en trubbnos mindre (kortare)

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT en trubbnos mindre (kortare)

  • Detta ämne har 14 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-10 20:51 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18609
    cabtt
    Deltagare

    så ser en trubbnos ut efter en bilkökrock i 50 kilometer

    #127019
    Per-Erik
    Deltagare

    åh nej, så sorgligt! 🙁

    #127021
    exceller8
    Moderator

    Tråkigt! 🙁 Hur gick det med föraren, ser att du inte hade några bälten! Bilhjälm, kanske om man får skoja i en så här tråkig situation…Bilen kanske går att fixa? :welding: 🙁

    #127025
    cabtt
    Deltagare

    Jag hämtade den precis hos ägaren som krockade den i lördags
    han var inte så glad, dock klarade han sej utan större skador

    Han hade på hört talas om mitt saabintresse och tyckte
    det var bättre den kom till nytta istället för att hamna på skroten

    #127026
    walle
    Deltagare

    ja så värst krock säkra ser dom inte ut att vara.

    #127027
    rodder76
    Deltagare

    Ajajajaj
    mycket ledsamt att se, men framförallt bekymrar man sig över passagerarna i bilen. Ratten har inte precis en gynnsam position där den sitter nu.

    Hur som helst så kan vi förhoppningsvis glädjas åt att de delar som trots allt går att återanvända hamnade hos entusiaster och inte hos en skrotfirma

    #127028
    kortnos
    Deltagare

    50 kilometer och så mycket bil kvar????

    han måste ha överdrivit, då borde bilen vara skräp kvar. Och föraren borde vara glad att han lever? eller krocka han med nått mjukt? en höbal!

    Var det inte 1993 auto und sport krockade en massa småbilar i femtion kilometer och det blev bara skräp kvar av alla japanska bilar, total kollaps, Honda har jag för mig vara allra sämst

    Har endå svårt att tro att en så pass mycket äldre bil klara så mycket stryk. Dagens bilar testar väl dom i 80 kilometer, max 100

    sorligt iallfall men tur att föraren klara sig

    #127032
    lsoderlund
    Deltagare

    Speglarna köper jag gärna från det tragiskt krockade TT:n

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #127045
    phermansson
    Deltagare

    Hur mycket som är kvar av bilen säger ju inte mycket om hur krocksäker den är. Krockkrafterna ska tas upp nånstans, den naturlagen går inte att komma ifrån. Säkra bilar är byggda som F1-bilar, karossen ska skrynklas ihop för att ta upp krafterna, huvudsaken är att kupén är intakt.

    #127049
    hotrodder
    Deltagare
    cabtt wrote:
    Jag hämtade den precis hos ägaren som krockade den i lördags
    han var inte så glad, dock klarade han sej utan större skador

    Han hade på hört talas om mitt saabintresse och tyckte
    det var bättre den kom till nytta istället för att hamna på skroten

    Den där går att laga om man har energi. Mödan värt? Tjae e den fö. är rostfri och var i bra skick innan kraschen så kan det vara ide. Givetvis funkar det knappast att lämna bort och en donatorbil behövs.

    #127052
    kortnos
    Deltagare
    Patrik Hermansson wrote:
    Hur mycket som är kvar av bilen säger ju inte mycket om hur krocksäker den är. Krockkrafterna ska tas upp nånstans, den naturlagen går inte att komma ifrån. Säkra bilar är byggda som F1-bilar, karossen ska skrynklas ihop för att ta upp krafterna, huvudsaken är att kupén är intakt.

    Dom skitbilarna dom testa i krocktesten 1993 var helt moss, motorutrymme plus kupe, så när jag menar att det är så mycket kvar av bilen så menar jag att kupen ser helt intakt ut och det är väl ett problemem med bilden, kupe utrymmet är helt intakt på den där kortnosen, 50 kilometer så tycker jag att kupen borde ha fått sig en rejäl kyss med, A- stolpen borde vara uppskjuten, taket knäckt, golvet vikt utåt, dörrar hänga lös osv, här verkar bara motorutrymmet vara paj, resten är inktat. En modern bil ser ut så efter en krock, inte en gammal som dom inte tänkte på hur krockzonerna skulle skrynkla sig optimalt. Så jag skulle helt sonika gissa på lägre hastigheter, annars så är våra saabar mer krocksäker än man ger dem

    #127054
    chakka
    Deltagare
    Kortnos wrote:
    Så jag skulle helt sonika gissa på lägre hastigheter, annars så är våra saabar mer krocksäker än man ger dem

    Det verkar de faktiskt vara. Mina släktingar har ”krocktestat” både lång- och kortnosar från alla möjliga olika håll och de tål bra mycket mer än man kan tro. Däremot är ju den solida rattstången ganska otäck vid en frontalkollision, får nog se till att göra nåntign år den på min -68.

    #127055
    martin valentin
    Deltagare

    vad är fina speglar värda??

    #127060
    nubbpiraten
    Deltagare

    Är ju lite bättre plåt i de äldre bilarna också, inte att glömma. 96:ans kaross är ju dessutom rätt så styv.

    #127063
    cabtt
    Deltagare

    det verkar som torpedväggen är en del av krockzonen, den har vikit sej
    på mitten och ratten har gått rätt upp en 10cm, både dörrarna går att öppna som vanligt

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng