Felbearbetat motorblock vid oljepumpen

Forum Modellspecifika forum OG900 Felbearbetat motorblock vid oljepumpen

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2008-09-25 09:23 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18676
    sam
    Deltagare

    Jag skulle sälja min 900 i16 idag.
    Den har läckt en aning motorolja från dom bakre regionerna. Den tidigare ägaren hade också detta läckage. Det har varit så lite att jag inte har brytt mig om det, idag när en kille skulle komma och titta på den så droppade det friskt där bak -STÖN! Själv hade jag också varit tveksam, såpass mycket läckte det.

    Jag har i kväll plockat loss oljepumpen och där! – Döm om min förvåning när jag ser att ytan i bakkant på blocket inte är planfräst på rätt sätt. 😮 Se bilden, kanten syns tydligt till höger.

    Det finns en liten kant till höger kvar som oljepumpens hus ”rider på”, alldeles intill styrstiftet. Detta gör att packningen inte komprimeras ordentligt i den kanten och därför blir det inte riktigt tätt! Det har alltså varit så här sedan bilen var ny!
    :doh:
    Har någon annan varit ute för det här tidigare?
    Jag har en schysst verkstad och kan fixa det här själv, men vet någon om det är ett känt fel?

    #127719
    sam
    Deltagare

    Jag var inne på SAAB i Högsbo, GBG, idag för att diskutera problemet med Verkmästaren där.
    Han hade naturligtvis aldrig varit med om något liknande tidigare! Ett par mekaniker kom med olika förslag på hur man kunde åtgärda felet.

    En tyckte att det är väl bara att byta packning och skruva ihop… [color:#000099]-Jo-jo, sa jag, men hur blir det då med spelet i oljepumpen, det är ju omkring 0,6 mm för stort när oljepumpen inte ligger an ordentligt mot blocket. Det fick han ju hålla med om. ”Tänkte inte på det…”[/color]

    En annan mekaniker ansåg att det är ju bara att slipa bort kanten på oljepumpen så är det väl inga problem? [color:#000099]-Just det, seriösa mekaniker det här…[/color]

    Nästa gubbe tyckte att man kunde ta och slipa med vinkelslip i blocket! [color:#000099]-Hur vettigt var det förslaget?[/color]

    Verkmästaren själv tyckte att jag skulle åka till Biltema och köpa en liten bandslip och slipa undan i blocket. [color:#000099]-Det var det minst oseriösa av dessa förslag, men ändå???[/color]

    Man får en minst sagt avvaktande uppfattning och i mitt fall ganska begränsat förtroende för såna mekaniker! Mekaniker förresten, dom är inte värda namnet! Reservdelsbytare i bästa fall!

    Sen sa Verkmästarn med en något uppgiven ton i rösten att SAAB inte bryr sig om såna här saker, ”dom bryr sig inte ens om ett oljeläckage på en ´07:a, så dom kommer knappast bry sig om detta” när jag tyckte att jag borde få en ny tätning gratis.

    Visst det är en gammal bil, men lite goodwill hade man ändå kunnat vänta sig! Att dom sen har mage att begära åttio spänn för en sketen O-ring gör inte att SAAB-kärleken växer. 😡

    Mitt förtroende för märkesverkstäder har aldrig varit det bästa, men här sköt dessa killarna allt mitt förtoende totalt i sank vad gäller SAAB, jag vill nog ha bra betalt innan jag skaffar en nyare Trollhättemoppe! :thumbdown:

    Nu ska jag i alla fall lösa det här på mitt sätt. :lecture: Jag kommer nog att tillverka en specialfil som jag försiktigt kan fila ned klackarna med. Det får ta lite tid, jag hatar att slarva, speciellt med motorer.

    #127726
    roger
    Deltagare

    ”Oseriösa förslag” i alla ära, men demontera motorn ur bilen, demontera blocket, sätta det i en fräs eller planfräs för att sedan rengöra och montera ihop, som då enligt mig skulle vara korrekt sätt, det borde väl en operation som överstiger bilens värde?

    #127736
    97sonett
    Deltagare

    hur långt har bilen gått, hur gammal är den?

    #127743
    sam
    Deltagare

    Självklart var jag inte ute efter att dom skulle göra något jobb åt mig, det är ju förvisso en gammal bil med allt vad det innebär. Precis som Du säger; att det är inte bilen värd. Jag var först och främst där för att skaffa nya tätningar och höra ifall dom hade varit ute för ett sånt fel tidigare och ifall dom hade en metod att fixa det. Men faktum kvarstår: Det är en uppenbar felbearbetning, och det vore inte helt orimligt att dom hade ”bjudit på” nya tätningar. Det är småpengar, så det är inte det som är problemet, det är deras attityd, om dom inte ens städar upp småsaker, vem tror då på att dom löser större problem?

    Jag har daglig kontakt med seriösa företag i processindustrin och leverantörer till processindustrin, och inget, jag menar INGET! av dom företag jag normalt jobbar med skulle neka att gratis ersätta med små billiga reservdelar om det hade varit fråga om en uppenbar feltillverkning, även om garantin har gått ut för länge sedan. Det är sånt som kallas goodwill.

    SAAB, och säkert fler med dem, saknar helt goodwill-inställning numera. För, låt säga, femton år sedan var det aldrig någon diskussion i liknande fall. Ja, jag har skruvat med bilar av alla de sorter i över 25 år och min numera pensionerade Far sedan femtiotalet. Attityden bland biltillverkarna och märkesverkstäderna blir bara värre och värre, Dom tar sanslöst betalt och gör ändå riktigt dåliga jobb ibland. Det bästa man kan göra är att visa sitt missnöje så att andra får veta det. Håll helt enkelt inte käften med ditt missnöje, tala om det för andra! Denna diskussion är bara en liten del av detta.

    Verkmästarens kommentar om SAAB:s attityd gentemot honom och kunder till nästan nya bilar är bara ett ytterligare stöd för min tes. Han sa faktiskt att inget händer när han ringer och pratar med SAAB:s supportavdelning. Dom tar emot hans samtal, men sen händer ingenting hur mycket han än försöker!

    Gamla SAABar gillar jag, så det är inte bilarnas fel (hur skulle det kunna vara det?) att jag är sur. Det är bemötandet som jag är sur på.

    #127827
    saabaero
    Deltagare

    Kan väl hålla med om att bilfirmor är dumsnåla i vissa sammanhang, men samtidigt får man väl ha lite föståelse för att det inte är helt lätt att få det att gå ihop med dagens pressade priser på nybilar.

    För 18 sedan, dvs hösten 1990 kostade en 9000 Aero (1991) 299 000:- i grundutförande.
    Idag kostar en 9-5 SC Aero 323 000:- i grundutförande.
    Jämfört med den allmänna prisökningen på 18år så har en ny Saab inte blivit speciellt mycket dyrare.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng