Fel på kopplingen på 99:a

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Fel på kopplingen på 99:a

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Fel på kopplingen på 99:a

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2002-06-26 13:21 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      juni 24, 2002 at 14:31 #8679

      Tack för svaren på min tidigare fråga. Nu har jag
      ett akut problem. Jag är inte så kunnig på 99:an,
      då jag har haft 96:a i alla år (bättre bil förresten).

      Felet uppstod, när en annan person körde bilen, men
      n problemet är att kopplingen inte fungerar. Även
      om jag pumpar flera gånger, så händer inget. Startar
      jag motorn så backar bilen.

      Jag har tittat i bilen och bromsvätska finns i
      tillräcklig mängd, i mitten av behållaren finns ett
      tomt fack, men det misstänker jag är ett
      expansionskärl och inte separat fack för
      kopplingsvätska (årsmodell 76).?

      Jag har lånat en reparationshandbok, men tyvärr kan jag inte hitta
      var man kan utläsa kopplingsspelet. Måste man
      lyfta upp bilen?

      Tacksam för tips!

      Roger

        juni 24, 2002 at 20:36 #64644

        På min 99 -76 så liger oljan till kopplingen i ett eget litet fack som du nämner!! Kolla under plastbehållaren så ser du vart slangen går!

        Så fyll på olja där…… och se om det rinner ut…

        Mvh Johan

          juni 24, 2002 at 20:55 #64645

          Hej Roger!
          Det låter som en tätning har gått sönder antingen i slav eller huvudcylindern. Jag hade nyligen det felet på min 99:a från 71. Där var felet ganska enkelt fixat tack vare att slavcylindern sitter utanpå växellådan. Hur det ser ut på nyare 99:or vet jag inte, bara att det är annorlunda.

            juni 24, 2002 at 21:08 #64646

            Om facket i bromsvätske-behållaren till kopplingen är tom så kom jag på 3 alternativ.
            1. Huvudsylindern är paj, brukar ge resultatet att det är kladdigt inne i bilen vid pedalena.
            2. Slav-cylindern fram är läck, lätta på plastkåpan över kopplingen och se hur det ser ut.
            3. Slangen mellan bromsvätskebehållaren och huvudcylindern har hoppat av eller dylikt.

            Kollar lite om minnet stämmer
            Upp till och med 74:
            Separat kopplingings huvudsylinder med ihoppbygd behållare typ V4. Slavsylindern sitter utanpå lådan och en arm sköter frikopplingen.
            75: Ny huvudsylinder som tar bromsvätskan från bromsbehållare.
            Slavcylinder är jag inte säker på vilken variant det sitter på.
            76-84: Huvudsulinder lika som 75:
            Ny slavcylinder sitter presis vid uttrampningslagret.

            Om igen, om mitt minne inte sviker mej så
            Om nu slavcylinder är åt hel…. så måste man trycka in kopplingen och lägga något mellan solfjädern och kopplingskorgen annars får man inte ut tryckplattan och slavcylindern.
            Har liksom för mig att man måste ta loss tryckplattan också för att få den slavcylindern.

              Anonym
              juni 25, 2002 at 15:29 #64647

              Hjärtligt tack för råden! Jag har fyllt på kopplingsvätska och avluftat systemet. Det krävdes ett väldigt pumpande för att få bort all luft. Kopplingen fungerar nu, men jag är inte helt säker på ännu varifrån läckaget kommer.

              Det fanns dock några droppar olja på gummimattan vid kopplingspedalen. Över slavcylindern sitter en plasthuv, som jag misstänker att man måste lossa för att kunna se om det är läckage där. Jag undrar om huvudcylindern sitter till vänster i motorrummet, eftersom ledningen med kopplingsvätskan går dit?

              Vänliga hälsningar och tack!

              Roger

                Anonym
                juni 26, 2002 at 13:21 #64648

                Jag tror mig nu ha lokaliserat läckan till slavcylindern. Det var väldigt oljigt kring den. Det verkar vara ett besvärligt företag att lossa den, så jag anlitar nog verkstad för detta jobb.

                Vänliga hälsningar och tack!

                Roger

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.