Felkod P0300 klurig

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Felkod P0300 klurig

  • Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-14 08:28 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #448979
    turtle
    Deltagare

    Sonens 9-3 2004 1,8t får felkod P0300. Går ej att köra. Stannar i ett och skjuter svart sot.
    Bränsle tryck ok
    Nytt bränslefilter
    Nya stift
    Kolla alla slangar efter vacuumläcka – allt ser ok ut
    Vi har en Vgate odb diagnos. Catalyst NOT PASSED samt Oxygen sensor NOT PASSED

    Båda sensorerna anser jag vara ok. De funkar på en annan bil och ser inga konstigheter på mätvärden i Vgate jämfört mad andra bilar.

    Katalysatorns innanmäte är helt men sotigt.

    Nu har vår fantasi tagit slut 🙁 har någon något tips på vad vi ska ska testa här näst?

    MVH Hans

    #448992
    991aero
    Deltagare

    Felkod P0300 är väl misständningar på flera cylindrar om jag minns rätt. Det verkar ju som den får alldeles för mycket bensin. Kolla bränsletryckregulatorn som sitter på fuel railen. Det kan gå hål på membranet i dom så den pumpar bensin genom vacuumslangen in i insugsröret. Tag av vacuumslangen till regulatorn när motorn går. Det ska inte komma bensin ut där.

    #448993
    turtle
    Deltagare

    Hej. Redan kollat. Det är inte det 🙁 Tack iaf 🙂 MVH Hans

    #448994
    Regin
    Deltagare

    Luftmassamätaren ??

    #448995
    saabcustom
    Deltagare

    En eller flera läckande insprutningsventiler ?

    #449001
    turtle
    Deltagare

    Luftmassamätaren ska jag kolla. Någon som vet om det är 12V till spolen i insprutningsventilen? Kan ju vara tex 5V också

    MVH
    Hans

    #449005
    turtle
    Deltagare

    Problemet löst! Satt och läste trådar på alla möjliga forum och såg tipset om att koppla ur kabeln till LMM. Då går motorn i aldrig in i closed loop. Om motorn då (med urkopplad LMM) går betydligt bättre så kan problemet vara en läcka mellan LMM och insuget dvs alla grova rör och slangar med deras skarvar samt hål i laddluftkylaren. Vi testade och motorn gick som vanligt igen – Slangen till laddluftkylaren hade en glipa. Kylaren byttes för någon månad sedan och var denna skarv isär. Den hoppade nog isär vid kraftigt gaspådrag och P0300 ”Random/Multiple Cylinder Misfire Detected” dök upp. Det var ju ett symptom och det lurade oss åt fel håll ett antal kvällar.
    Men nu har bilen flera servicedelar bytta, en ny lamdasond! Rengjorda och testade insprutare!
    Tack för tipsen som på något sätt iaf tog oss till en lösning.
    MVH Hans

    #449091
    Janne Hagnell
    Moderator

    Skönt när der löser sig!😊

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.