Ett midvinter äventyr i jakt på en saab 96 DEL2

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Ett midvinter äventyr i jakt på en saab 96 DEL2

  • Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2008-01-27 17:24 av .
Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17409
    kortnos
    Deltagare

    Så då var det dags för årets galenskap i snöyran, denna gång hade inte några kapitalistiska ekonomiska krafters givmildhet lockat mig till att spendera 😎 Utan denna gång var det behovet att hålla 95 renovering vid liv. Kanske ska göra det här till en tradition. Morsan spekulerade om jag gjorde dom här resorna för hitta spänning i vardagen o hon är nog inte långt från sanningen

    Om sanningen ska fram så skulle bara egentligen införskaffa nya innerskärmar, men sånt sitter oftas på bilen o då får man oftas hela bilen med (även denna gång)

    Problemet var just att bilen stod i Sörsjön, norraste, västligaste av dalarna

    Så denna gång gav jag fan att hyra släp eller låna biltrailer, det är en sån liten bil utan däck så den går på ett vanligt släp resonerade jag, (Billigt att låna grannes släp med) så i med fyra SJ pallar

    Skulle på torsdag kväll, dagen innan avfärd byta släpets sommardäck till vinterdäck, upptäckte 11 på kvällen, timmar innan jag skulle åka att vinterdäcken passade inte :sick: så det blev att göra 62 mil tur o retur på sommar däck över inlandsvägar…. Isigt värre. Det hjälper inte heller det att min kontakt på bilen är felande så jag har INTE höger blinkers o broms ljus, som tur funka bakljusen o vänster blinkers=)

    Sen så kan man diskutera vagnens Cambervinkel 😀

    vagnen har lite historia att vara överlastad, hade farbror blå sett detta så hade det sluta med utskällning o körförbud på plats

    Avfärden skedde iallfall klockan sex på morgonen o det bar söderut, hade lånat syrrans GPS så nu är man helt frälst i den makapären, en djävla bra uppfinnig. Tänk att det skulle komma nått postiv ur amerikansk militärteknologi.

    Synd bara att cigarettutaget var paj på bilen min så jag var tvungen att stänga av den på längre sträckor för spara batteri. Efter Mora började man märka att man närmade sig fjällen för ju smalare vägen blev, ju tätare blev det mellan blanka mercedes och SUVar, jag har en känsla att det inte är ortsbefolkningen 😀

    Tog mig hela vägen upp till Sörsjön i norraste av norraste dalarna, mil efter mil av skog o snö. Tog bara fem timmar o det har jag GPS att tacka. Exakt samma naturlandskap som i Arjeplog som jag var till o hämta förra Saaben för exakt ett år sedan, exotiskt med fjällnatur för en ”kustbo” som mig. (Återigen blev jag sugen på köpa skoter) Dialekterna påminde om varandra med. Det var ingen dala melodi i älvdals gossarna. Så min teori om Dalarna som ”stöd norrland” bekräftades. Efter att vi lasta på saaben så lyckades volvon hitta den rätta kombinationen av snö och is för att fastna på killen gård, men jag var förberedd, fram med spade o grus, börja bli en vana det här.

    Åkte innan köpe demonerna sa åt mig att det var det djävla bil du köpt.

    På vägen ned mot Älvdalen så möte jag till min stora fasa en SNUT 😮 shit nu är det kört nu blir det böter o körförbud, gisssa om jag glodde länge i backspegeln, som tur hade dom annat att göra än att jaga bondjävlar från hälsingland. En polare från byn är resermontör, jobbade turligen nog på ett sågverk nedan för älvdalen så jag sov över i hans husvagn

    Vi avslutade kvällen med en av dom godaste kebab tallrikarna jag ätit och en förtjänt öl… eller var det två

    Halv tio på morgonen vågade jag sätta mig bakom ratten o styra hemåt.


    Börjar bli en vanlig syn i min backspegel

    Hemfärden gick utan missöden, inga renar denna gång=) Enda gången jag fick sladd på vagnen var just hemma i byn. Vägarna mellan orsa och edsbyn var väldigt isiga så det var att ta det lugnt. Kröp så ansvarfullt i alla kurvor, GPS var bra att visa i tid var vägen tar vägen, då kunde man planera när man skulle smyga eller plattan i mattan för ta kröna innan vinterdäcken får för sig att slira. När jag tankade i söderhamn visade sig att Volvon bara druckit en liter per mil, fast jag hade tungt släp o låg växel, djävla bra bilar sosse-containern från hisingen är. Bilen bara tuffade på hela vägen o spred en väldoft av motorolja o avgaser när man stannar upp, svajningarna som uppstår i gupp (som gör att bilen känns som en båt i sjögång) var som bortplåsta med ett tungt släpp 🙂 jag tappade inte eller ljuddämparen denna gång.

    Släpvagnen överlevde också resan med, trots vinklarna på hjulen. Grannen sa, om bakaxeln går sönder där borta, då lämnar du släpper helt och hållet, tur att jag slapp de

    Så nu står en till saab i årskogs garaget, men den här måste rondellen sätta tänderna i och donera plåtbitar. Framskärmarna är prio sen får vi se om det går att ta golvet, endera fram eller bak för att bli ny golvplåt mot torpeden

    Nu är det bara att invänta alla protester från den övriga världen som undrar vad fan jag drar hem sådana där rat från ”långvägars”

    Chefen till polaren frågade mig om jag var en sån där ”saab galning” var tvungen att svara ja på det. Men jag ställer mig frågan varför inte ford folket eller cheva folket får höra att dom är ford respe cheva galningar. Svenskar har ett lantent behov att gnälla på saabar eller se på dem som underliga skapelser, undrar varför. Har det suttit för många professorer o musiklärare i saabar när dom var små så dom har en bild i huvudet av den klasiska saab ägaren, fast nu kom jag på att jag ser fan ut som en musiklärare eller en kufisk professor, så jag bekräftar egentligen fördomen. Nåväl det bjuder jag på

    steffe

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng