EZK på 900I-92 2,1l?

Forum Modellspecifika forum OG900 EZK på 900I-92 2,1l?

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-03-20 22:14.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21859

    morsole
    Deltagare

    Hej!
    Undrar ifall någon vet om det är EZK standard på 900I-92 med B212 motor, alltså 2,1l?
    Om det finns, hur ser jag det då?

    Mvh Johannes i Sjöbo

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #155164

    bovy
    Deltagare

    Skulle på rak arm säga ja.
    EZK-boxen sitter i motorrummet framför vänsterhjulhus.

    Mvh Martin

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #155165

    morsole
    Deltagare

    Ja minsann om den inte gjorde…
    Man lär så länge man lever!
    Kan jag koppla ur den om jag vill?
    Och hur?

    Tack så mycket Martin!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #155167

    bovy
    Deltagare

    Nja, du kan inte bara koppla bort den. Ska du ha bort EZK:n får man ha samma tändsystem som till T16 och T16λ.

    Mvh Martin

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #155168

    saab bilmuseum
    Deltagare

    Varför skall du koppla bort den? EZK-tändningen (Electronische Zundung Kennfeld från Bosch) är ett förnämligt tändsystem med knackreglering.

    Med Vänlig Hälsning
    Peter på Museet

    #155169

    morsole
    Deltagare

    Detta är i samband med en ändring på tändsystemet för att kunna ändra på tändförställningen då vi använder E85 som drivmedel. Med högre oktantal finns möjlighet att kunna ha högre tändförställning, och i samband med den modifikationen (byte av hallgivare) så ställde jag frågan.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #155170

    mr ems
    Deltagare

    Precis ett helt digitalt tändsystem ! Inget skrot i tändfördelaren som kan paja ! Brukar fungera bra vad är det som är problem ??

    #155173

    bovy
    Deltagare

    Huvudfrågan/problemet finns beskrivet här: http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=132867#Post132867

    /Martin

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #155176

    morsole
    Deltagare

    ”Problemet” är att det går inte att justera tändläget. Med alternativa bränslen som tex etanol kan man optimera bränsleekonomin genom att justera tändläget.
    Etanol har över 100 oktan, därför kan man få bättre bränsleekonomi med högre tändläge.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng