning utan större problem.900 2,0i-96 130hk med det enklare styrsystemet motronic var lite tveksam, och krävde lite tillvänjning.Den går mycket bättre med e85,klart bättre segdragninsförmåga och marginellt ökad bränsleförbrukning.9000 2,3T/200hk -96 med ett modernare styrsystem trionic 5 går ju som ett skott innan, men det är markant skillnad med e85 i tanken.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng