En inte helt seriöst menad variant på "Monstret"

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT En inte helt seriöst menad variant på "Monstret"

  • Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-12 11:26 av .
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6591

    Denna veckas sömnbrist och understimulans på saabfronten har kläckt fram en vild fantasi:
    Skulle man inte kunna bygga ”Monstret”, fast med motorerna på längden istället?

    Jag tänker mig två maxtrimmade tvåtaktare på var sin växellåda sida vid sida. Alltså helt på vanligt vis men dubbelt. Differentialerna svetsade, en kortad drivaxel till vardera framhjulet och ingen förbindelse mellan växellådorna. Skulle det få plats utan att bredda framvagnen? Nä, troligen inte, men då får vi väl bredda lite! Ett övervarvningsskydd behövs utifall ett av hjulen tappar greppet medan man gasar på. Kopplingarna måste synkas/justeras väl, liksom växellänkagen. Någon mer än jag som blir sömnlös av sådana galenskaper?
    :ID

    #46964
    pelle s
    Deltagare

    @JohnA wrote:

    Någon mer än jag som blir sömnlös av sådana galenskaper? :ID

    Nä, börja ät din medicin igen. 😆

    #46967
    Dicst
    Deltagare
    #46972
    kortnos
    Deltagare

    Med två motorer hängande framför framvagnen så blir den lika tungstyrd som monstret med, en raket på rakorna men så fort det svänger är man ”borta”

    I svaga ögonblick har jag funderat om man skulle kompletera en befintlig 96, 95 med ett till drivpaket i skuffen, man offrar inte viktfördelningen med den lösningen och eftersom det är olika axlar så ska inte motorernas olika ”personlighet” kunna strula till det.

    Det enda som blir lite jox är att få växlingen att lira tillsammans, man får nog nöja sig med ha golvväxlel för att inte göra ett växelreglars som gränsar till vansinne

    Men tanken har slagit mig mer än en gång 😎

    #46984

    @Pelle S:
    One pill makes you larger
    And one pill makes you small
    And the ones that mother gives you
    Don’t do anything at all

    @Dicst:
    Tack för befrielsen från en idiotisk men lika förbannat surrande tanke! Det är inte alls lika kul att fantisera när andra redan kläckt idéerna och nu kan jag återgå till mer produktiva tankar.
    😀
    Och två motorer intill varandra ger tveklöst en bängligare bil än en i var ände, vilket ju också provats mer än en gång. Case closed!

    #46985

    …men jag kan erkänna att jag ibland leker med tanken att sätta en liten dieselmotor i skuffen eller under baksätet och koppla den till bakaxeln för att åka snålt och minska risken att bli stående en natt i ödemarken i ösregn. Eller en mindre elmotor för stadstrafik…

    Grejen är att våga spåna fritt och vansinnigt hela tiden och samtidigt ha en god förmåga att känna igen en BRA idé om den väl råkar passera förbi!

    #45345
    lars2t
    Deltagare

    Du kan bli den första som bygger en fyrhjulsdriven tvåtakts 96a…..

    #47028
    Jonas Åberg
    Moderator

    Vet inte vad ni läser men skrev JohanA längsled? den som visas är väl i bredd.

    Om man kopplar dom på längden så får man bak vikten. avsluta de hala med en M40 eller T5a (T5 är ju oxå Ford) och kör V8 med RWD.
    Jag påbörjade ett projekt med 2 st V4 till min 99 med som med måånga idéer rinner tiden i väg och det blev en T16.

    Våga vara tokig..

    #47039
    Dicst
    Deltagare

    Vet inte vad ni läser men skrev JohanA längsled? den som visas är väl i bredd.

    Jag läste bokstav för bokstav i andra stycket:

    Jag tänker mig två maxtrimmade tvåtaktare på var sin växellåda sida vid sida. Alltså helt på vanligt vis men dubbelt…

    #47383
    Jonas Åberg
    Moderator

    @Dicst wrote:

    Vet inte vad ni läser men skrev JohanA längsled? den som visas är väl i bredd.

    Jag läste bokstav för bokstav i andra stycket:

    Jag tänker mig två maxtrimmade tvåtaktare på var sin växellåda sida vid sida. Alltså helt på vanligt vis men dubbelt…

    Ja. De har du rätt i. De var ju JAG som slarva
    Vet inte vad som hände först står de ju i längsled och i nästa sida vid sida. ❓

    #47443

    Jomenasså sida vid sida i längsled menar jag! -Om nu det gjorde saken klarare… Man breddar motorrummet och monterar två originalväxellådor bredvid varandra. En motor och en växellåda till vardera framhjulet alltså. Diffarna måste förstås svetsas och knutarna som hamnar mitt för varandra kommer då rotera olika fort vid kurvtagning. När ena framhjulet spinner loss bör den motorns varvtal begränsas ”automagiskt” utan att man behöver lyfta på sin tunga högerfor och tappa farten på den andra motorn.

    Som show- eller busbygge borde konceptet ha en hyfsad chans att fungera men det lär bli framtungt, tungstyrt och allmänt mickligt. Och precis som Monstret borde det bli en sjujäkla fart framåt tills vägen kröker… :race
    Jämfört med Monstret borde ljudet bli helt unikt.

    #47453
    Jonas Åberg
    Moderator

    Nu trilla poletten ner. Snacka om seg. ska väll inte sitta här på nätterna. :ID

    Vi brukar säga rakställd eller tvärställd motor.

    Då blir det 2 rakställda sidan om varandra.

    #47467

    Just så Jonas. Ibland blir det plötslig afasi eller vad det heter. Rakställda eller längsmonterade är vad motorerna ska vara i denna idé. Så, kan vi glömma denna vansinnestråd och gå vidare nu tack? Jag borde inte heller sitta uppe på nätterna och dilla…
    :ROLF

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng