Få av bromsskivor, drivaxlar.

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Få av bromsskivor, drivaxlar.

Detta ämne innehåller 14 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-02-10 16:31.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15739

    rikard
    Deltagare

    Har börjat renovera framvagnen på min 95:a (V4) men har fastnat på att jag inte får av muttern till bromsskivorna. Måste man ha något specialverktyg till detta? Eller det räcker med att skaffa en vanlig hylsa i storlek 33 eller 34? Eller det kanske är en tum-storlek?

    För att få ur drivaxeln från yttre drivknuten ska man enligt verkstadshandboken ha ett specialdorn. Om man inte har detta, hur gör man då?

    Sen undrar jag om alla bultar i framvagnen är i tum-storlek? Då jag inte tycker någon av mina vanliga hylsor passar ”exakt”.

    Tack på förhand
    /Rikard

    #104357

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ja det går bra med en bra hylsa som passar perfekt så att du inte drar muttern rund. Ett rejält dragskaft är också bra att ha. Lossa muttern när bilen står på hjulen och be någon trycka på bromsen så att du får ett bra mothåll.

    Det skall inte vara något problem att få ur drivaxeln ur yttre drivknut. Axeln sitter fast med en fjäderlåsring i ett spår i axel resp i drivknuten. Denna låsring pressas ihop när du drar ur axeln.

    Jag har gjort så här när jag rotat med detta.

    Fäst upp styrspindelhuset i ett skruvstäd.
    Fäst en skruvtving eller svetstång i drivaxeln
    Håll axeln så rakt som möjligt
    Slå ur axeln med ett snärtigt slag på tvingen/svetstången
    Tänk på att låsringen kan skadas när du slår ut axeln. Den kan ju suttit där ett antal år och är lite ”gisten”. Kan ju vara bra att ha en i reserv vid monterandet.

    Det är tumstorlek på det mesta förutom motorn. Dock kan ju vissa saker bytts ut under årens gång.

    Lycka till!

    #104358

    janne2takt
    Deltagare

    Muttern kan du ta med vanlig hylsa som passar men som sagt dom kan sitta duktigt fast 🙂 glöm inte att ta ur saxsprinten före bara….. Sen om det är avdragaren som du menar så finns det nog inget annat alternativ men det finns universal avdragare som borde funka ett bra vektyg att ha även till baktrummorna. Sen bör du nog skaffa tumhylsor om du saknar ett måste för gammelsaabsägaren.
    MVH Janne

    #104359

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Vi blandar nog ihop begreppen här. Det jag menar med mitt inlägg är att skilja den långa drivaxeln från yttre drivknuten. För att få ur yttre drivaxel ur framhjulslagret så är en lämplig dorn och en hydraulisk press att föredra.

    /B

    #104362

    janneh
    Deltagare
    Bengt Akesson wrote:
    Det är tumstorlek på det mesta förutom motorn. Dock kan ju vissa saker bytts ut under årens gång.

    Lycka till!

    Någon som vet hur länge de körde med tumstorlekar i V4:orna, om något ändrades, vad och när i så fall?

    #104364

    stefan
    Deltagare

    Det är väl inget fel på tum? I v4an så var det väl tum hela vägen förutom i motorn. millimeter kom väl med 99an skulle jag väl tro?

    #104365

    Bengt Åkesson
    Deltagare
    JanneH wrote:
    Någon som vet hur länge de körde med tumstorlekar i V4:orna, om något ändrades, vad och när i så fall?

    Missförstå mig rätt! Jag menade att någon ÄGARE kan ha bytt ut någon bult under årens lopp. Från fabriken var det mesta tum.

    /B

    #104367

    rikard
    Deltagare

    Ja, då ska jag nog skaffa mig en sats med tum-hylsor innan jag förstör fler bultar:)

    Tyvärr är det så att allt är demonterat från bilen så jag vet inte riktigt hur jag ska fästa axeln/navet för att få loss muttern. Tänkte ju givetvis inte så långt innan jag plockade ner framvagnen. 🙁

    /Rikard

    #104368

    stefan
    Deltagare

    åk förbi nån större verkstad så har dom säkert nån som kan slå loss den med en mutterdragare av lite kaliber. Då lossnar den nog på nån sekund. Att försöka spänna fast navet i nåt skruvstycke kan nog skapa mer skada än resultat.

    #115152

    Simon
    Deltagare
    Stefan wrote:
    Det är väl inget fel på tum? I v4an så var det väl tum hela vägen förutom i motorn. millimeter kom väl med 99an skulle jag väl tro?

    Min 900 är begåvad med tum-storlekar lite här och var, oljeplugg i motorn, ”påfyllnadspluggen” i växellådan och lite annat smått och gott är i tum. Dock vet jag inte hur det är på 99:orna, men det känns som att det skulle vara samma på dem? :confused:

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #118063

    rikard
    Deltagare
    Bengt Akesson wrote:
    Det skall inte vara något problem att få ur drivaxeln ur yttre drivknut. Axeln sitter fast med en fjäderlåsring i ett spår i axel resp i drivknuten. Denna låsring pressas ihop när du drar ur axeln.

    Jag har gjort så här när jag rotat med detta.

    Fäst upp styrspindelhuset i ett skruvstäd.
    Fäst en skruvtving eller svetstång i drivaxeln
    Håll axeln så rakt som möjligt
    Slå ur axeln med ett snärtigt slag på tvingen/svetstången
    Tänk på att låsringen kan skadas när du slår ut axeln. Den kan ju suttit där ett antal år och är lite ”gisten”. Kan ju vara bra att ha en i reserv vid monterandet.
    Lycka till!

    Jag har testat detta nu, men lyckas inte få nån tving fast på axeln. Tvingen släpper ju så fort jag slår på den… Känns svårt att fästa något på en rund axel 🙁

    /Rikard

    #118074

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Det går utmärkt om tvingen har V-formade käftar. Ta en bit vinkeljärn och gör ett par käftar.

    /B

    #118080

    fuling
    Deltagare

    2 man:
    En håller drivpaket i drivaxen.
    Andra gubben :hammer:klappar till drivknuten med någat våld.

    1 jäppe:
    Sätt drivaxen i skuvstcket och låt drivpaketet hänga neråt.
    Klapp till drivknuten.

    Brukar funka, ibland kan man bli :banghead: 😡 innan det släpper

    #118121

    mats a
    Deltagare

    Jag lämnade in hela paketet till en fd Saab-verkstad, som nu ingår i Mekonomen-kedjan. Han pressade ut drivaxeln och monterade nytt lager som ingenting. Kostnad 700 kr inkl nytt lager.

    Men jag var tvungen att klyva kronmuttern för att få loss den…

    #118135

    rikard
    Deltagare

    Lyckades få av det tillslut.

    Men jag fick gänga på en mutter på drivknuten. Muttern satt svetsad till en axel med ett stopp i änden. Sen hade jag en järnklump på axeln så jag kunde slå ut drivaxeln.

    😀

    Nu är allt målat och monterat igen med nya damasker, skivor och belägg. 😀

    /Rikard

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng