Fixat oljeläckage men sen……….

Forum Modellspecifika forum OG9-5 Fixat oljeläckage men sen……….

Detta ämne innehåller 10 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-01-22 21:34.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #454078

    Mats Jedmo
    Deltagare

    Jo vår 9-5 Linearsport -03:a läckte olja som flera andra äldre 9-5:or så jag tänkte greja till det. Hittade ett läckage runt kamkedjesträckaren, ett läckage runt vevaxeln i framänden på motorn ( alltså höger sida av bilen) samt lite söl runt ventilkåpan på 2 ställen.
    Köpte & bytte O-ringen runt oljepumpskåpan, packboxen i framänden, o-ringen & tätningen vid kamkedjesträckaren samt ventilkåpspackningarna, de 2 sistnämnda ”förstärkte” jag med packnings cement. Motorn var ”nollad” dvs. jag hade dragit runt motorn till 0-läget under tiden som kamkedjesträckaren var löstagen. Sedan monterade jag ihop allting igen och provstartade motorn….. den gick kanske 1 sekund och sedan stendog den 🙁

    Inte ett tändande samt att det låter som om motorn går runt ganska lätt gör att jag misstänker att kamkedjan kan ha hoppat över en kugg eller så när motorn startade och det nu bara är att plocka isär grejorna igen.

    Kanske skulle man ha dragit runt motorn för handkraft utan tändstiften på plats först så att kedjesträckaren satte sig ordentligt innan start ?
    Det var ju i och för sig så att kedjesträckaren åkte ut en bit när jag drog in den yttersta muttern men det kanske inte räcker ?

    #454080

    Mats Jedmo
    Deltagare

    Nästa bakslag 🙁

    Jag limmade ju ventilkåpspackningen med Loctite MR 5923……. gissa om ventilkåpan är lätt att lossa nu för att se efter huruvida kamkedjan hoppat galet ( Svar: NEJ, den sitter som berget).

    Snart dags att ta på dumstruten

    #454081

    Mats Jedmo
    Deltagare

    OK
    Efter lite googlande visar det sig att ren alkohol är ett bra lösningsmedel till MR 5923 och se på tusan nu är ventilkåpan lossad igen.
    Nu är det klart för idag i garaget så det blir fortsättning i morgon efter jobbet.

    #454091

    Janne Hagnell
    Moderator

    Kämpa på!💪🏻

    #454092

    Mats Jedmo
    Deltagare

    Tack Janne, det blev lite trist där…..

    Jag hade ju hoppats på att få ihop 9-5:an så att 96:an kunde få komma in för lite småpill men ödet ville annorlunda.

    #454121

    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, en olycka kommer sällan ensam…😔 Men på ett sätt kan det vara skönt att avverka allt elände på en gång snarare än att ha ett jämnt flöde.😊

    #454129

    martin h
    Deltagare

    Låter ju rimligt att kedjan inte var spänd och något hände i samband med start. Hade nog varit bra att dra runt den några varv som du säger. När jag bytte kedjor/drev m,m. på min 9000 så gick tappen på ena kamkedjans kugghjul sönder så den kamaxeln stannade efter några minuters körning. Dock hände ingenting med motorn, så det behöver inte vara så allvarligt.

    Lycka Till!!

    /Martin

    #454449

    Mats Jedmo
    Deltagare

    Nope, kedjan sitter rätt men inte ett enda tändande. Snart åker bilen ur garaget och får stå ute och skämmas tills våren gör entré igen.

    Kollade med OBD-läsaren och den enda felkoden som dyker upp är ”Engine coolant sensor blabla” och det kan väl knappast vara orsaken till att motorn inte vill starta över huvud taget ?
    Jaja, nu sitter batteriladdaren på i alla fall för jag tyckte att motorn drogs runt lite sakta kanske.

    Till sommaren kanske denna 9-5 byts ut mot en 95:a eller 96:a utan enmillijonåtta väldans datorer till alla funktioner i bilen som man kan vara utan, speciellt då det inte funkar 🙂

    // Mats

    #454452

    Janne Hagnell
    Moderator

    Till sommaren kanske denna 9-5 byts ut mot en 95:a eller 96:a utan enmillijonåtta väldans datorer till alla funktioner i bilen som man kan vara utan, speciellt då det inte funkar 🙂
    // Mats

    👍🏻👌🏻👍🏻

    #454626

    Mats Jedmo
    Deltagare

    Ha!
    2 fel var det nog TROR jag i alla fall.
    Jo tankmätaren är ju lite opålitlig i de lägre intervallet och sedan behöver ju dessa motorer gott om kräm i batteriet. En reservdunk och något dygn med batteriladdaren på så gjorde motorn vissa livstecken och lite filande på starten så gick den igån med underbara vibrationer…….. Visst katten, jag hade glömt att för att lossa övre motorfästet /hästskon/ så landade jag motorn på en fyrtumfyra liggandes tvärs över på lyften. Motorn låg alltså stumt på lyften 😳 gissa om det var vibrationer……

    Jaja, hur som helst så återstår nu bara en motortvätt samt att montera tebax kåpan över nedre remskivan sedan dax att beställa besiktningstid.

    //Mats

    #454630

    Janne Hagnell
    Moderator

    Härligt!😊

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.