Fjädrar fram, V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Fjädrar fram, V4

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-01-18 18:58.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15755

    rikard
    Deltagare

    Behöver man något specialverktyg för att montera fjädrarna fram på V4:an?
    När jag domonterade dom använde jag ”fjäderspännare” från biltema, men dessa var inte bra. Var aldeles för breda till fjädrarna.

    Finns det något specialverktyg just till v4:an och vart kan man få tag på det?

    Sen undrar jag om man ska sätta ”Rally-fjädrar” på bilen eller standard fjädrar?
    Bilen är trimmad till 1850cc.

    Vad är skillnaden på fjädrarna? Styvare?

    /Rikard

    #104480

    fuling
    Deltagare

    Japp rallyfjädrna är hårdare/styvare, ca ca ca 3ggr så hårda.
    Ta std framfjädrna och sätt bak.

    Annar är ett tips att botanisera Feltemas fjädersortemänt.
    OG900:an bakfjädrar pass vättigt fram på V4an, tror även 99an ligger nog vättigt till i dimensioner. Men ahar ingen kolla på fjäderkonstanterna på 99an bak.
    Fram leta efter en fjäder med trådimension runt 14-15mm och vättiga mått så fjäder passar drägligt.
    Lite beronde på vad man hittar fram så så ca 12-13mm tråddimenstion bak kan nog bli bra.
    Till detta vättiga stötdämpare.

    Ett tips, fixa bättre bromsar fram. Std suger hästba…. med trimmad snurra.

    #104544

    rikard
    Deltagare

    Om jag förstår rätt så kan jag sätta rallyfjädrar fram och standard framfjädrar bak?

    Bromsar: Finns det några bromsar som passar utan större ingrepp?

    Ingen som vet om det finns specialverktyg för fjädrarna?

    /Rikard

    #104547

    fuling
    Deltagare

    Ett tips:
    Montering:
    Dra ihopp fjädern på bäck med fjäderspännar typ, Biltema.
    Hmm mina tror jag köpte på Micro
    Ta en ett kraftigt snör som man binder i mellan fjäderspännarna.
    Ta bort fjäderspnnarna.
    Montera fjädern.
    Hissa upp hjule så högt det går.
    Skär av snörena.

    Demontering:
    Jag brukar ställa en domkraft under spinden och trycka ihopp fjäder så mycket det går. Och sen ta det sista med fjäderspnnarna.
    Det brukar vara lite bökigt att få ut fjädern men det går.
    Jag har lurat på andra fjäderspännare men kosnaterat att det inte är värt jobbet/pengrna så ofta man byter fjädar.

    Ja, rallyfjädar fram med tråddiameter på ca 14,3mm
    och std framfjädarna sätter man bak.
    Annars gör man ett besök på skroten och hittar ett par og900 bakfjädar med tråddiamter 14-15mm och sätter fram på V4an.

    Bromsar:
    se tex
    http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=26903&page=27

    #107638

    Molte
    Deltagare

    Då lyfter jag tråden igen..

    Undrar om det passar bra med OG 900 bakfjädrar fram och orginal framfjädrar bak på en i övrigt standard V4.
    Är bara ute efter lite sportigare egenskaper.
    Blir det en bra kombination?

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #107649

    mats a
    Deltagare

    Specialverktyg är ett måste. Jag måste ha sett ut som en seriefigur den gången jag ihopkrupen hukade med fjäderbitar yrande runt öronen. Vad gjorde jag då? Jo, jag kapade den monterade fjädern med vinkelslip. Ingen hit. Några av väggens gipsskivor fick fula märken som lika gärna kunde ha suttit i mitt pannben.

    Det finns enkelkloade fjäderspännare som passar bättre i trånga utrymmen. Å andra sidan måste du då ha fler (typ 3 st). 24mm-hylsa och blocknyckel av samma dimension brukar passa.

    #107657

    fuling
    Deltagare

    citat:
    Undrar om det passar bra med OG 900 bakfjädrar fram och orginal framfjädrar bak på en i övrigt standard V4.
    Är bara ute efter lite sportigare egenskaper.
    Blir det en bra kombination?

    Hmm kolla även og900 sedansens bakfjädrar, og900 CC fjädrna kan kanske bli lite för hårda.
    Men fram std V4 fjädrar bak kan nog funka.

    #107658

    Molte
    Deltagare

    Fjädrarna har suttit monterade på en bil ett tag så de har nog mjukat upp sig lite.
    Min framfjädrar om jag tänkt ha bak har också varit med ett tag men de funkar kanske bra ändån.
    Passar framfjädrarna bak utan att man behöver modifiera dem?
    og900 fjädrarna passar fram utan att modifieras?

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #107669

    fuling
    Deltagare
    #117194

    rikard
    Deltagare

    Någon som vet vart man kan köpa ”enkelkloade” fjäderspännare eller dubbel som är gjord till smalare fjäder?

    Nu har jag skaffat OG900 bakfjädrar som ska monteras fram på V4:an. Då jag försöker spänna ihop dom med min dubbelspännare (som inte passar i diameter riktigt) så orkar den inte komprimera fjädern. Det går för tungt när man spänner. Och risken att dom ska släppa från fjädern känns stor 🙁 Skulle vilja komprimera den ca 30 mm till för att få dit den.

    Enligt verkstadshandboken verkar ju orginalverktygen perfekta, men det går väl inte att få tag på?

    /Rikard

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng