Eltrubbel.
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Eltrubbel.
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Eltrubbel.
- Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2005-02-07 16:07 av jocke e.
-
FörfattareInlägg
-
Premiärturen med “nya” Saaben slutade i moll tyvärr. Efter ett stopp hände det ingenting när nyckeln vreds om, inte ens ett klick, ingenting. Provade med kablar och knuff utan resultat. Varningsblinkersen funkade när vi drog den till p-platsen, så det är kanske nå´t glapp nå´nstans, för den har varit lite lurig när nyckeln vridits om tidigare.
Är det någon som har koll på 99:or och bor i Gbg-trakten som kanske kunde hjälpa mig att lista ut vad det är som spökar?
MVH Jocke
januari 24, 2005 at 19:05 #84527Hej.
Har varit ute för samma situation ett par gånger.
Det har varit elkontakten i tändningslåset som brännt ihop.
Du får ta bort plasthöljet och ta bort hela klumpen där växelspaken sitter
På undersidan sitter skruvarna som håller locket till elkontakten.
PS” du måste ha ett specialvektyg till de 3 muttrarna som håller växelklumpen de är nämligen trekantiga, jag filade till ett rör så att det blev 3stift i änden.
Lycka till.
Du får fråga vidare om det strular.januari 25, 2005 at 09:52 #84529för att få bort växelförar “klumpen” kan du använda dig av en tunnväggig 12 kantig 13-hylsa, passar som en handske efter att du slagit på den med en liten hammare, sedan kan du enkelt byta muttrar till 3stycken tumgängade 11mm muttrar för mycket lätt montering…
ett tips till, vanligtvis går det ej så bra att vrida hela klumpen så du kommer åt den tändningslåset, då får du göra följande i turordning
1: ut med båda stolarne
2: plocka försigtigt bort plastkåpan runt huset
3: lossa plåtlisterna vid dörrarna som håller mattan
4: plocka ut mattan fram, och luftröret till värmen bak…
5: innan du skruvar bort själva klumpen nu så har du en stång som går från klumen ut genom torpedväggen genom en gummituta, demontera denna bakåt, då kommer du sen en liten klamma på motorrummssidan
6: lägg i högsta växeln eller 4:an och lossa muttern… för mycket försiktigt tillbaka växelspaken så den ej glider i fästet i motorrummet, frammpå klumpen hittar du ett litet hål, 6-7 mm stort endera blir hålet i axeln synligt i något växel läge… 1:an 3:an backväxel:
7: sätt ett borr i hålet och demontera dom tre konstiga muttrarna enl. ovan. lfyt upp huset i bakkant och dra det rakt bakåt …*hålet i axeln + huset är till för att sedan kalibrera växlarna
lycka till…
Anonymfebruari 1, 2005 at 18:36 #84533Hej!
Jag råkade ut för liknande symtom på min 67:a innan jul. Det var startmotorn som var bränd. Drexet satt fast i uttryckt läge och satt som berget, sedan hade hela åbäket skakat loss och låg och skallrade på durken. Kolla startmotorn innan du börjar jocka med reläer och sådant! Lycka till!Mystiken tätnar. Jag tog med mig verktygslådor och vhb (inte för att jag vet vad jag skulle gjort med dom ) och åkte bort till min döa Saab. Hoppade in och vred om nyckeln.
Ja, det gick ju bra att starta den här bilen. Inga problem. Körde en runda och efter det startade och stängde jag av bilen ett flertal gånger utan bekymmer. Det verkar vara något glapp någonstans…
Hoppas den startar 5/3.
/Jocke -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.