Ersättningsförgasare med manuell choke till 96 -76

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Ersättningsförgasare med manuell choke till 96 -76

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Ersättningsförgasare med manuell choke till 96 -76

  • Författare
    Inlägg
    • februari 22, 2005 at 12:57 #12295

      Hej,
      Jag har en 96 -76 års modell med en ny Ford enkelförgasare med manuell choke med beteckningen 77 LFKAA 2LA på flottörhuset och överst på inloppet från luftfiltret AA112 och därunder 7E 19 HE.

      Med denna förgasare går bilen inte att sarta när den är varm. Det enda som hjälper för att få igång motorn igen är att strypa bensinflödet via bensinslangen med en Polygrip eller annan lämplig tång så att flottörhuset delvis töms och motorn hostar igång. Jag har kollat att jag har rätt flottörnivå och nålventilen sluter tätt som den skall när flottören befinner sig i sitt övre läge. Någon som har en ide om vad som kan orsaka startsvårigheter med denna förgasare och med varm motor?

      Trots att förgasaren är “brand new” söker jag efter en ersättningsförgasare, som det bara är att “plugga på” och som uppför sig mer normalt! Någon som har förslag till lämplig ersättningsförgasare med manuell choke?

      Tackar på förhand för värdefulla tips!

      Hälsningar

        februari 22, 2005 at 14:02 #85224

        Hej.
        Har du kollat insugspackningen?
        Hade en 78:a med liknade problem, kall då startade den direkt, varm då fick man köra på starten hur länge som helst, när den äntligen startade så rök den svart som bara den.
        Efter byte av packningen small den direkt oavsett varm eller kall, och gick mkt finare över huvudtaget, passade även på att justera ventiler, byta brytare mm.
        Lycka till.

          februari 22, 2005 at 15:27 #85226

          Ånglås är ett relativt vanligt fenomen på förgasar bilar, hur man kommer i från det är lite knepigare. B201 motorn med pierburgförgasaren utrustades med en liten behållare som bensinen gick igenom och jag gjorde detsamma på en äldre 99:a som var svårstartad varm och vips var problemet borta.Om jag minns rätt så kallade vi i produktionen den för ångavskiljare.

          Mvh

            februari 22, 2005 at 15:49 #85227

            Hej Lollo, Anders och Åke,

            Tack för era tips !

            Lollo och Saabanders: Jag har inte gjort insugningspackningstestet med startgas ännu och det kan tänkas att packningen är boven i dramat. Bilen hade stått några år innan jag förvärvade den och just insugningspackningen har tendens att torka upp under längre perioder av stillestånd.

            Åke: Jag har ett relativt stort bensinfilter mellan bensinpumpen och förgasaren, men det är möjligt att detta inte är stort nog som “expansionskammare”. Hur skall en sådan se ut egentligen?

            Hälsningar

              februari 22, 2005 at 15:58 #85228

              Hej.
              Lennart du kan även kolla packningen på ett annat vis, i expansion kärlet, är där olja längst upp på vattnet då är det läge att byta den ändå, har just gjort detta på min 75B, det var lika med den ovanstående bilen.

                februari 22, 2005 at 16:02 #85229

                Hej igen Lennart,
                Bifogar en bild på Saab original(Pierburg)ångavskiljare.Rätt suddig blev den visst.
                Mvh

                  februari 22, 2005 at 16:22 #85230

                  Lollo och Åke,

                  Lollo: Nej du det är ingen olja på vattnet i mitt expansionskärl! Jag har väldigt ren, grön och fin kylarvätska sen ett par dagar. Jag “lade” ca. 10 timmar på denna bil i Lördags, eftersom det snöade för mycket för att åka slalom. Jag lyfte nämligen ur motorn och bytte vevaxel-packboxen, eftersom denna är det enda jag inte har bytt i motorn för att få den helt tät från oljeläckage. Den stränga Schweiziska bilbesiktningen tolererar inget oljeläckage, så du inser säkert att man har vissa bekymmer som Saab-ägare. Jag passade på att byta växellåda till en, som förhoppningsvis inte sjunger på trean, montera tillbaka motorn och all kringutrustning samt provstarta motorn innan jag “tog kväll. Men, som sagt, insugspackningen har jag inte kollat ännu!

                  Åke: Tack för det lätt suddiga fotot, men burken har tre anslutningar ! In, ut och ut?

                  Hej,

                    februari 22, 2005 at 16:34 #85231

                    Tror det var In-Ut och den på toppen var en avluftning för dom avskilda ångorna som i miljöns tecken leddes in i luftburken. Om du vill ha en bra bild så skickar jag en till dig, lite begränsat med utrymme här.

                    Mvh

                      februari 22, 2005 at 16:42 #85232

                      Var det rent och fint redan innan du bytte kylarvätska??

                        februari 22, 2005 at 17:25 #85233

                        Hej Åke,

                        Tack det räcker med bilden jag redan sett!

                        Jag har just ringt och pratat med Lollo för att inte tynga detta forum med för mycket snack av mer privat karaktär!

                        Jag har dock inte fått några tips om en “bolt on” ersättningsförgasare ännu!

                        Hälsningar

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.