Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › Fett till inre drivknuten
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2006-12-05 13:35 av .
- FörfattareInlägg
- 4 december, 2006 kl. 12:03 #15199
kortnos
DeltagareTjaa
Är i full färd med att sätta in en sp1 låda i min TT komplett med skivbromsar o allt=) kommer då till frågan vilket fett ska det vara i inre drivknuten, det är en v4 låda från 70 talet.Vad heter det rätta fettet o var kan jag köpa det??? lika bra att kosta på henne än att chansa med nått industrifett
4 december, 2006 kl. 13:28 #100579stefan
DeltagareDet ska helst vara ett ”flytande” fett. vanligt fett vill gärna åka ut i periferin och där gör det ingen nytta för nållagren. Det finns visst portionsförpackningar på Saab med rätt fett.
4 december, 2006 kl. 20:11 #100603stefan w
DeltagareDet där med fett kan vara kinkigt värre. Jag smörjde ett knutkors i en kraftuttagsaxel till en traktorsnöslunga med Entreprenadfett som är ett litiumbaserat långtidsfett. Vad som mer ingår i fettet vet jag inte men det är mer trycktåligt än vanligt chassifett vilket jag alltid använt tidigare.
Det här blir bra tänkte jag glatt pumpande fett i korset 😀
Bra blev det inte, knuten skar en halvtimme senare och axeln bröts av vid knuten 😥
Vad som hände vet jag inte säkert men en teori är att fettet inte hann med i den snabba (ca 500rpm) fram o tillbaka-rörelsen när korset arbetade. Korset arbetade visserligen med rätt stor vinkel men hade alltid gjort så under ca 15 vintrar. Endera var tiden inne för haveri, eller också var det fettet som inte platsade.
Exemplet är inte saabrelaterat men själva fenomenet är värt att tänka på därför nämner jag händelsen. Efter den betan så är jag väldigt försiktig med fett till drivknutar, såväl inre som yttre, man kan ju tänka sig en drivknut som tvärskär och den effekt som det kan ge i ratten. Hoppas denna tråd skingrar dimman för mig och alla andra som undrar.
5 december, 2006 kl. 10:03 #100609perhaninge
DeltagareKortnos: när jag köpt fett till drivknutarna så har jag handlat det från Mekonomen.
Jag begärde bara att få drivknutsfett och fått det i ”portionsförpackning”.
Det har aldrig ställt till något problem, har aldrig hört talas tidigare om dessa problem annat än om damasken varit trasig och att det har läckt ut.5 december, 2006 kl. 10:15 #100610stefan
DeltagareDet drivknutsfett som normalt saluförs är oftast svart moly fett. Detta är primärt avsett för CV knutar, alltså knutar med fem sex kulor som ligger i banor.
Nu går det säkert bra att använda detta i saabs inre knutar också men ämnet har varit uppe på tapeten på STCS forum och i de mer effektstarka bilarna kan man få problem om man inte använder rätt fett. Vanligt fett klarar inte av att krypa in till de lagernålar som finns i lagerskålarna och de kan därför gå torra men det är säkert extremfall. De som rivit en orörd inre knut på saab vet säkert att det som finns där mer eller mindre rinner ut.5 december, 2006 kl. 13:35 #100614perhaninge
DeltagareDu nämner lagernålar, jag har två olika typer av lager.
Dels med lagernålar men i rallybilen sitter det lagerskålar utan lagernålar. ( nej, lagernålarna saknas inte 😉 )
Vet inte vad det är för material, jag har hört om det men det är så längesen att jag kommer inte ihåg.
( Har även haft med lagernålar utan problem )
Angående konsistensen så tycker jag inte att det är på väg att rinna ut direkt men att det är flyktigare än ”vanligt” smörjfett.
Defenetionsfråga kanske ?Kom på efter ett tags funderande, metallen i lagerskålarna är gulaktig.
Kan det vara nån typ av bronslager ? - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.