Förbättringar i samband med bromsrenovering?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Förbättringar i samband med bromsrenovering?

  • Detta ämne har 8 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-05 11:57 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5752

    Min risiga men ganska välfungerande 75:a behöver en rejäl översyn av bromssystemet. Pedalen går djupt och varningslampan är urkopplad. Hanbromsen är klen så jag antar att backarna är slut. Tycker det är allmänt svag bromsverkan. Skivorna är rostiga med ganska liten anliggningsyta kvar så de bör svarvas eller bytas. Ena oket kärvar dessutom.

    Så vad göra? Jag vill få bästa möjliga bromsar för minsta besvär och pengar men lägger gärna lite arbete på att byta till en annan typ av ok. Passar något från 99/900/9000 eller från helt annan bil med inte allt för stora modifieringar om det gör bilen lite mer framtidsanpassad.
    Om jag behåller 96-oken, är det då billigast att renovera eller byta?

    #40374
    jimbo
    Deltagare

    finns massa trådar om bromsar på gammla forumet men tyvär ingen som beskriver hur man bytar till nyare bättre bromsar.
    breddade orginalok med 9000 skivor eller 9000 ok med 9000 skivor har man hört talas om bara att bygga adapter och svarva lite men ingen riktig guide. renovera orginal om du inte ska söra rally race………

    #40376
    Per-Erik
    Deltagare

    Välfungerande orginalbromsar med bra bromsbelägg (typ inte biltemas billigaste) ska ju fungera bra upp till iallafall 165 hk, så om du inte ska bygga någon form av monster bil med 9000 turbo motor och 400 hk så skulle jag satsa på att helrenovera dina orginalbromsar. Det blir nog både enklast och billigast…

    #40384
    Per-Erik
    Deltagare

    Glöm mitt ovanstående, jag har fel…

    Byt, bygg om, gör nåt annat…

    Sorry…

    #40394

    Men Per-Erik, ska jag glömma det du skrev fast det lät så vettigt? Jag som just insett att renoverat original torde bli enklast och billigast. 😀 Då jag hade V4 för 20 år sedan var det en massa strul med frambromsarna men med minnet uppmjukat slog det mig att det förutom kärvande ok som byttes dessutom var uppsvällda bromsslangar. Att slangar kan göra på det viset var nytt för mig då så jag höll på att bli galen. Ständigt glödheta bromsar trots fixade ok. Slangarna fungerade som backventiler…

    Bakbromsar har jag dock aldrig behövt meka med, tror inte ens jag tagit av trummorna på en 96:a trots många års mekande med i stort sett allt annat. På nuvarande bilen kommer jag inte undan detta.

    20 år kan bleka minnen rätt duktigt men jag vill minnas att jag hade betydligt bättre bromsar på förra saaben. Jag antar att min halvdåliga bromsverkan beror på att skivornas anliggningsyta har minskat p.g.a. rost och att backarna bak är ganska slut. Inga skrapande ljud eller sneddragningar dock men det lutar åt en rejäl genomgång av rubbet innan jag faller in på någon konstig väg av kreativitet. 😀

    #40404
    Per-Erik
    Deltagare

    Jag håller på med diverse projekt nu, bla en som ska bli lite trimmad. Jag har tänkt mig att fixa orginalbromsarna på den, med nytt nytt överallt, men std. Alltså ok, skivor och så kommer vara standard, men med stålomspunna slangar, bra belägg och så. Jag tror i min enfald att det kan bli bra. Ok, de blir säkert duktigt varma och mattas av om man håller på med en massa bankörning, acceleration, hård inbromsning och så, men för mitt bruk, förmodligen helt ok, speciellt i jämförelse med tiden och kostnaden involverad i att bygga om till något helt annat. Här finns folk på forumet som sitter inne med massor av kunnande, men de flesta av dessa är inte intresserade av att dela med sig av detta. Det finns säkert en och annan som har helt suveräna recept på broms byggen, men… Jag har inte lust att återuppfinna hjulet, inte heller tid och ork. Därmed inte sagt att std V4 bromsar är det ultimata… Nåväl…

    #40446
    soulmannen
    Deltagare

    Jag håller med Per-Erik. Renovera original bromsarna. Dom håller bra så länge du inte ska göra nått extrem bygge. Visst hade det varit kul att göra nån stor operation med några helt andra bromsar, men till vanlig körning och även med normal trimmning så räcker original bromsar bra.
    Har för mig att dom ska vara typade för upp till runt 160hk.
    Så renovera du dom och tuta o kör.
    Blir billigare och mindre jobb och sen är det ganska kul att renovera bromsok 😉 ja jag vet inte alla som tycker det men jag tycker att det är kul 🙂

    #40452
    Dicst
    Deltagare

    Alltså, det här med att byta bromsar:
    Det finns regler kring helbilsgodkännanden att ta hänsyn till. Man kan/får egentligen inte mixa och blanda vilka komponenter man vill fram och tillbaka, oavsett om det blir bättre eller ej. Bilar med enkrets brukar kunna glida igenom till tvåkrets av just anledningen att det är en markant uppgradering, men lita inte på att det är självklart.

    Jag ska i dagarna kolla just detta angående mitt eget bilbygge och återkommer med denna info när jag fått besked.
    /D

    #40457
    Janne Hagnell
    Moderator

    Helbilsgodkännande trodde jag bara gällde nyare bilar, sådana som man inte ens får byta däck på hur som helst.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.