Eltrubbel.

  • Författare
    Inlägg
    • januari 24, 2005 at 18:09 #12159

      Premiärturen med “nya” Saaben slutade i moll tyvärr. Efter ett stopp hände det ingenting när nyckeln vreds om, inte ens ett klick, ingenting. Provade med kablar och knuff utan resultat. Varningsblinkersen funkade när vi drog den till p-platsen, så det är kanske nå´t glapp nå´nstans, för den har varit lite lurig när nyckeln vridits om tidigare.

      Är det någon som har koll på 99:or och bor i Gbg-trakten som kanske kunde hjälpa mig att lista ut vad det är som spökar?

      MVH Jocke

        januari 24, 2005 at 19:05 #84527

        Hej.
        Har varit ute för samma situation ett par gånger.
        Det har varit elkontakten i tändningslåset som brännt ihop.
        Du får ta bort plasthöljet och ta bort hela klumpen där växelspaken sitter
        På undersidan sitter skruvarna som håller locket till elkontakten.
        PS” du måste ha ett specialvektyg till de 3 muttrarna som håller växelklumpen de är nämligen trekantiga, jag filade till ett rör så att det blev 3stift i änden.
        Lycka till.
        Du får fråga vidare om det strular.

          januari 25, 2005 at 07:17 #84528

          Kolla först att det inte är Tändlåsrelät(tror det kallas så) som är kass, det är enklare än att lossa växel/låshuset. Jag kar tyvärr inte koll på kabelfärgerna till relät.
          /Hans

            januari 25, 2005 at 09:52 #84529

            för att få bort växelförar “klumpen” kan du använda dig av en tunnväggig 12 kantig 13-hylsa, passar som en handske efter att du slagit på den med en liten hammare, sedan kan du enkelt byta muttrar till 3stycken tumgängade 11mm muttrar för mycket lätt montering…

            ett tips till, vanligtvis går det ej så bra att vrida hela klumpen så du kommer åt den tändningslåset, då får du göra följande i turordning

            1: ut med båda stolarne
            2: plocka försigtigt bort plastkåpan runt huset
            3: lossa plåtlisterna vid dörrarna som håller mattan
            4: plocka ut mattan fram, och luftröret till värmen bak…
            5: innan du skruvar bort själva klumpen nu så har du en stång som går från klumen ut genom torpedväggen genom en gummituta, demontera denna bakåt, då kommer du sen en liten klamma på motorrummssidan
            6: lägg i högsta växeln eller 4:an och lossa muttern… för mycket försiktigt tillbaka växelspaken så den ej glider i fästet i motorrummet, frammpå klumpen hittar du ett litet hål, 6-7 mm stort endera blir hålet i axeln synligt i något växel läge… 1:an 3:an backväxel:
            7: sätt ett borr i hålet och demontera dom tre konstiga muttrarna enl. ovan. lfyt upp huset i bakkant och dra det rakt bakåt …

            *hålet i axeln + huset är till för att sedan kalibrera växlarna

            lycka till…

              januari 28, 2005 at 19:06 #84530

              Tack för hjälpen än så länge. Tyvärr har jag inte gjort någon vidare felsökning,
              men när det blir läge för det har jag ju lite att gå på.

              Någon som vet något om marknaden som brukar vara i Ullevi-garaget vid den här tiden?

              /Jocke

                januari 28, 2005 at 20:20 #84531

                Är inte Ullevi-marknaden nu på söndag (30/1)?

                  januari 28, 2005 at 21:05 #84532

                  Det brukar vara en liten annons i GP, men jag har inte sett någon den här gången.
                  Men visst, en söndagstur till Ullevi är ju aldrig fel…

                    Anonym
                    februari 1, 2005 at 18:36 #84533

                    Hej!
                    Jag råkade ut för liknande symtom på min 67:a innan jul. Det var startmotorn som var bränd. Drexet satt fast i uttryckt läge och satt som berget, sedan hade hela åbäket skakat loss och låg och skallrade på durken. Kolla startmotorn innan du börjar jocka med reläer och sådant! Lycka till!

                      februari 7, 2005 at 16:07 #84534

                      Mystiken tätnar. Jag tog med mig verktygslådor och vhb (inte för att jag vet vad jag skulle gjort med dom ) och åkte bort till min döa Saab. Hoppade in och vred om nyckeln.
                      Ja, det gick ju bra att starta den här bilen. Inga problem. Körde en runda och efter det startade och stängde jag av bilen ett flertal gånger utan bekymmer. Det verkar vara något glapp någonstans…
                      Hoppas den startar 5/3.
                      /Jocke

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.