”Expertråd”, kan man lita på dem?

Forum Modellspecifika forum OG900 ”Expertråd”, kan man lita på dem?

Detta ämne innehåller 4 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-07-08 08:45.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14486

    jean
    Deltagare

    Hej.

    Jag har just införskaffat en mycket trevlig och välservad 900i -86, som har få ägare och full dokumenation sedan ny. Renoverad AC, och bra utrustad. Av säljaren så fick jag innan jag for höra, att han i sin tur, av föregående ägare, fått ”expertrådet” att blanda i lite 2-taktsolja i bensinen då och då för att ”smörja upp spridarna”. Så hade han också gjort.. Jag noterade i besiktningsprotokollen att 4 av de senaste 5 åren har bilen fått besiktningsanmärkningar på hög CO halt, och därtill tillhörande service hos Saab, innebärande rengörande av bränslemängdmätare. Dessa två saker tycker jag hör ihop. Det måste väl vara fullständigt idiotiskt att hälla i 2-taktsolja i en sådan bil?`Nu går bilen bra vid pådrag men vid jämn gas och ca 2000 rpm, så smårycker bilen lite. Finns det fler orsaker till detta, än igensatt bränslemängdmätare?

    #96383

    kalle .p
    Deltagare

    I min mening tycker jag att lite tvåtackt olja är bra för spridarna och ventilerna typ: en två dl vid full tank typ någon gång ibland.

    Felet på den bil är nog mängden tvåtakt olja bilen har fått. Så om bilen rycker så häll i en STP rengörning i tanken.

    Promblemet är att bensinen i dag är så agresiv och torr så ventilerna kan bräna och spridarna tätningar kan spricka, så om man kör på lite tvåtakt olja i bensinen ibland då minskar detta problem.

    Blyet så fanns i bensinen när bilen bygdes hade den smörjande egenskapen så det problemet fanns inte så när blyet togs bort som minskade smörningen i bensinen och den blev torr och agresiv.

    Så det är inte helt idiotoskt att hälla i lite tvåtakst olja i tanken iblan mar det inte är för mycket.

    Se bara till att köra på en bra tvåtakts olja och inget skräp för det är nog det som förra ägaren gjorde därför att bränslemängdmätaren har klegat igen och att han hade nog för mycket olja iblandat i bensinen.

    #96384

    jean
    Deltagare

    men i instruktionsboken till bilen står det ju att läsa ”900i kan köras på blyfri bensin”. Då kan man ju tycka att bly eller inte i bensinen inte kan spela någon roll?

    Ska hälla i STP imorgon, men tror ändå jag avvaktar med 2-taktsolja. Det känns motsägelsefullt helt enkelt.

    #96385

    kalle .p
    Deltagare

    Ok visste inte att bilen skulle köras på blyfri bensin.

    Men den blyfria beninen som finns idag är inte den som fanns 1986 utan den är mycket sämre det är något med att göra den mer miljö vänlig .

    Därför är den också mer agresiv mot gummipackningar och plast som finns i bilens bränsle system.

    Du får göra som du vill men jag skulle hälla lite tvåtakts olja tanken någon gång iband för att spara packninarna.

    Men som tvåtakt förare är jag tacksam för att blyets togs bort från bensinen för det var blyrt som gjorde så man fick loppa på tändstiften dess utom behöver man inet den smöjrande egenskapen för man kör ju ändå på olja i tanken.

    #96386

    petter
    Deltagare

    STP ska tydligen göra samma sak som tvåtaktsoljan är tänkt att göra, dock utan nackdelarna. Nackdelen hos STP är ju priset istället.

    Mvh Petter

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng