Enstaka ryckningar och tjuvstopp

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Enstaka ryckningar och tjuvstopp

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Enstaka ryckningar och tjuvstopp

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 1, 2011 at 10:34 #4576

      Önskar hjälp att klura ut ett motorproblem:

      Gurkan går på det stora hela väldigt fint, men då och då hostar motorn till ett kort ögonblick och på sistone har den hunnit stanna helt några gånger i farten. Det har då varit lite tjurigt att få igång den igen men det har lyckats innan farten helt försvunnit. Med frihjulet låst håller den sig igång så det är väldigt korta och distinkta ryckningar. Motorn tycks inte stanna eller hosta på tomgång utan felet märks nog bara efter en stunds landsvägskörning i jämn fart.

      Tändning eller förgasare? När förgasare strular säger MINA erfarenheter att det dels smårycker mest hela tiden och ryckningarna brukar heller inte vara så distinkta som hos det problem jag nu upplever. Brytarkontakten ser bra ut (bortfilad puckel), fördelarlock och rotor verkar ganska nya. Om det var ett högspänningsöverslag borde motorn misstända hela tiden.

      Jag vet att bensinpumpar kan ge riktigt hopplösa symptom när returfjäder eller ventiler ger upp, men
      det borde inte kunna ge de symptom min bil har.

      Då motorn är ordentligt varm kan den vara tjurig att få igång efter 5-10 minuters stopp. Undrar om jag inte hade detta problem med min förra V4 för 15-20 år sedan varma sommardagar. Det borde bli rätt varmt för förgasaren när bilen stått stilla en stund.

      Det verkar som att motorn har dåliga och bra dagar, ibland kan man köra flera mil utan ryckningar och en dag tjuvstannade motorn tre gånger på en mil.

      Hur vanligt är det att dålig tändspole eller kondensator ger korta ryckningar och tjuvstopp
      med flera minuters mellanrum?

        oktober 1, 2011 at 16:06 #33176

        När du pratar om värme – det är inte ånglås?

        Ett annat spår: Jag hade en gång ett svårfunnet problem med en TT som gick som ett lass skit när den blev varm. Felet satt i en spricka i tändspolens topp. Sprickan öppnade sig när spolen blev varm och slöt sig när spolen svalnade. Jag hittade felet när motorn gick på tomgång och jag lutade mig över bilen samtidigt som jag lade handen på spolen.

        Jag har verkjligen ingen aning.

          oktober 1, 2011 at 17:13 #33177

          jag skulle börja med att byta bränslefilter, demontera och rengöra bränslepumpen, samt blåsa rent bränsleledningen, för att säkerställa bränsletillförsel. När du blåser bränsleledningen är det en bra ide att ha tanklocket lossat ;). Inte fel att rengöra förgasaren, ifall det kommit skit i den…

          Om det inte hjälper skulle jag nog se över alla tänddelar; brytare, rotor, lock, konding, stift, kablar och spole… Och efter detta, ventiljustering…

            oktober 2, 2011 at 12:21 #33217

            Det slutar nog med att jag byter ut allt som enkelt bytas kan. Men en sak i taget då, för även om det är bekvämare att byta allt på en gång vore det ju trevligt att också LÄRA sig något till nästa gång…

            Senaste dagarna har bilen fungerat bättre. Inte ett enda tjuvstopp och bara några få ryckningar. Jag börjar fundera på om det kan vara problem i bränslesystemet trots allt. Förgasaren är NOS (ditsatt av förra ägaren) och BORDE inte vara full av skit. Däremot blir det nästan alltid en kort ryckning när man lättar på gasen efter en omkörning. Kanske bränslepumpen eller något filter flödar precis på gränsen
            vid lugnare körning och att flottörnivån sjunker då man trampar gasen i botten, men att nivån återställs
            på någon sekund när man släppt av. Jag tycker det borde rycka oftare och mer i så fall, men det gäller att inte utesluta något.

            Sprickor i tändsystemet som påverkas av värme är ett klart intressant tips!

            Nu slår det mig att min volvovalp även den någon gång då och då kan hosta till precis som saaben, men det händer betydligt mer sällan. En period när problemet var större bytte jag tändspolen utan framgång. Jag bytte också fram och tillbaka mellan olika fördelare och kondensatorer tills total förvirring uppstod… Nu kommer ryckningarna väldigt sällan men vad som orsakade dem blev jag aldrig klok på…

              oktober 18, 2011 at 13:51 #33985

              Tror jag till sist fann felet!

              Motorn har gått ganska fint sedan jag skrev i denna tråd men så en dag i förr-förra veckan blev det tvärstopp två gånger i rusningstrafiken. Motorn dog totalt och vägrade starta igen de närmaste minuterna efter stoppet. Andra gången ville den inte tända alls ens efter fem minuter. Först då upptäcker jag att plusledningen till tändspolen sitter väldigt löst! Efter lite jobbande med flatstifthylsan startade motorn hur snällt som helst och de mystiska ryckningarna och tjuvstoppen har sedan dess inte återkommit. Jag antar det helt enkelt glappade värre när hylsan gick varm.

              Kvar är dock mindre ryckningar då jag släpper upp gasen efter en omkörning. Jag hade detta problem på min förra bil, en gammal fiat, utan att någonsin bli klok på vad som orsakade felet. Förgasaren är huvudmisstänkt, kanske något med flottörnivån? Saaben kan också tveka en aning från tomgång vid ivägkörning.

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.