Färg på fälgar?

Forum Modellspecifika forum 92/93 Färg på fälgar?

  • Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2007-10-30 19:39 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16922
    Lollo
    Deltagare

    Hej.
    Någon som vet vad det skall vara för färg på fälgarna på en svart 92:a -54:a?
    Någon som har bilder på en sådan??

    #113502
    Morten S.
    Moderator

    Jeg har i sin tid sett 2 stk sorte 92. Den ene var en 55 modell, den andre mins jeg ikke. Men begge hadde sølv-fargede felger. Rødt interiør og grått dashbord)

    Bilene kan såklart ha blitt påsatt andre felger i tidens løp.

    Bilder av 55 modellen, som nylig ble solgt i norge: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1578845

    Morten

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

    #113532
    mustang
    Deltagare

    Fälgarna ska vara ljusgula.Jag har själv en svart 54a
    med gula fälgar men tyvärr ingen bild.
    Mvh Lars

    #113538
    Lollo
    Deltagare

    Ok, du kan inte fixa några bilder tror du?

    #113542
    j.leklem
    Deltagare

    Fanns med röda fälgar åxå. Även silver fanns, dock inte lika vanliga. Här finns en med silver fälgar. http://www.teg.nu/pjotor/ssknorrland/album_hosttraff_2007/index.html
    Bild med röda pm:ar jag dig.

    #113633
    john gt
    Deltagare

    Misstänker eftersom svart va en färg man fick specialbeställa så fick man nog bestämma vad man skulle ha för färg på fälgarna också. Så det är nog välldigt svårt att säga vad som rätt och ricktigt på en svart bil. Det är om man kan spåra bakåt i bilens historia kort personer som haft bilen som kan tala om hur det såg ut.

    John.

    #113638
    henric
    Deltagare

    Nu blir det knappologi men..vad jag förstått så såldes svarta bilar i princip mest på export ( 1954 alltså)men några har ju blivit kvar i Sverige. Jag har sett en handfull svarta bilar och det varierar som sagt. Dom som varit av A modell har haft benvita fälgar och den senare röda, samma bil som gissningsvis Jonas berättat om..Att kolla färgen på kederlisten kan vara en väg att gå. På insidan dörren brukar färgen vara bäst bevarad. 1950 fanns det väl bara en variation av keder medan lister i annan färg kom med chnr5301 så dina kederlister är kanske röda. Då kan det ju vara snyggt att matcha fälgen och kedern, och vill man vara superestet så kan man ju blanda in färgen på klädseln åxå.
    Om du bestämmer dig för röda så kommer fråga vilken rödfärg? R2 fanns ju egentligen inte 54 utan man borde måhända gå på R1. Men.. Jonas L har ju en 53:a med orginalfälgar som inte ser omlackade ut och jag tycker de ser ut att vara i R2… Hm… får väl ta med NCSkartan och jämföra

    Henric

    #113641
    Lollo
    Deltagare

    Trodde också på röda lister och fälgar och även instbräda, men min bil har svarta lister och verkar vara med från början, och brädan är grå.

    Vad det varkar just nu så får de grå sonett hjulen sitta på, ser ju lite roligare med lite bredare hjul, men om jag ska ha original någon gång så vore det ju skoj att veta.

    #113642
    stefan
    Deltagare

    Sen kan man ju se det så här också……..produktionslinan på 92orna var knappast så optimerad att precis allting var styrt i minsta detalj. Det var nog snarare så att bilen fick fälgar som stämde med bilens kulör så långt det bara gick medans reservdelsfälgarna var silver eller primade och kanske såna åkte på ibland också helt utan kontroll.

    #113645
    henric
    Deltagare

    Åf..n, det var intressant. Jag har under några år försökt få grepp om det här med fälgar och kederlister och visst finns det vissa riktlinjer men gång på gång ser man ”undantagen” som bekräftar regeln. Det vore väl en sak om man i brist på en färg tog den som låg brevid men svarta kederlister är ju inte det som egentligen brukar sitta på en 54:a eller framåt förrän i mitten på 60-talet. Hotrodder minns ju att hans pappas svarta 60:a hade svarta keder och här är det samma sak, din bil är ännu ett exempel på Saabs inkonsekvens. Coolt, och snyggt inte minst….

    henric

    #113659
    Dicst
    Deltagare

    Jag tycker att du ska satsa på Kawasakigrönt du med, Lollo! 😀 Eller möjligtvis Cardinalbrunmetallic, vilket skulle göra sig mycket bra mot klädseln.

    Nu när jag har funderat lite och tycker nog att den där ljusgula är riktigt snygg. Den färgen hade jag tänkt mig på min 93:as fälgar i kombination med blå B1 på karossen, men den klär även in en svart kaross snyggt.
    Fördelen med svarta kedelister när man ska välja färg på fälgarna torde vara stor, inte sant?

    #113665
    phermansson
    Deltagare

    Ja det som Stefan skriver har man ju hört talas om. Man tog det som passade, även om det inte var exakt som man tänkt. Sedan har det ju alltid förekommit ändringar under modellåret, när jag jobbade på Saab (var iofs inte särskilt längesedan) så byttes ofta detaljer till en ny sort när de gamla tog slut.

    #113892
    bjorn holmstrom
    Deltagare

    Hej L
    Din bil ser blank o fin ut, står det svart i regpappren? Kom bara å tänka på när jag läste här att svart verkar vara en ordenligt ovanlig kulör.
    För en sån mörk bil borde nästan vara grå efter så många år om den inte är omlackad.

    Mvh Björn

    #113914
    Lollo
    Deltagare

    Den är svart från början, tre skärmar verkar var omlackade, en dörr utbytt någon gång i tiden, men i övrigt så är lacken riktigt fin för att vara snart 54år.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng