EVAP/kolkanister Saab 900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / EVAP/kolkanister Saab 900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / EVAP/kolkanister Saab 900

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 29, 2020 at 20:08 #474287

      Är det någon här som har kläm på hur bränsleavdunstnings systemet fungerar på OG900?

      Jag har en 86a utan avluftning med gamla tanken. Men ska konvertera och bygga om bilen till nya tanken.
      Men har svårt att hitta någon information hur det ser ut med bilar med och utan kolkanister.

        augusti 30, 2020 at 21:53 #474322

        Hej,

        Hittade lite bilder i en servicemanual och även utdrag från reservdelskatalog.

        Kolkanistern är monterad i främre vänster framskärm.
        Kolkanistern har en elkontakt som öppnar/stänger slangens anslutning beroende på om motorn är igång eller ej,
        (kan även vara beroende på varvtal, gaspådrag, etc., men detta är jag osäker på).
        Beroende på vad du har för bränsle styrsystem kan du möjligtvis ha lämplig signal till denna elkontakt.
        Någon som vet mer hur denna signal skall vara..?

        En svart plastslang går från bränslepåfyllningsröret upp i höger C-stolpe (D-stolpe på CombiCoupe?),
        vidare över till vänster sida i bil, och framåt längs takprofilen, ner genom vänster A-stolpe, och slutligen ut i framskärmen.
        En lång slang med andra ord.

        Jag antar att alla bilar har en “roll-over” ventil. (om bilen hamnar uppochner, så förhindrar denna ventil att bränsle rinner ut.
        Jag kommer även att tänka på om huruvida själva bränslepåfyllningsröret (tratt-liknande delen där tankkorken sitter) är olika beroende på årsmodell/utrustad med kolkanister eller ej. (nippel för slang till kolkanistern)

        Hoppas detta hjälper dig på traven 🙂

        EDIT:
        Som synes i bifogade dokument, så finns det ju även kolkanister utan elektrisk ventil.

        • Det här svaret redigerades för 3 år, 7 månader sedan av Saab_ahed.
          augusti 31, 2020 at 21:35 #474415

          Tack.

          Vilka 900or kan ha kolkanister utan elektrisk ventil?

            september 1, 2020 at 21:27 #474489

            Tack.
            Vilka 900or kan ha kolkanister utan elektrisk ventil?

            Jag skulle tro 900 årsmodeller 1986-1989 med B201 (8ventils) motor.
            Fast jag har ingen riktig erfarenhet av detta. Har inte mekat med 8v så mycket.

            • Detta svar redigerades för 3 år, 6 månader sedan av Saab_ahed. Anledning: stavfel
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.