FAQ Farthållar installation

Forum Modellspecifika forum OG900 FAQ Farthållar installation

Detta ämne innehåller 0 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-31 19:35.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25037

    Beeos
    Deltagare

    Jag hade tänkt göra en fotoguide över installationen, hann fotografera delarna som ingår i systemet men sen dog batteriet, så jag försöker förklara utan bilder på själva proceduren.
    .
    Här är delarna som ska in i bilen:

    Vakuumbälgen, en gummibälg som dras ihop, drar i sin tur i gaswiren som den är kopplad till med en kedja. Sitter ovanför gaspedalen.
    .

    Blinkersspaken, med farthållarknappar, behöver ingen närmare presentation.
    .

    Vakuumpumpen, motorn i systemet, sitter långt fram på vänster inneskärm och tillverkar vakuum på beställning.
    .

    ECU, hemliga lådan, sitter till vänster nedanför ratten och styr upp det hela.
    .

    Pedalbrytare, sitter där bromsljuskontakten sitter på alla bilar, släpper vakuumet när broms eller koppling trycks ned.
    .

    Vakuumbrytare, sitter på vänster inneskärm mittemot APC-boxen på turbobilar, bryter kontakten till APC-systemets magnetventil så att turbon går på grundladdtryck när farthållaren är aktiverad.
    .

    Kabelhärvan, sitter under ratten och kopplar samman alltsammans.


    .
    Förberedelser
    För att komma åt att montera dit prylarna måste knäskyddet bort, alltså ut med mittkonsoll och den långa blåa saken där bakom. Sen blir det enklare om man lossar den svarta ventilationsrännan och låter den ligga på golvet.
    .
    Vakuumbälgen
    Jag började med det bökigaste, det här är nog den del som sitter sämst till. Först bör man se till att bälgen sitter fast ordentligt i metallblecket och att kedjan har en liten fästanordning längst ut.
    Sen skruvar man ur de två skruvarna som sitter i ventilationshuset i plast till höger om gaspedalen, de är skruvade i varsin metallbricka genom två lager plast. Blecket som bälgen sitter fast på ska in mellan de tvåplastdelarna och dras fast med orginalskruvarna. Det är lite mek att få in hela anordningen men det går om man lirkar lite.
    När bälgen sitter på plats pillar man fast kedjan på änden av gaswiren, jag tyckte den satt lite löst så jag tröck dit ett tuggummi för att förhindra att den hoppar av senare. För att få lite mer wire att jobba med kan man vrida om gasspjället ute vid motorn och låsa det i öppet läge med lämpligt verktyg.
    .
    Pedalbrytare
    Sitter monterade på samma sätt som den befintliga bromsljusbrytaren, den måste alltså bort först. Sen skruvar man dit hela brytarpaketet på samma vis. Se till så att tryckkontakterna kommer på riktigt avstånd från pedalerna, de ska vara intrycka när pedalerna är uppe och gå ut när man trycker ner koppling eller broms.
    Sen kopplar man vakuumslangen från vakuumbälgen till bromsbrytaren och vidare till kopplingsbrytaren.
    Bromsljuskontakten ansluts som den satt på den ordinarie brytaren, utöver det så ska elsingan som går genom vakuumbrytarna anslutas till den tidigare oinkopplade kontakten på bromsljussladden.
    Eftersom jag tog systemet från en bil med manuell låda och monterar det i en automatare så fick jag koppla förbi kopplingskontakten.
    .
    Blinkersspaken
    Demontera gamla spaken och dit med den nya. För att komma åt den övre skruven kan man lossa godset som spakarna sitter i, det gör man med två skruvar som sitter underifrån.
    .
    Hursom, efter blinkersspaken fortsatte jag med
    .
    Vakuumpumpen
    Sätts fast med tre gummiploppar i framskärmen, långt fram ungefär vid laddluftkylaren, fast på andra sidan skärmen. På min fanns det en befintlig kontakt till pumpen så det vara bara att jacka i den. Kontakten har tre kablar (röd, grå, orange) som går in i bilens kabelstam.
    Sen ska vakuumslangen fästas på den svarta nippeln, den vita nippeln ska inte ha någon slanganslutning. Om vakuumbrytaren ska kopplas in (till APC) ska det dit ett t-kors också för att den ska få vakuum. Slangen dras sedan över hjulhuset in bakom säkringsboxen och bakom den genom innerskärmen (lättast att peta in den från motorrummet ut mot säkringsboxen) och vidare ner genom gummiploppen i torpeden som man gjort ett hål av lämplig storlek i. Väl inne i kupén ansluter man slangen till den lediga t-korsnippeln på pedalbrytarna.
    .
    Vakuumbrytare
    Denna del är inte helt vital för funktionen men jag tänkte att den kan lika bra sitta där det är tänkt som att ligga kvar o skräpa i garaget. Skruva fast den i ett par hål i innerskärmen (finns två med rätt avstånd mellan varandra), koppla på den andra slangen från vakuumpumpen och leta fram en kontakt med två gula kablar som kommer från APCboxen. Kontakten har en byglad kontakt i sig som man får ta ur innan man kopplar in den i vakuumbrytaren.
    .
    Sen kommer vi till det roligaste av allt…
    .
    Kabelhärvan
    Jag började med de fyra kablar på farthållarens kabelstam som jag klippte när jag demonterade.
    De tre kablarna från pumpen (röd, grå orange) lyckades jag leta reda på nere i säkringsboxen men där dog spåret. Det är möjligt att de går in i kupén någonstans men jag orkade inte leta så jag skarvade in mig på kablarna i säkringsboxen och drog de genom innerskärmen och samma väg som vakuumslangen in i kupén. Sen skarvas de in på respektive kabel i kabelstammen (samma färger) som finns avbildad ovan.
    Brun kabel i kabelstammen ska ha 12V när tändningen är på, jag drog en kabel samma väg som de tre tidigare och anslöt till säkring 8 som är farthållarsäkring orginal. Det är förstås möjligt att ta strömmatning på annat håll också.
    Nu ska det bara vara sladdar med olika typer av kontakter i ändarna kvar.
    Jorden (svart kabel med rund metallpryl längst ut) skruvas fast på valfri jordpunkt.
    En blå och röd kabel ska kopplas samman med en blå kabel som satt fastbuntad i närheten av rattstången på min bil, den ger signal från hastighetsgivaren. Den röda kabeln som sitter i samma kontaktdon som den blå, var inte ansluten till något i donatorbilen, vet inte vad den gör där men den var ju ganska fin…
    Sen ska en ensam svart kabel från stammen kopplas in till den lediga kontakten på pedalbrytarna. Det är fyra kontakter på den slingan, ska gå från stammen till kopplingsbrytaren till bromsbrytaren och till sist till en annan kontakt som sitter på bromsljuskabeln, men den sitter redan på plats om du följt den här anvisningen.
    Nu borde det finnas tre kontakter kvar, en liten, en stor och en som är nånstans däremellan. Den sistnämnda kopplas ihop med kabeln som hänger löst från blinkersspaken.
    Nu är det två kontakter kvar, de ska in i ECUn.
    .
    ECU
    Håll upp den bakom det vågräta metallstaget som går under rattstången, till vänster om ett par svarta relän. Det finns två förborrade hål där som den skruvas fast i framifrån. När det är avklarat är det bara att koppla in de två återstående kontakterna och tända cigarren.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng