Elfel(?) i samband med start på 900i16

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Elfel(?) i samband med start på 900i16

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Elfel(?) i samband med start på 900i16

  • Författare
    Inlägg
    • november 29, 2006 at 20:42 #15182

      Sedan vinterbilen, en 900i16 1989 rycktes ur sin törnrosasömn har jag haft ett konstigt fel. Jag har inte undersökt det vidare ännu, men tar gärna emot uppslag innan operation felsökning startar.

      Felyttring
      Bilen startar direkt, varm som kall, men dör efter 1-2 sekunder. Först slocknar strålkastarna, halvsekunden senare dör motorn, vilket leder tankarna till ett elfel. Samma sak utan undantag varje gång.
      (Malande på startmotorn trots att den tänder gör ingen skillnad, den dör efter 1-2 sekunder)

      En ny vridning på nyckeln igen gör att motorn startar direkt och går som inget har hänt. Under drift är det inga som helst driftproblem. Samma sak varje dag. Bilen går cirka 50 mil landsväg per vecka och nästan aldrig i stadstrafik.

        december 1, 2006 at 10:28 #100503

        Hej!
        Tycker det låter som att det kan vara nåt fel med tändlåset, är ju inte helt ovanligt med dessa bilar. Har för mig att det går ett relä till tändlåset som förser bilens viktigaste komponenter med el, kanske är det nåt vajsing med den? Kanske kan vara värt att kolla upp iaf så har du nånstans att börja leta 🙂

        Hälsningar
        Jakob

          december 1, 2006 at 10:44 #100504

          Tack,
          Ja tändlåsreläet är en misstänkt bov.
          Återkommer när jag luskat lite,

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.