Får inte ur backen Saab 9-3 2001

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Får inte ur backen Saab 9-3 2001

Detta ämne innehåller 5 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-11-03 13:18.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Michael
    Deltagare

Hej alla!

Jätte skumt fel dök upp igår på min Saab 9-2 2.0t 150hk.
    Då man måste lägga i backen för att få ur nyckeln sitter nu nyckeln kvar i bilen med ettan i.
    Detta pga att om jag lägger i backen och tar ur nyckeln, får jag inte ur backen sen när jag ska åka.:(
    Bilen får jag starta med dragläge i så den skuttar igång samtidigt som den åker bakåt. Dvs kopplingen tar inte och och bilen driver backåt och det luktar bränd koppling. Efter jag gör detta ett par meter går det sedan att få ur backen och köra som vanligt, vad e detta för spöke?!?

Micke

Michael
    Deltagare

Skall väl tillägga att handbromsvajrarna gick av för ett tag sedan och jag har ej hunnit fixa det.
    Samt att bilen står på uppfarten i lite lätt lutning, detta innebär att det är växellådan som agerar handbroms nu då.
    Var ute och drog i gång bilen nu och det var lite trögt att få ur ettan också och jag fick rycka till lite och det klonkade till så gick friläget i. Backen gick i utan problem och det kanske då är länkaget el dyl som behöver justeras efter att bilen ”hänger i växel” när jag parkerat?

Janne Hagnell
    Moderator

Testa att parkera bilen åt andra hållet och se om det ändrar sig.

Michael
    Deltagare

Provar det..:)

Michael
    Deltagare

Kopplingen som gett upp visade det sig, bara skrota? En ny koppling med alla cylindrar kostar ju en förmögenhet!

Regin
    Deltagare

Att byta koppling utan att byta slav cyl.
    det är jo att ”ta en chans” ….🙄

Huvudcyl behöver man jo inte alltid att byta, men olja i lådan vore ingen dålig idé.
    Redan där är man väl uppe i en 2.500 och uppåt.

Kan man inte mecka själv, ja så springer det fort iväg –
    och som du själv skriver, så har bilen kanske inte det helt stora värde ………….

Kanske sälja som GDS bil ??

• Det här svaret redigerades 2 timmar, 20 minuter sedan av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.