Forum › Modellspecifika forum › OG9-5 › Fixat oljeläckage men sen……….
- Detta ämne har 10 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2019-01-22 21:34 av .
- FörfattareInlägg
- 13 januari, 2019 kl. 16:21 #454078
Mats Jedmo
WebbmasterJo vår 9-5 Linearsport -03:a läckte olja som flera andra äldre 9-5:or så jag tänkte greja till det. Hittade ett läckage runt kamkedjesträckaren, ett läckage runt vevaxeln i framänden på motorn ( alltså höger sida av bilen) samt lite söl runt ventilkåpan på 2 ställen.
Köpte & bytte O-ringen runt oljepumpskåpan, packboxen i framänden, o-ringen & tätningen vid kamkedjesträckaren samt ventilkåpspackningarna, de 2 sistnämnda ”förstärkte” jag med packnings cement. Motorn var ”nollad” dvs. jag hade dragit runt motorn till 0-läget under tiden som kamkedjesträckaren var löstagen. Sedan monterade jag ihop allting igen och provstartade motorn….. den gick kanske 1 sekund och sedan stendog den 🙁Inte ett tändande samt att det låter som om motorn går runt ganska lätt gör att jag misstänker att kamkedjan kan ha hoppat över en kugg eller så när motorn startade och det nu bara är att plocka isär grejorna igen.
Kanske skulle man ha dragit runt motorn för handkraft utan tändstiften på plats först så att kedjesträckaren satte sig ordentligt innan start ?
Det var ju i och för sig så att kedjesträckaren åkte ut en bit när jag drog in den yttersta muttern men det kanske inte räcker ?SAABoholic
96 GL Super -79 Alabastergul
96 GL Super -79 Alabastergul
99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
9-5 Linearsport Sp -0313 januari, 2019 kl. 17:55 #454080Mats Jedmo
WebbmasterNästa bakslag 🙁
Jag limmade ju ventilkåpspackningen med Loctite MR 5923……. gissa om ventilkåpan är lätt att lossa nu för att se efter huruvida kamkedjan hoppat galet ( Svar: NEJ, den sitter som berget).
Snart dags att ta på dumstruten
SAABoholic
96 GL Super -79 Alabastergul
96 GL Super -79 Alabastergul
99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
9-5 Linearsport Sp -0313 januari, 2019 kl. 18:57 #454081Mats Jedmo
WebbmasterOK
Efter lite googlande visar det sig att ren alkohol är ett bra lösningsmedel till MR 5923 och se på tusan nu är ventilkåpan lossad igen.
Nu är det klart för idag i garaget så det blir fortsättning i morgon efter jobbet.SAABoholic
96 GL Super -79 Alabastergul
96 GL Super -79 Alabastergul
99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
9-5 Linearsport Sp -0313 januari, 2019 kl. 19:32 #454091Janne Hagnell
ModeratorKämpa på!💪🏻
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)13 januari, 2019 kl. 20:44 #454092Mats Jedmo
WebbmasterTack Janne, det blev lite trist där…..
Jag hade ju hoppats på att få ihop 9-5:an så att 96:an kunde få komma in för lite småpill men ödet ville annorlunda.
SAABoholic
96 GL Super -79 Alabastergul
96 GL Super -79 Alabastergul
99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
9-5 Linearsport Sp -0314 januari, 2019 kl. 08:39 #454121Janne Hagnell
ModeratorJa, en olycka kommer sällan ensam…😔 Men på ett sätt kan det vara skönt att avverka allt elände på en gång snarare än att ha ett jämnt flöde.😊
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)14 januari, 2019 kl. 13:08 #454129martin h
DeltagareLåter ju rimligt att kedjan inte var spänd och något hände i samband med start. Hade nog varit bra att dra runt den några varv som du säger. När jag bytte kedjor/drev m,m. på min 9000 så gick tappen på ena kamkedjans kugghjul sönder så den kamaxeln stannade efter några minuters körning. Dock hände ingenting med motorn, så det behöver inte vara så allvarligt.
Lycka Till!!
/Martin
19 januari, 2019 kl. 16:04 #454449Mats Jedmo
WebbmasterNope, kedjan sitter rätt men inte ett enda tändande. Snart åker bilen ur garaget och får stå ute och skämmas tills våren gör entré igen.
Kollade med OBD-läsaren och den enda felkoden som dyker upp är ”Engine coolant sensor blabla” och det kan väl knappast vara orsaken till att motorn inte vill starta över huvud taget ?
Jaja, nu sitter batteriladdaren på i alla fall för jag tyckte att motorn drogs runt lite sakta kanske.Till sommaren kanske denna 9-5 byts ut mot en 95:a eller 96:a utan enmillijonåtta väldans datorer till alla funktioner i bilen som man kan vara utan, speciellt då det inte funkar 🙂
// Mats
SAABoholic
96 GL Super -79 Alabastergul
96 GL Super -79 Alabastergul
99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
9-5 Linearsport Sp -0319 januari, 2019 kl. 17:28 #454452Janne Hagnell
ModeratorTill sommaren kanske denna 9-5 byts ut mot en 95:a eller 96:a utan enmillijonåtta väldans datorer till alla funktioner i bilen som man kan vara utan, speciellt då det inte funkar 🙂
// Mats👍🏻👌🏻👍🏻
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)22 januari, 2019 kl. 19:53 #454626Mats Jedmo
WebbmasterHa!
2 fel var det nog TROR jag i alla fall.
Jo tankmätaren är ju lite opålitlig i de lägre intervallet och sedan behöver ju dessa motorer gott om kräm i batteriet. En reservdunk och något dygn med batteriladdaren på så gjorde motorn vissa livstecken och lite filande på starten så gick den igån med underbara vibrationer…….. Visst katten, jag hade glömt att för att lossa övre motorfästet /hästskon/ så landade jag motorn på en fyrtumfyra liggandes tvärs över på lyften. Motorn låg alltså stumt på lyften 😳 gissa om det var vibrationer……Jaja, hur som helst så återstår nu bara en motortvätt samt att montera tebax kåpan över nedre remskivan sedan dax att beställa besiktningstid.
//Mats
SAABoholic
96 GL Super -79 Alabastergul
96 GL Super -79 Alabastergul
99 GLs Automat 4-dörrars -80 Marmorvit
9000 Cse 2,3t/170 A50 -97
9-5 Linearsport Sp -0322 januari, 2019 kl. 21:34 #454630Janne Hagnell
ModeratorHärligt!😊
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns) - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.