Fixa upp saab 900 -83

Forum Modellspecifika forum OG900 Fixa upp saab 900 -83

• Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-07 18:11 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    saab900racing
    Deltagare

Tjenna att nu tänkte jag fixa till saaben lite men har ett problem. Fick den besiktigad för någon månad sen och den rullade på bra till och från arbetet men för ca 1 månad sedan så parkerade jag den hemma och åkte på resa nu när jag kom hem så hade jag glömt någon lampa på så batteriet var dött. Så jag ladda batteriet och försökte starta den ville verkligen inte men sen när jag kabel startade den så gick det på en gång. Började köra en bit sen när jag skulle slänga i 2an växel så märkte jag att något inte stämde. Den hade ingen ork den varvade inte ur gick väldigt slött och ingen kraft fick upp den i 70 sen ville den inte snabbare. Det verkade inte vara topplocks packningen för det kommer ingen vit rök och den spottar inte ur avgasröret men den bluddrar längre ner i grenröret hör man men inte direkt ur avgasröret. Hade den inne i varm garage och lät den tina upp lite för det hade varit kallt ute. Jag har bytt tändstit men utan framgång. Men har på känn att det kan vara fördelaren eller kablarn möjligtvis . så ska byta ut det , Men om det inte funkar så vet jag inte riktigt vad jag ska göra har inte nog stora kunskaper för att börja skruva allt för avancerat. Är det någon här på forumet som vet vad det kan vara eller har några förslag så får ni gärna skriva. juste att när jag startar den så måste jag choka fullt sen slå av choken fort annars dör den och blir dubbelt så svår startad. Mvh :smile

reino
    Deltagare

Välkommen till forumet. 🙂

Kollat upp laddningen samt batteriet i sej? Luftfiltret? Är bilen en insprutare eller förgasare? Kan ju vara att det satt igen lite i bränslesystemet.

saab900racing
    Deltagare

Tack!:) ska kolla det:)

saab900racing
    Deltagare

nix hjälpte inte mycket 🙁

andreas1
    Deltagare

eftersom du kan choka den utgår jag från att det är en förgasare.
    Kolla så membramgummit i förgasaren är helt..

morsole
    Deltagare

På en 83’a har du brytare; kolla över tändsystemet och bytt till nytt så vet du att det är ok. Tänk på att tändkablar är förbrukningsvara; de kan se bra ut och vara kassa ändå. Om du tycker det låter krångligt så skaffa en bra handbok att förkovra dig i…

Montera sen ett genomskinligt bensinfilter innan förgasaren, inte ovanligt med skit i soppan. Gör gärna rent flottörhuset också; det lönar dig. Du kan säker återanvända packningarna om du är lite försiktig när du plockar isär.

Det är två saker som är nödvändiga för att motorn ska gå; det är soppa och gnista. Fattas en av delarna så går det åt skogen!

Lycka till!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng