Följdfelen haglar ner….

Forum Modellspecifika forum 90/99 Följdfelen haglar ner….

Detta ämne innehåller 6 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-07-20 14:18.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16384

    saab-jonte
    Deltagare

    sådär efter mycket krångel och utbytta grejjer, var 99:an på vägen igen, trodde jag i alla fall…

    efter att ha bytt ut hela bromsystemet fram till splitternytt förutom oken som vart renoverade, koppling komplett med lager och slavcylinder, allt jag bytt fungerar bra, mycket bra.. men sen upptäcktes föjande… det blev inte så tyst som jag hoppats på med kopplingen det var alltså inte bara urtrampningslagret som låter, ett malande ljud från ett lager till som tystnar när man trycker ner koppligen…

    fel 1: troligtvis är det lagret/en som sitter i premiärväxel på ingående axel till växellådan eller liknande? vad tror ni?

    fel 2: olja läcker även ut ifrån premiär växelhuset? är detta motorolja eller växellådsolja

    fel 3: vattenpumpen har plötsligt börjat läcka, ganska mycket även, droppar friskt i från utrymmet under pumpen, det lilla hål in i blocket där, kan detta avhjälpas med en packnings sats? finns det sådana att få tag i eller är motorn på väg att kasta in handuken totalt?

    fel 4: bakhjulslager och en översyn av bromsarna bak…. men det är bara underhåll där…

    HJÄLP!!!

    #109209

    porsche944
    Deltagare

    Fråga 1. Det ljud du hör är helt normalt på en 99 / 900. När kopplingen är uppe så roterar urtampningslagret runt utan belastning och ger ett ganska högt ljud ifrån sig, när pedalen trycks ner så ligger det an mot tryckplattan och då belastas lagret varvids det blir tyst, alltså helt normalt.

    2.Oljan bör vara motorolja, alla 99:or rek man motorolja i lådan, läcker det ut vid locket iframkant mot kylaren så prova att byta den stora gummipackningen som sitter där, även detta är i mina ögon rätt normalt att det läcker ute lite där om locket varit av och på ett antal ggr utan packningsbyte.

    3. Förmodligen en pump som snart ger upp, problemet idag är att hitta nya pumpar, finns men kostar närmare 1000 kr.

    4.Oljud?

    #109211

    walle
    Deltagare

    har komplett motor som rullat 7000mil till din bil

    #109218

    stefan
    Deltagare

    1 0ch 2……..ett nytt urtrampningslager borde inte låta så man störs av det. Om du samtidigt har ett oljeläckage från primären så får man väl undersöka närmare så att det inte är nåt lagerfel där uppe. Du har ju även en packbox bakom slavcylindern och har nåt lager där bakom börjat lämna ifrån sig partiklar så blir ju inte den tätningen långlivad.
    Vet inte om det är drevprimär eller kedja på din men det förstnämnda är inte tyst ens original så där får man nog leva med lite drevljud.

    3. Till pumparna från 77 och uppåt så finns det ju repsatser. Även om delarna är dyra så är det billigare att laga nu än att vänta och riskera ännu mer fel.

    #109221

    Lustgasen
    Moderator

    1an kan jag kanske svara på, Iallafall hade jag samma fel på min bil när jag släppte upp kopplingen hördes ett malande ljud, jag justerade växelföraren lite granna och så var det borta! Menmen det var ju min bil.

    Tilläggas kan, jag har ny koppling + urtrampningslager.
    mvh

    #109226

    saab-jonte
    Deltagare

    vart kan man få tag i grejjer till pumpen då? jag har konstaterat att efter att jag gjort rent runt täcklocket på premiären och satt dit packningen ”rätt” så läckte det inte längre, åtminstone inte än… men pumpen dryper rejält, konstigt att det bara blir sådär, kan ju ha haft med att pumpen stått utan vatten en ½ månad

    ang. lagret har det nästan slutat väsnas, fick ett pm där jag informerades av att en splirrans ny koppling kan föra lite väsen dom första 100 milen innan allt slitit in sig så där är det bara att vänta och se… men pumpen som sagt bör jag se över

    walle: kan vara aktuellt med ett inköp kanske… va ska du ha för ”spisen” hämtar den självklart isf..

    #109227

    stefan
    Deltagare

    Mekonomen har repsats till pumpen, då får du med alla tätningar och de lager som sitter där. Speedparts har även dom aningen billigare. Samma sats skulle jag tro då det är ScanTech som försörjer båda med delar.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng