En skör gasvajer & andra ålderskrämpor

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 En skör gasvajer & andra ålderskrämpor

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-02 19:43.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4160

    jos
    Deltagare

    V4’an drabbades plötsligt av motorstopp i sommarhettan mitt i en korsning utomös. Förgasaren flödade över. Hade gått prickfritt tills dess. Det var bara att knuffa in bilen på en mack som turligt nog låg alldeles bredvid. Men det var bara en automatmack. 🙁

    Goda råd är dyra. Med största sannolikhet gissade jag på att felet berodde på skit i förgasaren. Det var bara att hjälpligt försökt rengöra den på plats. Blåsa den ren med tryckluft som faktiskt fanns tillgängligt. 🙂

    Men eftersom Murphy redan hade infunnit sig var det inte bara rengöring som krävdes. När jag med fingrarna tog i gasvajern på sidan av Fomoco-förgasaren så visade den sig pga ålder vara skör och knappt tåla någon beröring. De tvinnade trådarna gick av och föll isär, dock inte helt. Med eltejp förstärkte jag vajern och fick den på plats, innan jag startade upp bilen och fortsatte drygt fem mil på en motorväg till färjan mot bilens sommarviste, en liten ö i sydöstra Danmark. Motorn gick alldeles utmärkt. Det var rengöring av förgasaren som behövdes. Men så var det ju det där med vajern som är på väg att ge upp.

    – Hur får jag fatt i en sådan till Ærø i DK? Ny eller begagnad? Någon som har en liggandes?
    ___________________________________________________________________________

    * Andra grejer osm jag behöver * I slutet på maj var det besiktning. Sidospeglarna visste jag var dåliga och var beredd att köpa Biltemas klipp & klistra ark om besiktningen skulle anmärka på dem. Men det behövdes inte även fast besiktningskillen såg de var i dåligt skick. Det enda kravet bilbesiktningen har är att speglarna skall finnas, inget om hur mycket de reflekterar.

    Fortfarande är jag i behov av två stycken bättre begagnade. Har inte vågat mig på att byta glaset med hjälp av en träspatel. Ifall det är någon som har sidospeglar liggandes är jag intresserad att köpa dem.

    #30406

    jos
    Deltagare

    Det var stekvarmt när förgasaren flödade över och jag fick pausa för att rengöra och med eltejp ”örnreparera” en kort gaslänksvajer (ej standard). Jag fick igång bilen och den gick utmärkt de resterande 4 milen till färjan och jag kom mig hem. Sedan dess har Saaben stått parkerad.

    När jag demonterade förgasaren efter motorstoppet hade jag ingen kamera med för att kunna föreviga hur allting satt. Förgasaren kom på plats i alla fall och motorn startade på direkten. En kort returfjäder för chokspjället(?) klurade jag inte ut hur den skulle sitta så den tog jag med i handskfacket för att montera den senare när jag var hemma på ön.

    Förgasaren rengjordes ordentligt och skruvades på igen. Men fjädern kunde jag inte lista ut hur den skulle sitta. 🙁 Motorn blev synnerligen svårstartad. Den kräver tydligen choke. Vad att göra? Är det någon som har koll och vet av några tips?
    Sidovy Fomoco-förgasaren.

    Fjädern.

    * gaslänksvajern som var på G att gå av är även den örnreparerad med epoxilim.

    #30440

    William
    Deltagare

    Du ser ut att sakna staget som ska gå mellan där chokevajern är ansluten och till chokespjället. Det kan ju vara förklaring till att den är svårstartad 🙂 Fjädern känner jag däremot inte igen, men den kanske satt istället för chokestaget som saknas?

    #30443

    jos
    Deltagare

    @william wrote:

    Du ser ut att sakna staget som ska gå mellan där chokevajern är ansluten och till chokespjället. Det kan ju vara förklaring till att den är svårstartad 🙂 Fjädern känner jag däremot inte igen, men den kanske satt istället för chokestaget som saknas?

    Metalllänken (pinnen) till chokespjället saknades. Har kollat i VHB. Nu sitter där en metalltråd och choken är injusterad. Den fungerar som den skall. Inga som helst startproblem. Startar på första gnistan. Behöver ingen choke nu när det är soligt och varmt på dagarna.

    Saaben är en V4’a från -79. Två avgasmätningar har gjorts nu i sommar med 6 veckors mellanrum och visade senast CO 0,1% HC 65 ppm, gången före var det marginellt högre. Den drar förvånansvärt lite bränsle utan att gå varm. Saab-kunniga tekniker har tipsat mig om att jag kan skruva upp bränslet så CO hamnar på 3-3,5% för att motorn skall gå bättre och ventilerna få kylning. Men varför skulle jag det när motorn redan går bra och jag häller i blyersättningsmedel vid varje tankning?

    Förgasaren är ordentligt rengjord och motorn går utmärkt. Men… Om jag släpper gasen under körning vill varvtalet inte helt falla ned till tomgångsvarv. Det kanske hamnar på 1100 varv eller däromkring, typ. Jag har försökt spänna den långa returfjädern till gasreglaget genom att haka fast den så långt ned jag kunde, ingen skillnad. Felsökningen fortsätter. Någon som har tips om vad att kolla?

    En märklig ting som upphörde efter jag rengjorde förgasaren efter konstens alla regler. Är det besvärande ”gnisslet” bilen haft någonstans i höger hjulhus när jag kört, gasat och inte rullat på frihjul. Det har upphört! 🙂 Hoppas det håller i sig och inte bara är tillfälligt. Men det låter som om det var något från förgasaren.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng