Ersättningsförgasare med manuell choke till 96 -76

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Ersättningsförgasare med manuell choke till 96 -76

Detta ämne innehåller 9 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-02-22 17:25.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12295

    lennart j.
    Deltagare

    Hej,
    Jag har en 96 -76 års modell med en ny Ford enkelförgasare med manuell choke med beteckningen 77 LFKAA 2LA på flottörhuset och överst på inloppet från luftfiltret AA112 och därunder 7E 19 HE.

    Med denna förgasare går bilen inte att sarta när den är varm. Det enda som hjälper för att få igång motorn igen är att strypa bensinflödet via bensinslangen med en Polygrip eller annan lämplig tång så att flottörhuset delvis töms och motorn hostar igång. Jag har kollat att jag har rätt flottörnivå och nålventilen sluter tätt som den skall när flottören befinner sig i sitt övre läge. Någon som har en ide om vad som kan orsaka startsvårigheter med denna förgasare och med varm motor?

    Trots att förgasaren är ”brand new” söker jag efter en ersättningsförgasare, som det bara är att ”plugga på” och som uppför sig mer normalt! Någon som har förslag till lämplig ersättningsförgasare med manuell choke?

    Tackar på förhand för värdefulla tips!

    Hälsningar

    #85224

    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Har du kollat insugspackningen?
    Hade en 78:a med liknade problem, kall då startade den direkt, varm då fick man köra på starten hur länge som helst, när den äntligen startade så rök den svart som bara den.
    Efter byte av packningen small den direkt oavsett varm eller kall, och gick mkt finare över huvudtaget, passade även på att justera ventiler, byta brytare mm.
    Lycka till.

    #85226

    bluesman
    Deltagare

    Ånglås är ett relativt vanligt fenomen på förgasar bilar, hur man kommer i från det är lite knepigare. B201 motorn med pierburgförgasaren utrustades med en liten behållare som bensinen gick igenom och jag gjorde detsamma på en äldre 99:a som var svårstartad varm och vips var problemet borta.Om jag minns rätt så kallade vi i produktionen den för ångavskiljare.

    Mvh

    #85227

    lennart j.
    Deltagare

    Hej Lollo, Anders och Åke,

    Tack för era tips !

    Lollo och Saabanders: Jag har inte gjort insugningspackningstestet med startgas ännu och det kan tänkas att packningen är boven i dramat. Bilen hade stått några år innan jag förvärvade den och just insugningspackningen har tendens att torka upp under längre perioder av stillestånd.

    Åke: Jag har ett relativt stort bensinfilter mellan bensinpumpen och förgasaren, men det är möjligt att detta inte är stort nog som ”expansionskammare”. Hur skall en sådan se ut egentligen?

    Hälsningar

    #85228

    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Lennart du kan även kolla packningen på ett annat vis, i expansion kärlet, är där olja längst upp på vattnet då är det läge att byta den ändå, har just gjort detta på min 75B, det var lika med den ovanstående bilen.

    #85229

    bluesman
    Deltagare

    Hej igen Lennart,
    Bifogar en bild på Saab original(Pierburg)ångavskiljare.Rätt suddig blev den visst.
    Mvh

    #85230

    lennart j.
    Deltagare

    Lollo och Åke,

    Lollo: Nej du det är ingen olja på vattnet i mitt expansionskärl! Jag har väldigt ren, grön och fin kylarvätska sen ett par dagar. Jag ”lade” ca. 10 timmar på denna bil i Lördags, eftersom det snöade för mycket för att åka slalom. Jag lyfte nämligen ur motorn och bytte vevaxel-packboxen, eftersom denna är det enda jag inte har bytt i motorn för att få den helt tät från oljeläckage. Den stränga Schweiziska bilbesiktningen tolererar inget oljeläckage, så du inser säkert att man har vissa bekymmer som Saab-ägare. Jag passade på att byta växellåda till en, som förhoppningsvis inte sjunger på trean, montera tillbaka motorn och all kringutrustning samt provstarta motorn innan jag ”tog kväll. Men, som sagt, insugspackningen har jag inte kollat ännu!

    Åke: Tack för det lätt suddiga fotot, men burken har tre anslutningar ! In, ut och ut?

    Hej,

    #85231

    bluesman
    Deltagare

    Tror det var In-Ut och den på toppen var en avluftning för dom avskilda ångorna som i miljöns tecken leddes in i luftburken. Om du vill ha en bra bild så skickar jag en till dig, lite begränsat med utrymme här.

    Mvh

    #85232

    Lollo
    Deltagare

    Var det rent och fint redan innan du bytte kylarvätska??

    #85233

    lennart j.
    Deltagare

    Hej Åke,

    Tack det räcker med bilden jag redan sett!

    Jag har just ringt och pratat med Lollo för att inte tynga detta forum med för mycket snack av mer privat karaktär!

    Jag har dock inte fått några tips om en ”bolt on” ersättningsförgasare ännu!

    Hälsningar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng