Felfilat sportblock

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Felfilat sportblock

  • Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2015-01-04 13:48 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26588
    svensson
    Deltagare

    Hej

    Har en fråga om ett block som jag eventuellt tänkt använda i min sport. Problemet är att det är filat lite galet på insuget. Det är taget uppåt 3 mm mot spolportarna ,från ovankanten på insugsporten till ovankanten på blocket är det 73 mm, och lämnar knappt 1 mm gods kvar till spolporten. Och slaglängden är 72,9 mm. Kan detta bli ett problem? Skickar med en bild.

    Mvh
    Simon

    #200514
    rally
    Deltagare

    Borde funka med Wössner kolvar som du beställer custom made. Dick Ström hjälper dig med detta.

    /Fredrik

    #199248
    Dicst
    Deltagare

    Suck, gammal vansinnestrimning!
    Har du provmonterat en vev och kolvar för att se hur det passar? En standardkolv borde täcka för tillräckligt. Jag har ett liknande block liggandes och det går precis utan att det blir kortslutning mellan avgassidan och insugssidan. När kolven är helt nere och vänder är det mycket lågt tryck i cylindern så det behöver inte betyda att det bli problem, även om det känns bättre med lite marginal.
    Ska du borra blocket något? Det kan rädda lite cylindervägg, men då ändrar sig höjden på portarna något i cylindern, något man får ta med i beräkningen.

    /Dick

    #199249
    hubbe
    Deltagare

    Dicst:

    Instämma i det du skrev, men jag ville i detta fall rekommendera kolvar med L-ring.

    /Hubbe

    #199236
    svensson
    Deltagare

    Kunde inte provmontera, hade inga kolvar som passade. Blocket är aldrig borrat. När jag mäter så är det på håret att det inte ska kunna bli kortslutning. Insuget är filat helt horisontellt i 90 grader på ovansidan mot spolkanalen, och avgasporten faller neråt, borrar jag för mycket så får jag förmodligen kortslutning. Blocket har några små repor som jag tror ska gå att hona bort. Jag är intresserad av att köpa Wössner kolvar, är mycket tacksam för hjälpen.

    Mvh
    Simon

    #199227
    Dicst
    Deltagare

    Det finns ett annat knep mot kortslutning om man vågar och det är att plasta med någon kemisk metall e dyl i överkant på insugskanalen, nära men inte hela vägen ut i cylindern. Jag har framgångsrikt använt plast i min reedmotor med inte gjort det själv på just det stället, dock vet jag om en motor i min närhet som byggts om från -65 enkelförgasare till sportblock på detta vis och körts med sådan konfiguration i insugskanalen i över 35 år utan att fallera.

    Det är kanske inte själva kortslutningen jag oroar mig för, jag har ju medvetet gjort en sådan på min reedmotor (men då har jag reed) för att få en extra spolport, men sena sportblock i kombination med XP’s lågbyggda värstingkolvar har liknande problematik då inugsporten lämnar snudd på för lite marginal för dem. Däremot är jag lite orolig för att den här motorn inte ger så bra stöd mot kolven på insugssidan av cylindern. Om den är så här aggressivt filad på denna fläck så är det säkert stora hål i alla öppningar. Tror du ska vara noga med inpassning av kolv här, för om man har för glapp kolv inbillar jag mig att det kan riskera att slå loss en bit av den tunna mellanväggen mellan insugstak och spolportsgolv, ren gissning bara.

    Men men, jag lämnar inga råd eller rekommendationer utan att ha sett grejerna själv och kunnat mäta på dem. :read

    /D

    #199212

    Fråga: vad var syftet med denna typ av filning eller är det felfilat?

    #199206
    svensson
    Deltagare

    Det finns en firma här i Skåne som jag annars funderar på att kontakta, http://www.ytan.nu

    Min motor uppenbart felfilad på insuget, vad jag kan läsa mig till. Annars tänker jag nog justera spolportarna lite, i alla fall inloppet.

    Portningen är för övrigt:
    Avgas 45mm från ovankant
    Insug 100mm från ovankant
    Spolportarna är endast breddade till 24mm och inte alls tagna uppåt eller neråt, spolkanalernas inlopp är inte rörda.

    #200516
    Dicst
    Deltagare

    @mikael vallentuna wrote:

    Fråga: vad var syftet med denna typ av filning eller är det felfilat?

    60-talstrim: ”Om stort hål är bra, så måste större vara bättre och för mycket = alldeles lagom!”
    Maskinen i övrigt verkar ju vara ganska gatvänligt trimmad, så det här handlar nog om något slags hempul som nån hört att man skulle göra nere vid korvkiosken. 😀

    #200531

    Utan att tänka mig för eller kolla på mina egna motorer

    Fråga 2:
    Vilken effekt/motorkaraktär får man av att höja insuget eller handlar det bara om att fylla motorn med så mkt soppadet går? Nu vet inte jag var nedre delen på kolven slutar i förhållandet mellan insug och spolporten: var man tvingad att fila nedre delen av kolven för att utnyttja denna typ av filning?

    /mikael

    #199282
    Dicst
    Deltagare

    @mikael vallentuna wrote:

    Fråga 2:
    Vilken effekt/motorkaraktär får man av att höja insuget eller handlar det bara om att fylla motorn med så mkt soppadet går? Nu vet inte jag var nedre delen på kolven slutar i förhållandet mellan insug och spolporten: var man tvingad att fila nedre delen av kolven för att utnyttja denna typ av filning?

    Nej, att jacka kolven är inte nödvändigtvis kopplat till detta sätt att fila. Utan att ha sett resten av motorn eller kolvarna som använts så spekulerar jag, men jag tror det helt enkelt handlar om att ta bort ”gjutvalken” (dvs golvet på spolporten) som hänger ner i högra delen av insugsporten för att vänster och höger sida ska bli så lika som möjligt. Mer soppa och luft enligt vedbodsteorin alltså, men när kolven har öppnat så högt att den når dit upp har det ringa betydelse anser jag.
    Rent tekniskt borde det vara en högvarvsegenskap där mycket luft ska passera porten som man jagat, eftersom luften normalt brukar betraktas som att den ”rinner” efter golvet om man uttrycker sig lite slarvigt.

    /D

    #199361

    Tackar för svaren Dicst! Det är ju inte varje dag liknande frågor dyker upp. Borde kanske ha en TT-trimningstråd på forumet.

    /mikael

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng