Elfel blinkers och bromsljus, 900i -87

Forums Modellspecifika forum OG900 Elfel blinkers och bromsljus, 900i -87

This topic contains 3 replies, has 3 voices, and was last updated by 2005-12-29 05:49.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

anonymous
    Deltagare

Okej, så här ligger det till. Min Saab 900i -87 har betett sig konstigt en tid. Det började med att blinker-ljusen slutade blinka om man samtidigt bromsade. Irriterande men inget jag orkade åtgärda på en gång så jag lät det vara.

Nyligen började dock elsystemet bete sig allt mer konstigt – när bromspedalen trycks ner tänds blinkers-ljusen, när man signalerar höger blinkar vänster blinker-ljus och tvärt om (i fram blinkar rätt lykta) samtidigt som bromsljus också blinkar svagt. Jag trodde att allt detta berodde på läckströmmar i släpvagnskontakten som såg allmänt risig ut, så jag bytte ut den och drog nya kablar. Detta avhjälpte dock inte problemet. Alla lampor är hela, alla säkringar hela, jordningen verkar okej i bagagedelen (har ej kollat så mycket under huven i fram) och jag behöver helt enkelt lite goda råd… tack!

Hej
    kolla anslutningarna i bakljuset dom brukar ärga eller smälta med dyl problem som resultat.
    Det är “kontakt don” som om jag minns rätt kommer frammifrån och går in i vänster (sett bakifrån) bakljus och går sedan vidare till höger ljus…
    Tag isär skrapa och prova med kontakt spray …
    Tyvärr brukar det bli värme i kontakterna så härdningen i blecken brukar försvinna ….

lycka till
    mvh fredde y

anonymous
    Deltagare

Tack!

Precis vad som också visade sig vara felet. Helt oxiderat och med smältning som följd. Skrapning på kontaktblecken gjorde susen, och nu blinkar och lyser det som det ska!

stenling
    Deltagare

Tänkte bara tillägga att “felaktiga” lampor kan få till följd att belysningen på bilen beteer sig konstigt! Så var fallet på min 900:a då jag hade fel sorts lampor i bakljusen! Då tändes både fram och bakljus när man bromsade!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng