Ekonomiplåt
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Ekonomiplåt
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Ekonomiplåt
- Detta ämne har 15 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-31 10:04 av phermansson.
-
FörfattareInlägg
-
Hej allihopa
Nu får ni dras med mig den här delen av forumet också, jag blir nämligen med “trubbis” på lördag lite murken men för sin ålder ( 50)
rätt fräsch sak.
Precis som jag alltså :CE
Nu är det väl inte bara jag som har drabbats av rost i gammal saab, så jag undrar var det finns ekonomiplåt att köpa förutom hos SAAB klubben naturligtvis.januari 19, 2012 at 11:37 #37737Det dyker emellanåt upp ekonomiplåt på Tradera och desto mer sällan på Blocket.
Hmm, varför inte köpa klubbens ekonomiplåtar bara? Eller söker ni andra som klubben inte har?
Det är en dyrbar process att ta fram verktyg och de verktyg klubben inte haft lyckan att ta över har man ju fått bekosta själva. Att jaga kronor och ören är ju lite dumt isåfall, för pengarna går ju till nytillverkning av andra plåtar vi behöver oxå. Är det däremot helt andra plåtar ni letar efter så lämna gärna förslag till reservdelsgubbarna.Mvh
/Djanuari 20, 2012 at 19:16 #38155Nog finns det väl ingen ekonomiplåt hos klubben som passar hjul/bromsfästena vid främre hjulhuset? Har kollat webbshopen men inte hittat något där.
Har fått ett intryck av att det är ett rätt så vanligt rostställe annars. Min svarta V4 är upprostad bra där, både höger och vänster sida.
Det här är intressant! Detta har jag varit inne på också. Saabklubben har en hel del fina ekonomiplåtar till golv, kaross, ytterskärmar, men det som rostar värst, nämligen hjulhusen, finns det inga delar till vad jag vet. Borde det inte vara gångbart att låta pressa nya hjulhus till 92-96? Man kan ju plocka från en donatorbil också, men chansen att en bil som blivit donator har rostfria hjulhus är ju typ lika med noll, och då är det bara att börja bygga för hand vilket är svårt om man inte är proffs.
Nån som är enig?
/Tom
Jo, visst kan det bli kostsamt att komma igång, men nästan alla som fixar med gamla saabar åker ju på att svetsa hjulhus, så efterfrågan är säkert stor.
Och hur funkar det med alla andra ekonomidelar? Nån ska ju tillverka dem också? Och nån har ju tillverkat pressverktyg till dem?
Borde inte va svårare att fixa ekonomi-hjulhus än att fixa ekonomi-“vad-som-helst-annat”?
De golvplåtar klubben säljer är tillverkade av verktyg man har ärvt av en annan tillverkare. Övriga smådelar som finns vad det nu är är gjort mellan leksands Bilplåt och verktyg klubben betalat och hur man än vrider och vänder på allt så är det en väldigt kostsam process att göra just verktyg och en Saab rostar typ var som helst så vilka delar ska man prioritera?
Bromssköldsfrågan till 99/900 lades visst på is pga för höga verktygskostnader och då är inte det en särskilt märkvärdig detalj så vad ska det då kosta att få lite större hjulhusdelar gjorda……………..
januari 23, 2012 at 08:27 #38269Vilka hjulhus skulle man isf tillverka? 92, 93, 96-Kortnos, 96-V4, 95, 99 etc.
Pressverktyg är mycket dyra pjäser som redan Dick och Stefan nämnt i tråden men om klubben mot förmodan skulle ta fram nya hjulhus kan man ju undra om den generellt “väldigt ekonomiske” SAAB-ägaren skulle vara beredd att betala vad dessa skulle kosta.
Då jag tidigare hjälpte broder Rolf med lagret vet jag av egen erfarenhet att det var ett jäkla gnäll på att man tyckte vissa delar var dyra.Minns att jag var med Rolf på en inköpsresa i Danmark och träffade en fd återförsäljare för SAAB. Vid den här tiden sålde han något annat märke.
Ovan firman hade han ett stort loft med massor av plåtdelar från tiden då det fanns en sammansättningsfabrik i Köpenhamn. Där fanns tak, golv, hjulhus, ja tror det fanns nära nog allt för att få ihop ett 20 tal kortnosar. Tyvärr gick inte affären i lås och det verkade som han faktiskt inte vilje sälja när allt kom till kritan.Undra var de delarna är idag??
@Anders Jensen wrote:
Vilka hjulhus skulle man isf tillverka? 92, 93, 96-Kortnos, 96-V4, 95, 99 etc.
Pressverktyg är mycket dyra pjäser som redan Dick och Stefan nämnt i tråden men om klubben mot förmodan skulle ta fram nya hjulhus kan man ju undra om den generellt “väldigt ekonomiske” SAAB-ägaren skulle vara beredd att betala vad dessa skulle kosta.
Då jag tidigare hjälpte broder Rolf med lagret vet jag av egen erfarenhet att det var ett jäkla gnäll på att man tyckte vissa delar var dyra.Minns att jag var med Rolf på en inköpsresa i Danmark och träffade en fd återförsäljare för SAAB. Vid den här tiden sålde han något annat märke.
Ovan firman hade han ett stort loft med massor av plåtdelar från tiden då det fanns en sammansättningsfabrik i Köpenhamn. Där fanns tak, golv, hjulhus, ja tror det fanns nära nog allt för att få ihop ett 20 tal kortnosar. Tyvärr gick inte affären i lås och det verkade som han faktiskt inte vilje sälja när allt kom till kritan.Undra var de delarna är idag??
Läge att ta kontakt med firman och höra om delarna finns kvar?
//Per
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.